Page 286 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 286

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ


          από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη απαιτούνται   Ασία, να παραμείνει κλειστή ελέω   Σημειώσεις
          κατά μέσο όρο 1,3 πλοία (μεταφορικής   γεωπολιτικών συρράξεων.     1. Στα projects που έλαβαν FID το 2022
          ικανότητας 174.000 κ.μ.). Για τη μετα-  Ωστόσο, σε βάθος χρόνου δύο-τριών   συμπεριλαμβάνονται τα Plaquemines Phase
          φορά της ίδιας ποσότητας στις αγορές   ετών, δεδομένου του ρεκόρ νεότευ-  1, Corpus Christi Stage 3, NFE FLNG, Congo
                                                                             FLNG Phase 1 και 2 και Woodfibre, αθροι-
          της Άπω Ανατολής απαιτούνται από   κτων που θα παραδοθούν μεταξύ   στικής παραγωγικής ικανότητας 31,7 εκατ.
          2,7 και 3,7 πλοία, αναλόγως της δια-  των ετών 2025 και 2026, και ενόσω   τόνων ετησίως.
          δρομής που θα ακολουθήσει το πλοίο.   οι νέες υποδομές LNG θα βρίσκονται   2. Στα projects που έλαβαν FID το 2023
          Η σημαντική άνοδος που αναμένεται   σε διαδικασία αύξησης (ramping up)   συμπεριλαμβάνονται τα Port Arthur LNG,
          στην παραγωγική ικανότητα υγροποί-  της παραγωγής τους, αναμένεται να   Plaquemines LNG Phase 2, Rio Grande LNG
                                                                             και Gabon FLNG, αθροιστικής παραγωγικής
          ησης LNG τα επόμενα τέσσερα έτη   υπάρχει θεμελιώδης υπερπροσφορά   ικανότητας 37 εκατ. τόνων ετησίως.
          πιθανότατα θα αποτρέψει μια σημα-  πλοίων. Από τα μέσα του 2027 και   Περιλαμβάνονται 11 Arc-7 νεότευκτα που
          ντική άνοδο των τιμών του φυσικού   έπειτα, η αγορά αναμένεται να επα-  σχετίζονται με το Arctic LNG 2, η παράδοση
          αερίου και θα ωθήσει προς τα επάνω   νέλθει σε ισορροπία γρήγορα, με τις   των οποίων είναι ιδιαίτερα αβέβαιη, δεδο-
                                                                             μένων των συνεχιζόμενων κυρώσεων της Δύσης
          τη ζήτησή του στις αγορές της Ασίας,   επικρατούσες συνιστώσες να είναι   στη Ρωσία.
          οι οποίες είναι ευαίσθητες στις υψη-  αισιόδοξες καθώς ακόμα και υπό τα   3.Εκτός των Arctic LNG 2, Baltic LNG και
          λές τιμές (price sensitive). Είναι μαθη-  συντηρητικά σενάρια για τη διανομή   Mozambique LNG, δεδομένων συνεχιζόμενων
          ματικά βέβαιο ότι η αύξηση της ζήτη-  των φορτίων αμερικανικού LNG   προκλήσεων που επηρεάζουν την κατασκευή
                                                                             τους.
          σης LNG στην Ασία θα ξεπεράσει την   προβλέπεται έλλειμμα προσφοράς
          άνοδο της ζήτησης LNG στην Ευρώπη,   πλοίων. Παρότι η διαθεσιμότητα στα
          ενώ κάποιοι αναλυτές βλέπουν ακόμα   διεθνή ναυπηγεία από το 2029 και
          και μείωση ζήτησης στην Ευρώπη.   έπειτα επαρκεί με ευκολία προκειμέ-
          Συνεπώς, περισσότερα φορτία από   νου να κατασκευαστούν τα απαραί-
          τις ΗΠΑ θα παραδοθούν στην Ασία   τητα πλοία που θα επιφέρουν εκ νέου
          στο μέλλον, πιθανώς έως και 50%   εξισορρόπηση  μεταξύ  ζήτησης  και
          της αμερικανικής παραγωγής που σε   προσφοράς, εφόσον οι τιμές νεότευ-
          απόλυτους αριθμούς, δεδομένης της   κτων παραμείνουν κοντά στα τωρινά
          αύξησης της αμερικανικής παραγω-  επίπεδα, δεν θεωρούμε δεδομένο ότι
          γής LNG τα επόμενα χρόνια, θα είναι   θα δοθούν αυτές οι παραγγελίες και
          κατά πολύ μεγαλύτερη από τις προ του   κατ’ επέκταση οι πλοιοκτήτες μπορούν
          πολέμου παραδόσεις στην Ασία.    να αναμένουν υγιή επίπεδα ναύλων,
          Βάσει των παραπάνω, η επικρατέ-  αρκετά άνω του ιστορικού μέσου όρου,
          στερη άποψη για το βραχυπρόθεσμο   από τα μέσα του 2027 και έπειτα.
          και μεσοπρόθεσμο μέλλον της αγοράς   Μεταγενέστερα, το outlook παρα-
          LNG –κατά τη συγγραφή του άρθρου   μένει αβέβαιο, καθώς δεν υπάρχουν
          (Μάιος 2024)– είναι ότι η ναυλαγορά   ούτε υψηλό orderbook ούτε πολλά
          θα παραμείνει ισορροπημένη για το   υπό κατασκευή projects που εκκρε-
          υπόλοιπο του 2024. Ωστόσο, με τις   μούν. Η πρόβλεψη του ρυθμού ανά-
          χώρες του Ειρηνικού και εκείνες της   πτυξης της ζήτησης φυσικού αερίου
          Ευρώπης να ανταγωνίζονται για την   στην Ασία σε βάθος χρόνου καθίσταται
          εξασφάλιση φορτίων –προκειμένου   ολοένα και πιο μεγάλη πρόκληση, ενώ
          τα αποθέματά τους να είναι επαρκώς   ταυτόχρονα ακόμα και μικρές τεχνο-
          γεμάτα πριν από τον ερχόμενο χει-  λογικές καινοτομίες τόσο στη ναυτι-
          μώνα–, σε συνδυασμό με τη συνηθι-  λία όσο και στην παραγωγή ενέργειας
          σμένη εποχική άνοδο στο τέλος του   μπορούν να επιδράσουν δραστικά
          τρίτου  και  του τέταρτου  τριμήνου,   στα fundamentals της βιομηχανίας
          αναμένουμε άνοδο των ναύλων εφε-  LNG. Εκείνο που είναι σίγουρο ότι
          ξής. Πέραν των εποχικών μοτίβων και   θα λάβει χώρα εντός του παραπάνω
          ενός κρύου χειμώνα, άλλοι παράγο-  ευρύτερου μεσοπρόθεσμου outlook
          ντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν   της αγοράς LNG είναι μια σειρά «μαύ-
          σε άνοδο των ναύλων προς το πέρας   ρων κύκνων», αναπάντεχων ευκαιριών
          του έτους και στο πρώτο τρίμηνο του   και προκλήσεων, και λοιπών παραγό-
          2025 είναι η αύξηση της παραγωγής   ντων που δεν έχουμε αναλογιστεί επί
          σε τρία projects –τα LNG Canada,   του παρόντος. Άλλωστε, όπως είπε ο
          Golden Pass LNG και Corpus Christi   Μαρκ Τουέιν, «η ιστορία δεν επανα-
          Stage 3– και η πιθανότητα η Διώρυγα   λαμβάνεται, αλλά συχνά ομοιοκατα-
          του Σουέζ, μια κρίσιμη οδός για την   ληκτεί».
          προμήθεια αμερικανικού LNG στην


         284
   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291