Page 284 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 284

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ


          νεότευκτα με έτη παράδοσης το 2023   πρέπει να ληφθούν υπόψη ορισμένα
          και το 2024) ακολούθησαν τις τιμές του   γεγονότα που το δικαιολογούν. Συγκε-
          αερίου και κατέγραψαν ένα ράλι άνευ   κριμένα, υπάρχουν 351 πλοία υπό κατα-
          προηγουμένου, το οποίο ξεκίνησε τον   σκευή, εκ των οποίων τα 53 αναμένεται
          Φεβρουάριο του 2022 και κορυφώθηκε   να παραδοθούν το 2024, τα 80 το 2025,
          τον Νοέμβριο του 2022.           τα 97 το 2026, τα 60 το 2027, τα 42 το
          Ο συνδυασμός νέων FIDs (υπό κατα-  2028 και τα 19 το 20292.
          σκευή υποδομές για παραγωγή LNG),   Από πλευράς παραγωγής, βρίσκονται
          νέων SPAs (συμβόλαια αγοραπωλησίας   υπό κατασκευή υποδομές ετήσιας παρα-
          / Sale and Purchase Agreements), καθώς   γωγικής ικανότητας LNG ύψους 172
          και των ιλιγγιωδών επιπέδων που έφτα-  εκατ. τόνων3. Συγκεκριμένα, αναμένεται
          σαν τα ναύλα, οδήγησαν τους πλοιοκτή-  να τεθούν σε λειτουργία το 2024 υπο-
          τες σε σημαντικό αριθμό παραγγελιών   δομές 2 εκατ. τόνων ετησίως, 36 εκατ.
          LNG πλοίων. Από τον Σεπτέμβριο του   τόνων το 2025, 56 εκατ. τόνων το 2026,
          2021 έως και τον Ιανουάριο του 2024   43 εκατ. τόνων το 2027, 30 εκατ. τόνων
          παραγγέλθηκαν 278 LNG πλοία στα   το 2028 και 5 εκατ. τόνων το 2029.
          ναυπηγεία της Κορέας και της Κίνας,   Άλλες μεταβλητές που πρέπει να
          ωθώντας το κόστος ναυπήγησης από   ληφθούν υπόψη είναι ο αριθμός των
          τα $205 εκατ. στα $260+ εκατ. Οι αξίες   πλοίων που θα διαλυθούν (demolition)
          νεότευκτων πλοίων ακρίβυναν επίσης   ή θα παροπλιστούν (lay-up) τα επόμενα
          λόγω  των  πολλών  παραγγελιών  και   πέντε έτη (σημειωτέον 153 πλοία θα
          για άλλους τύπους πλοίων, ειδικά για   είναι άνω των 20 ετών μέχρι το 2028,
          containerships, καθώς και λόγω άλλων   59 εκ των οποίων θα είναι άνω των 25
          παραγόντων, όπως τα κόστη χάλυβα,   ετών), η αναγκαστική μείωση στις ταχύ-
          εργατικού δυναμικού, κεφαλαίου/  τητες των πλοίων λόγω των περιβαλλο-
          δανεισμού, αλλά και ευρύτερα  των   ντικών κανονισμών (μια μείωση ενός
          πληθωριστικών πιέσεων, μεταξύ άλλων.   κόμβου στην ταχύτητα του στόλου των
          Ως φυσικό επακόλουθο του υψηλού   LNG carriers μεταφράζεται σε επιπλέον
          κόστους νεότευκτων πλοίων, τα ναύλα   ζήτηση για 11 πλοία), ενώ καθοριστικής
          για χρονοναυλώσεις διάρκειας δέκα και   σημασίας θα είναι και το που θα κατευ-
          δεκαπέντε χρόνων σε νεότευκτα πλοία   θύνονται οι αμερικάνικες εξαγωγές LNG
          έχουν φτάσει και παραμένουν κοντά σε   από δω και στο εξής.
          ιστορικά υψηλά επίπεδα, όπως φαίνεται   Έως το 2028, η παραγωγή LNG των
          και στο γράφημα 2.               ΗΠΑ εκτιμάται πως θα ξεπεράσει τους   Γράφημα 2
          Τα υπό παραγγελία LNG carriers σήμερα   160 εκατ. τόνους ετησίως, κυρίως λόγω   LNG carriers δίχρονης μηχανής: Ναύλοι
          αντιστοιχούν σε περίπου 55% του υπάρ-  ανάπτυξης  μονάδων  που  βρίσκονται   συμβολαίων χρονοναύλωσης διάρκειας 10 & 15
                                                                             ετών (αριστερός άξονας) έναντι της τιμής
          χοντος στόλου. Παρότι επικρατεί προ-  στον Κόλπο των ΗΠΑ. Ενδεικτικά, για   ενός νεότευκτου (δεξιός άξονας). Περίοδος:
          βληματισμός γι’ αυτό το υψηλό ποσοστό,   τη μεταφορά ενός τόνου LNG ετησίως   Ιανουάριος 2021 έως Μάρτιος 2024.
                                                                                      NB price (RHS)
                                                                                      10 year
                                                                                      15 year


          120                                                                                                 300

          100                                                                                                 250

          80                                                                                                  200

          60                                                                                                  150

          40                                                                                                  100

          20                                                                                                  50

          0                                                                                                   0
             Jan ’21                                                                                   Mar ’24

         282
   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289