
Τις απόψεις τους σχετικά με το ακανθώδες ζήτημα των εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και τις λεπτές ισορροπίες μεταξύ αναβάθμισης του υπάρχοντος στόλου ή επέκτασης μέσω νέων επενδύσεων, κλήθηκαν να εκφράσουν τέσσερις πλοιοκτήτες, στο πλαίσιο του Maritime Cyprus 2025.
Αρχικά, ο κ. Ι. Ξυλάς, Πρόεδρος και CEO της Ariston Navigation Corp., υπογράμμισε πως η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει αφοσιωμένη στο δισεπίλυτο ζήτημα της αποανθρακοποίησης. Ωστόσο, ο τρόπος επίτευξης αυτού του στόχου, οφείλει να γίνει με ρεαλιστικό τρόπο, δήλωσε μεταξύ άλλων, τονίζοντας παράλληλα πως το πολυσυζητημένο Net-Zero Framework (NZF), κάθε άλλο παρά τέλειο δεν είναι.
«Οι μικρές επιχειρήσεις αποτελούν την ραχοκοκαλιά της διεθνούς ναυτιλίας, και οι απόψεις τους δεν έχουν εισακουστεί» ανέφερε χαρακτηριστικά. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, ο κίνδυνος που εγκυμονεί σε περίπτωση μη- ψήφισης του NZF, είναι μεγαλύτερος. Σύμφωνα με τον κ. Ξυλά, ενώ το εν λόγω ρυθμιστικό πλαίσιο είναι αντικειμενικά προβληματικό, προσφέρει ένα κοινό μονοπάτι. «Αν το NZF δεν ”περάσει” θα εισέλθουμε σε αχαρτογράφητα νερά και θα δημιουργηθεί χάος», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παίρνοντας το λόγο, ο νεοεκλεγείς Πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών και επικεφαλής της Safe Bulkers, Πόλυς Β. Χατζηωάννου, ανέφερε πως σε περίπτωση υιοθέτησης του νέου ρυθμιστικού πλαισίου, οι πλοιοκτήτες θα αντιδράσουν απέναντι στο «σεισμό» που θα προκαλέσουν τα επικείμενα δυσθεώρητα κόστη. «Σε περίπτωση ψήφισης του NZF τα νούμερα (σ.σ. κόστη) θα είναι εξωπραγματικά, με τις τιμές μάλιστα για τη ναυπήγηση νεότευκτων να πολλαπλασιάζονται, όπως ακούσαμε και στο χθεσινό πάνελ. Δεν είμαστε ενάντια στον ΙΜΟ, αλλά ενάντια στους αριθμούς που ακούγονται», τόνισε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα κληθεί να δουλέψει πολύ σκληρά, διότι αν τα νούμερα αυτά επιβεβαιωθούν, το παγκόσμιο εμπόριο θα πληγεί ανεπανόρθωτα. Προκειμένου μάλιστα να περιγράψει το θολό τοπίο γύρω από τα εναλλακτικά καύσιμα, δήλωσε μεταξύ άλλων πως « το 2023 παραγγείλαμε δύο πλοία διπλού καυσίμου κατανάλωσης και μεθανόλης. Γνωρίζαμε περισσότερα τότε συγκριτικά με τώρα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Εκτός αυτού, ο κ. Χατζηωάννου, αποκάλυψε την επέκταση των δραστηριοτήτων της εταιρείας του και στον κλάδου των δεξαμενόπλοιων. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, πρόσφατα η Safe Bulkers προέβη σε παραγγελία δ’υο MR tankers από τα ναυπηγεία COSCO.
Τέλος, σε σχέση με τη στρατηγική της εταιρείας, ανέφερε πως αρχής γενομένης από το 1993, όταν είχε προβεί στην παραγγελία 3 νεότευκτων από τα ναυπηγεία της Samsung, η εταιρεία είναι στραμμένη προς την εν λόγω αγορά. «Πιστεύουμε στα newbuildings και δεν είχαμε εμπλακεί στη δευτερογενή αγορά, μέχρι πολύ πρόσφατα. Το μέλλον είναι στα νεότευκτα», υπογράμμισε. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, με τις τρέχουσες εξελίξεις οι παραγγελίες είναι απαγορευτικές, ένεκα των εκρηκτικών τιμών. «Δεν μπορείς να μείνεις εκτός παιχνιδιού για μεγάλο διάστημα όμως, για αυτό χρειάζεται προσοχή». Αυτή τη στιγμή ο στόλος του κ. Χατζηωάννου αριθμεί περί τα 60 πλοία με 6-7 νεότευκτα να έχουν προγραμματιστεί για παραλαβή στα τέλη του 2026.
Η στάση αναμονής αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη επιλογή για τους πλοιοκτήτες αναφορικά με τις επενδύσεις, ιδιαίτερα στην τρέχουσα περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας γύρω από τις τεχνολογίες και τα καύσιμα, τόνισε ο κ. Φίλιππος Ευσταθίου, CEO της Efnav Company, σε μία από τις σπάνιες δημόσιες τοποθετήσεις του. Στο ίδιο μήκος κύματος, πρόσθεσε ότι, επί του παρόντος η εταιρεία του επικεντρώνεται στην ενεργειακή αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου της, διατηρώντας παράλληλα τη ρευστότητά της, καθότι οι τιμές νεότευκτων κυμαίνονται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Αναφερόμενος στα απόνερα του ETS, επεσήμανε ότι «ασπίδα» της Efnav είναι οι ρήτρες στα ναυλοσύμφωνα.
Ερωτηθείς για το εάν στο μέλλον θα εξέταζε το ενδεχόμενο διαφοροποίησης, ο κ. Ευσταθίου σημείωσε ότι η συγκεκριμένη στρατηγική επιλογή έχει περισσότερα οφέλη για εταιρείες με μεγάλους στόλους, ενώ στον αντίποδα η ειδίκευση «είναι πιο σοφή επιλογή για εταιρείες με μικρότερους στόλους».
Ο καπτ. Στέφανος Αγγελάκος, CEO της Angelakos (Hellas) S.A., συμφώνησε με τα λεγόμενα του κ. Ευσταθίου περί αναβάθμισης του υπάρχοντος στόλου προκειμένου «να μειώσουμε την έκθεση στους επερχόμενους κανονισμούς». Στο πλαίσιο ανανέωσης και επέκτασης του στόλου της, η Angelakos (Hellas) S.A πούλησε πρόσφατα παλαιότερα Panamaxes και τα αντικατέστησε με νεότευκτα Kamsarmaxes. Αποτέλεσμα των παραπάνω συναλλαγών είναι οι GHG εκπομπές του στόλου της να μειωθούν κατά παραπάνω από 20%. Ο καπτ. Στέφανος Αγγελάκος πρόσθεσε ότι εν τη απουσία διαθέσιμων τεχνολογιών και καυσίμων για την αποανθρακοποίηση, οι συμβατικές λύσεις πρόωσης παραμένουν κυρίαρχη λύση κατά την τοποθέτηση παραγγελιών, τονίζοντας ακόμη ότι «οποιαδήποτε τεχνολογική λύση θα πρέπει να είναι λειτουργικά, τεχνικά, logistically και περιβαλλοντικά βιώσιμη».
Τέλος, ερωτηθείς για τον ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα σήμερα, υπενθύμισε στο κοινό τις θυσίες των ναυτικών κατά την περίοδο της πανδημίας, οι οποίοι συνέβαλαν τα μέγιστα ώστε το εμπόριο και η διεθνής οικονομία να παραμείνουν ανεπηρέαστα. «Σε περιόδους κρίσεων είναι πάντα στην πρώτη γραμμή».
Συντονιστής του πάνελ ήταν ο κ. Νικόλας Μπορνόζης, Founder & CEO της Capital Link, Inc.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυπηγεία της ΟΝΕΧ στη Σύρο φιλοξένησαν από την 1η έως και την 3η Οκτωβρίου τις εργασίες δύο σημαντικών επιτροπών της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων…
Υπέκυψε στα τραύματά του ένα μέλος του πληρώματος του υπό ολλανδική σημαία φορτηγού πλοίου «Minervagracht», το οποίο δέχθηκε επίθεση από τους αντάρτες Χούθι στον…
«Η στρατηγική σχέση της Ελλάδας με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής είναι αναβαθμισμένη και σαφώς ισχυροποιημένη. Μελετούμε από κοινού ένα ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο πλαίσιο, που…
Στην καθοριστική σημασία που διαδραματίζουν οι ναυτικοί, αλλά και γενικότερα στον ανθρώπινο παράγοντα στον κλάδο της ναυτιλίας, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση η Karin Orsel, Πρόεδρος…
Την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στη ναυτιλία τακτικών γραμμών σκιαγραφεί με νέα της ανάλυση η Sea-Intelligence. Βάσει των δεδομένων σχετικά με την εξέλιξη…
Σε πρόσφατη έκθεσή της, η ναυλομεσιτική Xclusiv αναλύει τα στατιστικά δεδομένα του υπάρχοντος εμπορικού στόλου, αλλά και των παραγγελιών για νεότευκτα. Ο υπάρχων στόλος…
Το πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της ΤΕΝ προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς, κατόπιν παραλαβής νεότευκτου πλοίου από τα ναυπηγεία HD Hyundai Heavy Industries της Ν.…
Διάφορες περιοχές ανά την Κίνα, όπως οι πόλεις Chongqing και Chengdu, παρά το γεγονός ότι βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από το θαλάσσιο μέτωπο, και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ