
Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται εν αναμονή της έναρξης ισχύος των νέων λιμενικών τελών του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), που στοχεύουν στην ανατροπή της κινεζικής θαλάσσιας κυριαρχίας. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της BIMCO ρίχνει φως στις πιθανές επιπτώσεις των τελών στις αγορές των βασικών τύπων πλοίων.
Συγκεκριμένα, αρχής γενομένης από τις 14 Οκτωβρίου, περίπου το 35% των πλοίων του συνδυασμένου στόλου tankers (crude και product), bulk carriers και containerships θα μπορούσε να υπόκειται σε πρόσθετα τέλη κατά την προσέγγιση σε λιμένες των ΗΠΑ. Τα bulk carriers φαίνεται να είναι τα πλέον εκτεθειμένα, καθώς το 45% του στόλου τους θα μπορούσε να υπόκειται σε τέλη από το USTR. Την ίδια στιγμή, το αντίστοιχο ποσοστό για τα crude tankers και τα containerships ανέρχεται στο 30%, ενώ για τα product tankers στο 19%.
Αν και τα εν λόγω πλοία καταλαμβάνουν το 44% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου, το ενδεχόμενο αύξησης των ναύλων δεν φαντάζει πιθανό. Μέχρι στιγμής φέτος, οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 9-19% της παγκόσμιας ζήτησης πλοίων για κάθε τύπο, ενώ μόλις το 16-24% του αμερικανικού εμπορίου έχει διενεργηθεί ιστορικά από πλοία που εμπίπτουν σε λιμενικά τέλη από το USTR.
Υπό αυτό το πρίσμα, οι κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών έχουν ήδη δεσμευτεί ότι τα τέλη δεν θα οδηγήσουν σε προσαυξήσεις των ναύλων των containerships.
Στο μέτωπο της tramp ναυτιλίας, η BIMCO εκτιμά ότι τα περισσότερα tankers και bulk carriers θα απομακρυνθούν από τις ΗΠΑ, ώστε να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Κατ’ επέκταση, η άνοδος των ναύλων θα αποφευχθεί και σε αυτές τις αγορές. Παρ’ όλα αυτά, η BIMCO υπογραμμίζει ότι το «κομφούζιο» εφαρμογής των νέων τελών ενδέχεται να οδηγήσει σε βραχυπρόθεσμες αυξήσεις των ναύλων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Νέος πρόεδρος του Eurogroup εξελέγη σήμερα ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης. Η διάρκεια της θητείας του είναι δυόμισι χρόνια. Αναλαμβάνει καθήκοντα από αύριο.…

Τις απόψεις της σχετικά με την καθοριστική σημασία ενός σταθερού ρυθμιστικού πλαισίου, αλλά και την μεγάλη πρόκληση της έλλειψης ναυτικών παρουσίασε η κ. Ιωάννα…

Πτωτικές τάσεις επικράτησαν στην αγορά πετρελαίου την Πέμπτη, με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Brent να υποχωρούν κατά 1,3%, στα $61,40/βαρέλι, σύμφωνα με το…

Με τις εξαγωγές τροφίμων να καταγράφουν και πάλι τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες τιμές, επιβεβαιώνοντας τη συνεχιζόμενη δυναμική τους στις διεθνείς αγορές, έκλεισε ο…

Πτώση σε μηνιαία βάση κατέγραψαν οι διελεύσεις containerships από τη Διώρυγα του Σουέζ τόσο τον Οκτώβριο όσο και τον Νοέμβριο, παρά τις πρόσφατες συζητήσεις…

Προς ρεκόρ οδεύουν οι κινεζικές εισαγωγές βραζιλιάνικης σόγιας φέτος, εν μέσω εμπορικών τριβών με τις ΗΠΑ. Τον περασμένο μήνα σημειώθηκαν οι υψηλότερες εισαγωγές βραζιλιάνικης…

Παρά τις όποιες έντονες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο το 2025, το orderbook δεν έπαψε να «γεμίζει» με παραγγελίες για νεότευκτα. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ξεχωρίζουν,…

Τις απόψεις τους για το μέλλον της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλιακή βιομηχανία ανέλυσαν δύο σημαντικές προσωπικότητες του κλάδου στο πλαίσιο πρόσφατου συνεδρίου. Ειδικότερα, κατά…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ