
Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται εν αναμονή της έναρξης ισχύος των νέων λιμενικών τελών του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), που στοχεύουν στην ανατροπή της κινεζικής θαλάσσιας κυριαρχίας. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της BIMCO ρίχνει φως στις πιθανές επιπτώσεις των τελών στις αγορές των βασικών τύπων πλοίων.
Συγκεκριμένα, αρχής γενομένης από τις 14 Οκτωβρίου, περίπου το 35% των πλοίων του συνδυασμένου στόλου tankers (crude και product), bulk carriers και containerships θα μπορούσε να υπόκειται σε πρόσθετα τέλη κατά την προσέγγιση σε λιμένες των ΗΠΑ. Τα bulk carriers φαίνεται να είναι τα πλέον εκτεθειμένα, καθώς το 45% του στόλου τους θα μπορούσε να υπόκειται σε τέλη από το USTR. Την ίδια στιγμή, το αντίστοιχο ποσοστό για τα crude tankers και τα containerships ανέρχεται στο 30%, ενώ για τα product tankers στο 19%.
Αν και τα εν λόγω πλοία καταλαμβάνουν το 44% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου, το ενδεχόμενο αύξησης των ναύλων δεν φαντάζει πιθανό. Μέχρι στιγμής φέτος, οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 9-19% της παγκόσμιας ζήτησης πλοίων για κάθε τύπο, ενώ μόλις το 16-24% του αμερικανικού εμπορίου έχει διενεργηθεί ιστορικά από πλοία που εμπίπτουν σε λιμενικά τέλη από το USTR.
Υπό αυτό το πρίσμα, οι κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών έχουν ήδη δεσμευτεί ότι τα τέλη δεν θα οδηγήσουν σε προσαυξήσεις των ναύλων των containerships.
Στο μέτωπο της tramp ναυτιλίας, η BIMCO εκτιμά ότι τα περισσότερα tankers και bulk carriers θα απομακρυνθούν από τις ΗΠΑ, ώστε να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Κατ’ επέκταση, η άνοδος των ναύλων θα αποφευχθεί και σε αυτές τις αγορές. Παρ’ όλα αυτά, η BIMCO υπογραμμίζει ότι το «κομφούζιο» εφαρμογής των νέων τελών ενδέχεται να οδηγήσει σε βραχυπρόθεσμες αυξήσεις των ναύλων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο πολυδιάστατος ρόλος της Ελλάδας -μιας χώρας με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο- στη θαλάσσια ασφάλεια, αναδείχθηκε μέσα από την ομιλία του πρέσβη…
Το Μαζί για το Παιδί αναβάθμισε και ενίσχυσε 11 σχολεία στην Κάλυμνο, με την ευγενική υποστήριξη της Minerva Marine. Οι παρεμβάσεις εντάσσονται στο πρόγραμμα…
Η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ, έχει ακινητοποιηθεί καθώς οι καβοδέτες ξεκίνησαν 48ωρη απεργία το μεσημέρι της Τετάρτης 8 Οκτωβρίου,…
Αναντίρρητα, η Κίνα αλλά και οι ΗΠΑ διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, με την Ευρώπη μέχρι στιγμής να κατέχει σημαντικά μικρότερο μερίδιο…
Η Airbus έσπασε ένα σημαντικό ρεκόρ στις 7 Οκτωβρίου, όταν ο τύπος αεροσκάφους της, A320, ξεπέρασε το Boeing 737 και έγινε το αεροσκάφος με…
Το τελευταίο διάστημα, η ναυτιλιακή βιομηχανία, πέρα από τις εξελίξεις γύρω από τα λιμενικά τέλη, έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην επερχόμενη συνεδρίαση της…
Η δραστηριότητα του Έλληνα πλοιοκτήτη Β. Μαρινάκη εκτείνεται σε όλο το φάσμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Πέρα από τις πρόσφατες παραγγελίες για ναυπήγηση containerships, η…
Στο στόχαστρο της Δανίας βρίσκονται εκ νέου τα πλοία του «σκιώδους στόλου», με τη χώρα της Βαλτικής να προχωρά στη λήψη νέων μέτρων για…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ