Page 278 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 278
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΑΥΛΑΓΟΡΕΣ
Το 2023, η αγορά των containerships αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις, λόγω
της περιορισμένης ζήτησης και της απότομης αύξησης στη χωρητικότητα του στόλου.
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΘΑ ΕΠΗΡΕΑΣΕΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ
ΤΗ ΖΗΤΗΣΗ
ΓΙΑ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΑ
ΣΤΟ ΠΡΟΣΕΧΕΣ ΜΕΛΛΟΝ
Με αύξηση 21% στον στόλο από το 2019 και επιπλέον αύξηση
8% το 2022, οι πλοιοκτήτες βρέθηκαν στην κατάσταση όπου
η προσφορά ξεπέρασε τη ζήτηση. Αυτό επιδεινώθηκε και
αναμένεται να συνεχίσει, καθώς οι νέες παραγγελίες πλοίων
εκτιμάται πως θα αυξήσουν τη χωρητικότητα κατά 25% τα
επόμενα χρόνια (+9% το 2024, συνολικά +2.596 million teu
tons). Η τρέχουσα επέκταση αναμένεται να έρθει αντιμέ-
τωπη με μειωμένες ροές αγαθών, περίπου 7 εκατ. TEUs, στις
κύριες διαδρομές μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Ο δείκτης Freightos FBX, ένα βαρόμετρο για τα παγκόσμια
ναύλα, παρουσιάζει την πλήρη εικόνα για το 2023. Μετά από
ένα υψηλό τον Δεκέμβριο του 2022 στις 2.146, οι τιμές άρχι-
σαν μια πτωτική τάση κατά τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2023,
φτάνοντας σε ένα χαμηλό των 1.173 στο τέταρτο τρίμηνο
– αντανακλώντας μια μείωση της ζήτησης και ίσως μια αγορά
με υπερβάλλουσα προσφορά. Η πτώση καθ’ όλη τη διάρκεια
των τριμήνων ήταν σταθερή, υποδηλώντας μια αγορά που
χαλαρώνει, όπου οι πιέσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας από
τα προηγούμενα έτη φαίνεται να έχουν αμβλυνθεί. Ωστόσο,
μπαίνοντας στο 2024, ο δείκτης υποδηλώνει ανατροπή αυτής
της τάσης με σημαντική αύξηση στις 2.440 μέχρι τον Απρίλιο,
κυρίως λόγω της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα, που
των Γιάννη Παργανά, έχει επηρεάσει κυρίως τα containerships.
Director, Intermodal Research Πράγματι, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα ευνόησε τους ιδι-
& Χαράς Γεωργούση, οκτήτες containerships, καθώς η αύξηση του βιβλίου παραγ-
Senior Analyst, Intermodal Research
276