Οι προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας σε πρώτο πλάνο

Οι προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας σε πρώτο πλάνο

74
Οι προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας σε πρώτο πλάνο

Με επιτυχία και με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε το “13ο Ετήσιο Capital Link Greek Shipping Forum” στην Αθήνα την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου, 2023. Το Συνέδριο διοργανώθηκε σε συνεργασία με το New York Stock Exchange και το Nasdaq.

Συγκεντρώνοντας περισσότερους από 800 συμμετέχοντες, το «παρών» στο 13o ετήσιο Capital Link-Greek Shipping Forum με τίτλο «Stay Calm and Sail On» έδωσαν οι επικεφαλής διεθνών θεσμικών οργάνων και ενώσεων της ναυτιλιακής βιομηχανίας . Τα θέματα – μεγάλες προκλήσεις που συζητήθηκαν μεταξύ άλλων, ήταν η έλλειψη ναυτικών, η απανθρακοποίηση και ο ψηφιακός μετασχηματισμός.

Πιο αναλυτικά, στο Συνέδριο παρευρέθηκε η θεσμική ηγεσία της παγκόσμιας ναυτιλίας και συγκεκριμένα ο Γενικός Γραμματέας του IMO, οι επικεφαλής τoυ Round Table: BIMCO, INTERCARGO, INTERTANKO, & International Chamber of Shipping, ανώτεροι εκπρόσωποι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Πρόεδρος της ECSA, καθώς και η Πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, οι Υπουργοί Ναυτιλίας και Ενέργειας της Ελλάδας και εκπρόσωποι της Αμερικάνικης Κυβέρνησης.

Το Συνέδριο τίμησαν με την παρουσία τους ο κ. Kitack Lim, Secretary General – International Maritime Organization (IMO), ο κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο κ. Κωνσταντίνος Σκρέκας, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο κ. Harry Conway, Chairman – Marine Environment Protection Committee (MEPC) – IMO, η κα. Fotini Ioannidou, Head of Unit, Directorate-General for Mobility and Transport – European Commission, ο κ. Martin Stopford, η κα. Sabrina Chao, President & Chairperson of the Board – BIMCO; Wah Kwong Maritime Holdings Limited, ο κ. Emanuele Grimaldi, Chairman – INTERNATIONAL CHAMBER OF SHIPPING; President & MD – Grimaldi Euromed SpA; Managing Director – Grimaldi Group, ο κ. Paolo d’Amico, Chairman – INTERTANKO; Chairman & CEO – d’Amico International Shipping SA, ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός, Chairman – INTERCARGO; President/Director – Fafalios Shipping S.A., η κα. Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της ΕΕΕ και επικεφαλής της Neptune Lines, και ο κ. Φίλιππος Φιλής, πρόεδρος της European Community Shipowners Association (ECSA); Chairman & CEO – Lemissoler Navigation Co Ltd.

Στo πλαίσιο του Συνεδρίου απονεμήθηκε το “2023 Capital Link Greek Shipping Leadership Award” στον κ. Θεμιστοκλή Βώκο, Founder Member, Honorary Chairman of Posidonia; Founder of Seatrade, σε αναγνώριση της μακροχρόνιας συμβολής του και των επιτευγμάτων του στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία. Τον κ. Θεμιστοκλή Βώκο, Founder Member, Honorary Chairman of Posidonia; Founder of Seatrade προλόγισε και παρουσιάσει ο κ. Νίκος Μπορνόζης, President – Capital Link.

IMG_20230209_175318

Στο συνέδριο αναλύθηκαν εκτενώς τα πρώτα συμπεράσματα από την εφαρμογή του CII και έλαβε χώρα ένας γόνιμος διάλογος. Ακολουθούν κάποια από τα σχόλια κατά το πάνελ ”ADDRESSING THE COMPLEXITIES AROUND CII & SEEMP III”:

Ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, Technical Director – Atlantic Bulk Carriers Management, Ltd.; Vice Chairman, BIMCO Marine Environment Committee; Member, BIMCO Carbon Clauses Drafting Subcommittee, τόνισε:

«Κατά τη γνώμη μου, ο δείκτης EEOI δεν κάνει τίποτα παραπάνω από το να παρουσιάζει τυχαία νούμερα, καθιστώντας αδύνατη οποιαδήποτε πρόβλεψη για την αξιολόγηση των πλοίων. Οι ναυλωτές πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Αν το έκαναν θα μπορούσαν να απαιτήσουν τη χρήση πλοίων με καλύτερη αξιολόγηση. Σήμερα που μιλάμε, εγγυάται η καλή CII βαθμολογία ένα αποδοτικό πλοίο; Όχι είναι η απάντηση, αποτελεί απλά ένα δείγμα του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιήθηκε ένα πλοίο και τη συμμόρφωση του για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.»

Ο κ. Aνδρέας Χατζηπέτρου, Managing Director – Columbia Shipmanagement, τόνισε:

«Ο κλάδος προσπαθεί να συμμορφωθεί με τους στόχους του IMO για το 2030 και 2050. Οι πλοιοκτήτες έχουν αλλάξει νοοτροπία και επικεντρώνονται στην ανανέωση του στόλου τους. Σε αυτό το περιβάλλον, ανάλογα με το εταιρικό προφίλ του καθενός, γίνονται και επιλογές διαφορετικών μεθόδων. Όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, διεξάγονται συζητήσεις και αναζητούνται προσεγγίσεις για τη βελτιστοποίηση του στόλου. Πρόκειται για ένα παράδειγμα συνεργασίας ναυλωτών και ιδιοκτητών για κοινό σκοπό.»

Ο κ. Φίλιππος Φιλής, President – European Community Shipowners Association (ECSA); Chairman & CEO – Lemissoler Navigation Co Ltd, τόνισε:

«Στην εταιρεία παρακολουθούμε έναν στόλο πολύ αποδοτικών πλοίων, χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη και τεχνολογίες αιχμής. Πράγματι, οι συσκευές εξοικονόμησης βοηθούν πολύ, όπως και το γεγονός ότι το κήτος έχει διατηρηθεί σε πολύ καλή κατάσταση. Το μόνο επιπλέον πράγμα που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι να κινηθούμε προς τα βιολογικά καύσιμα, σε μια προσπάθεια να επιτύχουμε ακόμη χαμηλότερες εκπομπές.»

Ο κ. Kenneth Aasland, Environmental Services Lead and Managing Director of Maritime Carbon Solutions – IFCHOR GALBRAITHS (IG) , τόνισε:

«Δεν είναι ποτέ εύκολο για τον νομοθέτη να φέρει νέες κανονιστικές ρυθμίσεις. Από πλευράς μου, θεωρώ πως το CII δεν καλύπτει την αγορά βασικών εμπορευμάτων. Άλλωστε, οι γεωπολιτικές εξελίξεις και οι νόμοι της αγοράς την επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό, όπως και το είδος του μεταφερόμενου προϊόντος έχει αντίκτυπο στη διαδρομή. Στον κλάδο αυτό ο πλοιοκτήτης πολλές φορές δεν γνωρίζει εξαρχής τον τελικό προορισμό, έχει ενημερωθεί μόνο για την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή. Επομένως, η βελτιστοποίηση του ταξιδιού γίνεται πιο δύσκολη, καθώς ο τελικός προορισμός γίνεται γνωστός αργότερα, με τις αντίστοιχες επιπτώσεις και στην αξιολόγηση CII.»

Ο Dr. Harry Conway, Chairman – Marine Environment Protection Committee (MEPC) – IMO, τόνισε:

«Πιστεύω πως η βιομηχανία μας χρειάζεται αξιόπιστα δεδομένα βάσει των οποίων θα προτείνονται οι κανονισμοί. Στον IMO δεχόμαστε προτάσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση των προκλήσεων. Εσείς, οι άνθρωποι του κλάδου, πρέπει να μας δώσετε τα απαραίτητα δεδομένα. Έτσι, οι κανονισμοί δεν θα βασίζονται σε εικασίες ή υποθετικά σενάρια. Η διαβούλευση επί διάφορων θεματικών αποτελεί τον τρόπο επίτευξης καλύτερων αποτελεσμάτων, και παραμένουμε ευέλικτοι ώστε να φέρουμε αλλαγές όπου χρειάζεται.»

Ο κ. Andrea Olivi, Head of Wet Freight Shipping – Trafigura, τόνισε:

«Προσωπικά, θεωρώ ότι το κυριότερο ζήτημα με την τωρινή λειτουργία του CII, είναι ότι δυνητικά μπορεί να επιβραβεύσει κακές συμπεριφορές αντί να συνεισφέρει στην εξάλειψή τους. Αναφορικά με το υδάτινο έρμα, το τωρινό σύστημα σίγουρα πρέπει να αλλάξει. Ο δείκτης EEOI λειτουργεί πολύ καλύτερα, αλλά δεν είναι και τέλειος. Αν τροποποιήσουμε κατάλληλα τον CII ίσως έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Τέλος, ο δείκτης CII δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως το ιερό δισκοπότηρο που εγγυάται την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, αλλά ως ένα ακόμη εργαλείο στη διάθεση των πλοιοκτητών και των ναυλωτών.»

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της συζήτησης Kitack Lim και Γιάννη Πλακιωτάκη.

Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ επεσήμανε: «Αντιμετωπίσαμε τις δυσκολίες της πανδημίας επί τρία χρόνια, γεγονός που επηρέασε τη ναυτιλία στο σύνολό της. Δουλέψαμε μαζί, όπως και όταν ξεκίνησε η στρατιωτική εμπλοκή στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.

Οι πράσινες πρωτοβουλίες μας απολαμβάνουν της στήριξης των Ηνωμένων Εθνών, και ο IMO προσφέρει τεχνικές συμβουλές και υποστήριξη. Πρόκειται για πολιτικές για το μέλλον, με οφέλη για τη γενιά των παιδιών μας. Η συνέχιση των δραστηριοτήτων μας είναι απαραίτητη, αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό: Πρέπει να συνεχίσουμε να πλέουμε στη σωστή ταχύτητα και προς τη σωστή κατεύθυνση.

Γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντικές εκδηλώσεις όπως η σημερινή. Θεωρώ πως η στρατηγική της βιομηχανίας πρέπει να αναπροσαρμοστεί με επίκεντρο την απανθρακοποίηση.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τα Κράτη μέλη και τον κλάδο για τη στήριξη του IMO και των προσπαθειών του, αλλά και για τη συμμετοχή σε συζητήσεις για την εφαρμογή των αντίστοιχων μέτρων. Η ναυτιλία πραγματικά αξίζει τα εύσημα όλων».

O Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σημείωσε: «Ζούμε σε ταραχώδεις εποχές, δεν υπάρχει αμφιβολία επ’ αυτού. Η πανδημία και πιο πρόσφατα η ρωσική εισβολή έχουν τροποποιήσει τις προτεραιότητες μας λόγω της αυξημένης αβεβαιότητας. Οι βασικές προκλήσεις περιλαμβάνουν την απανθρακοποίηση, τη ψηφιοποίηση, την κυβερνοασφάλεια, και το πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μου, την έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού. Ως πολιτικοί πρέπει να συνεργαστούμε στο επίπεδο του IMO και πολυμερώς. Οι διεθνείς δραστηριότητες χρειάζονται διεθνείς κανόνες, διασφαλίζοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

Η Ελλάδα προωθεί την προσαρμοστικότητα. Στηρίζουμε πλήρως την εφαρμογή της στρατηγικής του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Έχω πει πολλές φορές ότι για να πετύχουμε τους στόχους μας πρέπει να εξασφαλιστεί η επάρκεια εναλλακτικών καυσίμων. Θα πρέπει επίσης τα πράγματα να γίνουν πιο προβλέψιμα, διευκολύνοντας τις μακροπρόθεσμες επενδύσεις.

Η πρόοδος που έχει καταγραφεί στην ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών είναι αδιαμφισβήτητη. Ο αριθμός ατυχημάτων έχει μειωθεί, την ώρα που ο παγκόσμιος στόλος αυξάνεται. Πλέον, η πρόκληση είναι η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών χωρίς να παραβλέπει κανείς την καθοριστική σημασία της ασφάλειας».

Το δικό τους στίγμα για την επόμενη ημέρα του κλάδου έδωσαν οι επικεφαλής του Roundtable.

Η κ. Sabrina Chao, President & Chairperson of the Board – BIMCO; Wah Kwong Maritime Holdings Limited, τόνισε:

«Προτεραιότητά μας είναι η χρήση της γνώσης που διαθέτουμε για τους κανονισμούς ώστε να προσφέρουμε πρακτικά εργαλεία στα μέλη μας, διευκολύνοντας τις επιχειρήσεις τους σε αυτό το διαρκώς εναλλασσόμενο πλαίσιο. Ακόμη, στοχεύουμε στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης άλλων κλάδων για σημαντικά ζητήματα με άμεσο ή έμμεσο αντίκτυπο. Αυτή την περίοδο, δουλεύουμε πολύ σχετικά με τις ρυθμίσεις για την απανθρακοποίηση, αλλά και την ανακύκλωση πλοίων και την λιμενική αποδοτικότητα. Εστιάζουμε επίσης στην παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και διαδικτυακών σεμιναρίων για καλύτερη ενημέρωση.»

Ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός, Chairman – INTERCARGO; President/Director – Fafalios Shipping S.A. , τόνισε:

«Η οργάνωση μας έχει στόχο την εκπλήρωση των επιθυμιών των μελών μας και την εκπροσώπησή τους στα διεθνή φόρα. Μέσω συλλογικών δράσεων προσπαθούμε να κάνουμε την καθημερινότητα όλων καλύτερη. Η ασφάλεια του σκάφους και του πληρώματος είναι ψηλά στις προτεραιότητές μας. Η υγεία, η ασφάλεια, και η διαθεσιμότητα του προσωπικού είναι ζητήματα που απασχολούν όλους τους μεγάλους ομίλους. Εκφράζονται ακόμη ανησυχίες για περιστατικά πειρατείας και μέλη του πληρώματος που βρίσκονται παγιδευμένα λόγω μονομερών ενεργειών από περιφερειακές αρχές.»

Ο κ. Paolo d’Amico, Chairman – INTERTANKO; Chairman & CEO – d’Amico International Shipping SA, τόνισε:

«Επιπλέον των γενικών προβλημάτων της βιομηχανίας μας, έχουμε κι άλλα επιχειρησιακά ζητήματα να αντιμετωπίσουμε, λόγω των επιχειρήσεων ειδικών απαιτήσεων. Οι κανονισμοί είναι ένα από αυτά, ενώ και οι θεωρήσεις είναι πρόβλημα. Οι ναυτικοί μας πρέπει να θεωρούνται εργαζόμενοι πρώτης ανάγκης παγκοσμίως, ώστε οι μετακινήσεις τους να διευκολύνονται και να εμβολιάζονται κατά προτεραιότητα. Η πανδημία ήταν κάτι εντελώς αναπάντεχο που μας ανάγκασε να αλλάξουμε κάποια πράγματα και να προετοιμαστούμε καλύτερα για μελλοντικές ανάλογες κρίσεις.»

Ο κ. Emanuele Grimaldi, Chairman – INTERNATIONAL CHAMBER OF SHIPPING; President & MD – Grimaldi Euromed SpA; Managing Director – Grimaldi Group, τόνισε:

«Οι ναυτικοί μας υπέφεραν πολύ κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Δεν τους δόθηκε η απαραίτητη φροντίδα και υπέστησαν κακομεταχείριση. Σήμερα, αντιμετωπίζουμε μεγάλη έλλειψη προσωπικού, που υπολογιζόταν σε 100 χιλιάδες άτομα ήδη πριν τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας, στον οποίο συμμετέχουν δύο χώρες που αντιστοιχούσαν σε μεγάλο ποσοστό του εργατικού δυναμικού. Παρατηρούμε ελλείψεις στις περισσότερες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και της Ιταλίας.

Από την άλλη, η απανθρακοποίηση πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μεγάλο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά. Εμφανίζονται διαφορετικά είδη καυσίμου, επιλογές που πρέπει να παραμείνουν ανοικτές και διαθέσιμες, κατανοώντας όμως ότι παρότι οι εφοπλιστές έχουν επιδείξει υπευθυνότητα και πραγματισμό, το ίδιο πρέπει να συμβεί με τους νομοθέτες, τους κατασκευαστές και τα διυλιστήρια.

Τέλος, με ανησυχεί η εμφάνιση ενός νέου προστατευτισμού. Κάποιοι πολιτικοί πρέπει να ξαναδιαβάσουν τους νόμους της φιλελεύθερης οικονομίας έτσι όπως τους εξηγεί ο Adam Smith.»

Η κ. Τραυλού εκπροσωπώντας την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών υπογράμμισε:  «Ιστορικά, ανεξαρτήτως των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, οι άνθρωποι της καταφέρνουν τα ανταπεξέλθουν στις ιδιαιτερότητες κάθε εποχής, προστατεύοντας τον τρόπο λειτουργίας του παγκόσμιου οικοσυστήματος. Η ελληνική ναυτιλία είναι ταυτώνυμη με την αξιοπιστία και την τεχνογνωσία, όπως συμβαίνει και τώρα, με την ενεργειακή μετάβαση. Η δέσμευσή μας για απανθρακοποίηση, για παράδειγμα, είναι γεγονός. Ωστόσο, υπάρχουν δύο προϋποθέσεις: πρώτον, οι παραγωγοί ενέργειας, οι πάροχοι και τα ναυπηγεία πρέπει να προσφέρουν βιώσιμες, έτοιμες προς χρήση λύσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο. Και, δεύτερον, η ασφάλεια οφείλει να αποτελεί προτεραιότητα, έτσι ώστε τόσο οι ναυτικοί μας, όσο και το περιβάλλον, να μην κινδυνεύσουν.

Η κλιματική αλλαγή απαιτεί παγκόσμιες λύσεις, και ο IMO είναι ο μόνος φορέας που μπορεί να τις προσφέρει. Η ναυτιλία μας πρέπει να παραμείνει ήρεμη και να κοιτάζει μπροστά, για την ευημερία του ίδιου μας του πλανήτη.»

Φωτό: Nαυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.