
Το παγκόσμιο εμπόριο σιτηρών επηρεάζεται σημαντικά από κάθε εξέλιξη: μια περίοδος παρατεταμένης ξηρασίας στη Βραζιλία, η αφρικανική πανώλη των χοίρων στην Κίνα και πρόσφατα η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ειδικά στην τελευταία περίπτωση, Ουκρανία και Ρωσία αποτελούν πρωταγωνιστές του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών. Ενδεικτικά η συγκομιδή σιτηρών της Ουκρανίας το 2021 ήταν ίση με 84 εκατ. τόνους ενώ εκείνη της Ρωσίας περίπου ίση με 120 εκατ. τόνους, αντανακλώντας τη δυναμικότητα των δύο χωρών ως κόμβων εξαγωγής σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα.
Βάσει δημοσιεύματος του Bloomberg, η παραγωγή του φθινοπώρου 2021 της Ουκρανίας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 15 εκατ. τόνους καλαμποκιού, μεγάλο μέρος των οποίων θα έπρεπε ήδη να βρίσκονται στις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, εν μέσω της κρίσης που ταλανίζει την Αν. Ευρώπη, οι εξαγωγές της Ουκρανίας έχουν καταστεί πρακτικά αδύνατες, καθώς η ρωσική στρατιωτική παρουσία στα ύδατά και τους λιμένες της παραμένει έντονη.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ουκρανία αναζητά εναλλακτικούς τρόπους να εξάγει τα σιτηρά της, όπως μέσω της Ρουμανίας και της Πολωνίας, στις οποίες μεταφέρονται σιδηροδρομικώς ποσότητες. Ωστόσο, πέραν των σαφώς μικρότερων ποσοτήτων που δύναται να εξαχθούν, η αντικατάσταση των θαλάσσιων αλυσίδων εφοδιασμού από χερσαίες αυξάνει τα κόστη μεταφοράς και συντελεί στην ένταση των πληθωριστικών πιέσεων που δέχεται η παγκόσμια οικονομία.
Παράλληλα, υπάρχουν χώρες που αξιοποιούν τις παρούσες εξελίξεις για να προωθήσουν το δικό τους εμπόριο. Η Ινδία για παράδειγμα, έχει εξάγει σημαντικές ποσότητες σιταριού στην Ασία. Επιπλέον, οι εξαγωγές σιταριού της Βραζιλίας τους πρώτους τρεις μήνες του 2022 διαμορφώθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα έναντι οποιουδήποτε μήνα το 2021. Ακόμη, το αμερικανικό καλαμπόκι ταξιδεύει με προορισμό την Ισπανία για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια.
Η επίδραση των νέων τάσεων στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου δεν είναι ξεκάθαρη επί του παρόντος. Άλλωστε, στη ναυτιλία πολλές φορές διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο η απόσταση παρά ο μεταφερόμενος όγκος. Εφόσον οι μεταβολές στα trade routes οδηγήσουν σε ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων, η αύξηση των τονομιλίων εκτιμάται να ευνοήσει τα bulk carriers, τα οποία παρότι επί του παρόντος βιώνουν σημάδια εποχικότητας, αναμένουν ένα βραχυπρόθεσμο μέλλον θετικών πρόσημων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την αποανθρακοποίηση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Δεκατρείς είναι πλέον οι εβδομάδες διαδοχικών απωλειών για τη ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους σε κορυφαίες εμπορικές γραμμές να ακολουθούν αντίρροπες τάσεις…
Επίσκεψη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX πραγματοποίησε ο Υπουργός Εσωτερικών των ΗΠΑ, Doug Burgum, τον οποίο υποδέχθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της…
Η Γαλλία βιώνει μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της που ξεπερνά τα όρια της συνηθισμένης πολιτικής αστάθειας. Η πρόσφατη πτώση της κυβέρνησης Μπαϊρού, λόγω…
Καθώς οι κυρώσεις και οι δασμοί της Δύσης σε βάρος της Μόσχας «δίνουν και παίρνουν», η απροσδόκητη ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των εξαγωγών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ