
Το παγκόσμιο εμπόριο σιτηρών επηρεάζεται σημαντικά από κάθε εξέλιξη: μια περίοδος παρατεταμένης ξηρασίας στη Βραζιλία, η αφρικανική πανώλη των χοίρων στην Κίνα και πρόσφατα η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ειδικά στην τελευταία περίπτωση, Ουκρανία και Ρωσία αποτελούν πρωταγωνιστές του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών. Ενδεικτικά η συγκομιδή σιτηρών της Ουκρανίας το 2021 ήταν ίση με 84 εκατ. τόνους ενώ εκείνη της Ρωσίας περίπου ίση με 120 εκατ. τόνους, αντανακλώντας τη δυναμικότητα των δύο χωρών ως κόμβων εξαγωγής σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα.
Βάσει δημοσιεύματος του Bloomberg, η παραγωγή του φθινοπώρου 2021 της Ουκρανίας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 15 εκατ. τόνους καλαμποκιού, μεγάλο μέρος των οποίων θα έπρεπε ήδη να βρίσκονται στις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, εν μέσω της κρίσης που ταλανίζει την Αν. Ευρώπη, οι εξαγωγές της Ουκρανίας έχουν καταστεί πρακτικά αδύνατες, καθώς η ρωσική στρατιωτική παρουσία στα ύδατά και τους λιμένες της παραμένει έντονη.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ουκρανία αναζητά εναλλακτικούς τρόπους να εξάγει τα σιτηρά της, όπως μέσω της Ρουμανίας και της Πολωνίας, στις οποίες μεταφέρονται σιδηροδρομικώς ποσότητες. Ωστόσο, πέραν των σαφώς μικρότερων ποσοτήτων που δύναται να εξαχθούν, η αντικατάσταση των θαλάσσιων αλυσίδων εφοδιασμού από χερσαίες αυξάνει τα κόστη μεταφοράς και συντελεί στην ένταση των πληθωριστικών πιέσεων που δέχεται η παγκόσμια οικονομία.
Παράλληλα, υπάρχουν χώρες που αξιοποιούν τις παρούσες εξελίξεις για να προωθήσουν το δικό τους εμπόριο. Η Ινδία για παράδειγμα, έχει εξάγει σημαντικές ποσότητες σιταριού στην Ασία. Επιπλέον, οι εξαγωγές σιταριού της Βραζιλίας τους πρώτους τρεις μήνες του 2022 διαμορφώθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα έναντι οποιουδήποτε μήνα το 2021. Ακόμη, το αμερικανικό καλαμπόκι ταξιδεύει με προορισμό την Ισπανία για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια.
Η επίδραση των νέων τάσεων στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου δεν είναι ξεκάθαρη επί του παρόντος. Άλλωστε, στη ναυτιλία πολλές φορές διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο η απόσταση παρά ο μεταφερόμενος όγκος. Εφόσον οι μεταβολές στα trade routes οδηγήσουν σε ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων, η αύξηση των τονομιλίων εκτιμάται να ευνοήσει τα bulk carriers, τα οποία παρότι επί του παρόντος βιώνουν σημάδια εποχικότητας, αναμένουν ένα βραχυπρόθεσμο μέλλον θετικών πρόσημων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στο πλαίσιο της επιταχυνόμενης προσπάθειας για απαλλαγή από τον άνθρακα, η Anemoi Marine Technologies Ltd ανακοινώνει νέα στρατηγική συνεργασία με τη Hafnia Limited, τα…
Με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής συνδεσιμότητας, η Folk Maritime επεκτείνει τον στόλο της επενδύοντας σε τρία επιπλέον πλοία. Η σαουδαραβική εταιρεία παροχής υπηρεσιών…
Οι συνεχείς βροχοπτώσεις καθυστέρησαν τη συγκομιδή σόγιας στην Αργεντινή, με μόνο το 28,7% της σοδειάς να έχει πωληθεί μέχρι τις 7 Μαΐου ‒ πολύ…
Σταθερά πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και της ΕΕ, η ελληνική οικονομία προβλέπεται να διατηρήσει την ισχυρή της δυναμική και να αναπτυχθεί…
Μια πρωτοποριακή τεχνολογία απομακρυσμένης πλοήγησης, βασισμένη στη συνεχή ροή ναυτιλιακών δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, φέρνει η δανική εταιρεία Danelec σε συνεργασία με την DanPilot.…
Παρότι η κυβέρνηση Τραμπ έχει δώσει «σήμα» για αντίο στη Βενεζουέλα και στο πετρέλαιό της, οι κολοσσοί ενέργειας που συμμετέχουν σε projects στη Βενεζουέλα…
Η υπεράκτια μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα εισέρχεται σε νέα εποχή, με την καθέλκυση του «Carbon Destroyer 1», του πρώτου εξειδικευμένου πλοίου CO₂ που…
Ιδιαίτερα καρποφόρο διαφαίνεται το ταξίδι του Αμερικανικού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στη Μέση Ανατολή. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεσμεύτηκαν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ