
Το παγκόσμιο εμπόριο σιτηρών επηρεάζεται σημαντικά από κάθε εξέλιξη: μια περίοδος παρατεταμένης ξηρασίας στη Βραζιλία, η αφρικανική πανώλη των χοίρων στην Κίνα και πρόσφατα η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ειδικά στην τελευταία περίπτωση, Ουκρανία και Ρωσία αποτελούν πρωταγωνιστές του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών. Ενδεικτικά η συγκομιδή σιτηρών της Ουκρανίας το 2021 ήταν ίση με 84 εκατ. τόνους ενώ εκείνη της Ρωσίας περίπου ίση με 120 εκατ. τόνους, αντανακλώντας τη δυναμικότητα των δύο χωρών ως κόμβων εξαγωγής σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα.
Βάσει δημοσιεύματος του Bloomberg, η παραγωγή του φθινοπώρου 2021 της Ουκρανίας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 15 εκατ. τόνους καλαμποκιού, μεγάλο μέρος των οποίων θα έπρεπε ήδη να βρίσκονται στις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, εν μέσω της κρίσης που ταλανίζει την Αν. Ευρώπη, οι εξαγωγές της Ουκρανίας έχουν καταστεί πρακτικά αδύνατες, καθώς η ρωσική στρατιωτική παρουσία στα ύδατά και τους λιμένες της παραμένει έντονη.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ουκρανία αναζητά εναλλακτικούς τρόπους να εξάγει τα σιτηρά της, όπως μέσω της Ρουμανίας και της Πολωνίας, στις οποίες μεταφέρονται σιδηροδρομικώς ποσότητες. Ωστόσο, πέραν των σαφώς μικρότερων ποσοτήτων που δύναται να εξαχθούν, η αντικατάσταση των θαλάσσιων αλυσίδων εφοδιασμού από χερσαίες αυξάνει τα κόστη μεταφοράς και συντελεί στην ένταση των πληθωριστικών πιέσεων που δέχεται η παγκόσμια οικονομία.
Παράλληλα, υπάρχουν χώρες που αξιοποιούν τις παρούσες εξελίξεις για να προωθήσουν το δικό τους εμπόριο. Η Ινδία για παράδειγμα, έχει εξάγει σημαντικές ποσότητες σιταριού στην Ασία. Επιπλέον, οι εξαγωγές σιταριού της Βραζιλίας τους πρώτους τρεις μήνες του 2022 διαμορφώθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα έναντι οποιουδήποτε μήνα το 2021. Ακόμη, το αμερικανικό καλαμπόκι ταξιδεύει με προορισμό την Ισπανία για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια.
Η επίδραση των νέων τάσεων στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου δεν είναι ξεκάθαρη επί του παρόντος. Άλλωστε, στη ναυτιλία πολλές φορές διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο η απόσταση παρά ο μεταφερόμενος όγκος. Εφόσον οι μεταβολές στα trade routes οδηγήσουν σε ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων, η αύξηση των τονομιλίων εκτιμάται να ευνοήσει τα bulk carriers, τα οποία παρότι επί του παρόντος βιώνουν σημάδια εποχικότητας, αναμένουν ένα βραχυπρόθεσμο μέλλον θετικών πρόσημων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εικοσιτετράωρη πανελλαδική απεργία για την Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025 προκήρυξε η ΑΔΕΔΥ, αντιδρώντας στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο. Η συγκέντρωση στην Αθήνα θα γίνει στις…
Η απεργία των λιμενεργατών στο λιμάνι του Ρότερνταμ, μετά το αίτημα τους για υψηλότερους μισθούς ανεστάλη προσωρινά σήμερα 13 Οκτωβρίου, μετά από νομικές ενέργειες,…
Ανάμεικτα είναι τα συναισθήματα που απορρέουν από την αναθεώρηση των προβλέψεων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) για την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου. Συγκεκριμένα, βάσει…
Η εμπορική διαμάχη μεταξύ της Κίνας και του αυστραλιανού μεταλλευτικού κολοσσού BHP, σε συνδυασμό με τις δασμολογικές τριβές που θολώνουν τις πωλήσεις των αμερικανικών…
Στον απόηχο της συμφωνίας κατάπαυσης πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, τα βλέμματα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στρέφονται στην…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας αναμένει με αγωνία τις αποφάσεις που θα ληφθούν το διάστημα 14-17 Οκτωβρίου στη συνεδρίαση της MEPC, αναφορικά με το…
Ως μοχλό ανάπτυξης που τροφοδοτεί το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι του Λαυρίου, χαρακτήρισε ο Γιώργος Βακόνδιος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου…
Για το πρώτο της κλιματικά ουδέτερο ταξίδι με 100% προηγμένο βιοκαύσιμο ετοιμάζεται η νορβηγική εταιρεία Hurtigruten. Στις 29 Οκτωβρίου 2025, το υβριδικό πλοίο «MS…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ