Page 282 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 282
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ
ύψους 100 εκατ. τόνων βρίσκονταν ήδη γωγές LNG δεν επαρκούν για να καλύ-
υπό κατασκευή πριν από τη σύγκρουση ψουν τη σημαντική απώλεια 93 εκατ.
Ρωσίας-Ουκρανίας, οι περισσότερες εκ τόνων ρωσικού φυσικού αερίου που εισή-
των οποίων αναμένεται να εκκινήσουν γαγε η Ευρώπη μέσω αγωγών ετησίως
τη λειτουργία τους μεταξύ του 2026 και προ του πολέμου, ειδικά εφόσον ληφθεί
του 2028. υπόψη ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση LNG ανα-
Την ίδια ώρα, η περιορισμένη ικανότητα μένεται να κορυφωθεί τα πρώτα έτη της
επαναεριοποίησης στην Ευρώπη οδήγησε επόμενης δεκαετίας περίπου στους 150
πολλές χώρες της ηπείρου να σπεύσουν εκατ. τόνους ετησίως.
να εξασφαλίσουν Πλωτές Μονάδες Συνεπώς, οι μήνες που ακολούθησαν την
Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία χαρα-
(Floating Storage & Regasification Units κτηρίστηκαν από μια βιασύνη εξασφά-
ή FSRUs), για να αυξήσουν γρήγορα τις λισης ποσοτήτων LNG τόσο βραχυπρό-
δυνατότητες εισαγωγής. Χωρίς τα FSRUs, θεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, καθώς
και δεδομένου το ότι η κατασκευή ενός και αύξησης της ικανότητας επαναερι-
τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης οποίησης LNG (κυρίως στη Γερμανία,
επί ξηράς χρειάζεται τρία με τέσσερα χρό- η οποία δεν διέθετε κανέναν τερματικό
νια, η εισαγωγή του LNG και η διανομή επαναεριοποίησης –χερσαίο ή πλωτό– και
του ως φυσικού αερίου θα ήταν αδύνατη. ήταν σχεδόν πλήρως εξαρτώμενη από τις
Σε κάθε περίπτωση, αυτό δεν συνεπάγε- παραδόσεις μέσω αγωγών για τις ανάγκες
ται ότι η Ευρώπη έχει σταματήσει τελείως της σε φυσικό αέριο). Το επόμενο λογικό
τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου: βήμα ήταν η εύρεση των μέσων παρά-
μάλιστα, συνεχίζει να το λαμβάνει ως δοσης των συμφωνηθεισών προμηθειών
LNG από projects όπως το Yamal LNG στη LNG στην Ευρώπη, το οποίο σήμαινε
Σαμπέτα, ετήσιας παραγωγικής ικανότη- αυξημένη ζήτηση για πλοία LNG – που
τας 17,4 εκατ. τόνων, κυρίως στο πλαίσιο θα λειτουργούσαν ως «πλωτοί αγωγοί».
μακροπρόθεσμων συμβολαίων με τη δια- Όλοι οι ενεργειακοί παίκτες έσπευσαν να
χειρίστρια εταιρεία του project, Novatek, ή ναυλώσουν πλοία LNG για να εξασφαλί-
μέσω ενός χαρτοφυλακίου προμηθευτών, σουν ότι τα φορτία LNG θα έρθουν στην
οι οποίοι με τη σειρά τους προμηθεύονται Ευρώπη κατά τη διάρκεια του πρώτου
LNG από τέτοια projects, τα οποία η ΕΕ χειμώνα περιορισμένων παραδόσεων
δεν επιθυμεί να διακόψει προς το παρόν. ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών,
Παραδόξως, η Ευρώπη εισήγαγε 15,5 οι οποίες είχαν μειωθεί δραστικά από
εκατ. τόνους LNG από τη Ρωσία το 2023, περίπου 62 δισ. κ.μ. τον χειμώνα του 2021
επίπεδα υψηλότερα του 2021, οπότε και σε περίπου 12 δισ. κ.μ. τον αμέσως επό-
εισήγαγε 12,5 εκατ. τόνους. Ακόμα, εισή- μενο. Ενδεικτικά, όπως φαίνεται και στο Γράφημα 1
γαγε περισσότερο LNG από τη Ρωσία το γράφημα 1, τα ναύλα για χρονοναυλώσεις LNG carriers δίχρονης μηχανής: Ναύλοι
πρώτο τρίμηνο του 2024 (4,9 εκατ. τόνοι) διάρκειας ενός, τριών, πέντε και δέκα χρό- συμβολαίων χρονοναύλωσης διάρκειας 1,3,5
και 10 ετών. Περίοδος (Ιανουάριος 2021
έναντι του πρώτου τριμήνου του 2023 (4,5 νων για σύγχρονα LNG carriers (ναυπη- έως Μάρτιος 2024).
εκατ. τόνοι). Πάντως, οι αυξημένες εισα- γημένα μεταξύ του 2018 και του 2022 ή
10 year
5 year
300
3 year
1 year
250
200
150
100
50
Jan ’21 Mar ’24
280