
Το παγκόσμιο εμπόριο σιτηρών επηρεάζεται σημαντικά από κάθε εξέλιξη: μια περίοδος παρατεταμένης ξηρασίας στη Βραζιλία, η αφρικανική πανώλη των χοίρων στην Κίνα και πρόσφατα η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ειδικά στην τελευταία περίπτωση, Ουκρανία και Ρωσία αποτελούν πρωταγωνιστές του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών. Ενδεικτικά η συγκομιδή σιτηρών της Ουκρανίας το 2021 ήταν ίση με 84 εκατ. τόνους ενώ εκείνη της Ρωσίας περίπου ίση με 120 εκατ. τόνους, αντανακλώντας τη δυναμικότητα των δύο χωρών ως κόμβων εξαγωγής σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα.
Βάσει δημοσιεύματος του Bloomberg, η παραγωγή του φθινοπώρου 2021 της Ουκρανίας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 15 εκατ. τόνους καλαμποκιού, μεγάλο μέρος των οποίων θα έπρεπε ήδη να βρίσκονται στις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, εν μέσω της κρίσης που ταλανίζει την Αν. Ευρώπη, οι εξαγωγές της Ουκρανίας έχουν καταστεί πρακτικά αδύνατες, καθώς η ρωσική στρατιωτική παρουσία στα ύδατά και τους λιμένες της παραμένει έντονη.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ουκρανία αναζητά εναλλακτικούς τρόπους να εξάγει τα σιτηρά της, όπως μέσω της Ρουμανίας και της Πολωνίας, στις οποίες μεταφέρονται σιδηροδρομικώς ποσότητες. Ωστόσο, πέραν των σαφώς μικρότερων ποσοτήτων που δύναται να εξαχθούν, η αντικατάσταση των θαλάσσιων αλυσίδων εφοδιασμού από χερσαίες αυξάνει τα κόστη μεταφοράς και συντελεί στην ένταση των πληθωριστικών πιέσεων που δέχεται η παγκόσμια οικονομία.
Παράλληλα, υπάρχουν χώρες που αξιοποιούν τις παρούσες εξελίξεις για να προωθήσουν το δικό τους εμπόριο. Η Ινδία για παράδειγμα, έχει εξάγει σημαντικές ποσότητες σιταριού στην Ασία. Επιπλέον, οι εξαγωγές σιταριού της Βραζιλίας τους πρώτους τρεις μήνες του 2022 διαμορφώθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα έναντι οποιουδήποτε μήνα το 2021. Ακόμη, το αμερικανικό καλαμπόκι ταξιδεύει με προορισμό την Ισπανία για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια.
Η επίδραση των νέων τάσεων στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου δεν είναι ξεκάθαρη επί του παρόντος. Άλλωστε, στη ναυτιλία πολλές φορές διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο η απόσταση παρά ο μεταφερόμενος όγκος. Εφόσον οι μεταβολές στα trade routes οδηγήσουν σε ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων, η αύξηση των τονομιλίων εκτιμάται να ευνοήσει τα bulk carriers, τα οποία παρότι επί του παρόντος βιώνουν σημάδια εποχικότητας, αναμένουν ένα βραχυπρόθεσμο μέλλον θετικών πρόσημων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

O Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε σήμερα, Παρασκευή, συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στην πρωτεύουσα Ασκαμπάτ του Τουρκμενιτστάν στο περιθώριο…

Τη χρηματοδότηση της προμήθειας και εγκατάστασης του νέου συστήματος γεωεντοπισμού για όλες τις σιδηροδρομικές αμαξοστοιχίες αναλαμβάνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύμφωνα με ανακοίνωση του…

Αλλαγές στην ηγεσία του φορέα εκπροσώπησης των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, της ECSA θα υπάρξουν από την 1η Ιανουαρίου 2026, με έντονο το ελληνικό «χρώμα». Συγκεκριμένα,…

Σε μία από τις σημαντικότερες κινήσεις εξωστρέφειας στην ιστορία της, η Sembcorp ανακοίνωσε την εξαγορά της αυστραλιανής Alinta Energy έναντι Enterprise $4,32 δισ., σύμφωνα…

Η ταχεία πρόοδος των ψηφιακών τεχνολογιών και της τηλεμετρίας εισάγει μια νέα εποχή για την κλάση πλοίων, ανοίγοντας τον δρόμο για πιο ασφαλείς, «έξυπνες»…

Ξεκινούν οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, συνολικού ύψους 22.160.000 ευρώ, για κατοίκους και επιχειρήσεις νησιών, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων και την εκκαθάριση…

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε χθες Πέμπτη νέες κυρώσεις σε βάρος της Βενεζουέλας, επιβάλλοντας περιορισμούς σε τρεις ανιψιούς του προέδρου Νικολάς Μαδούρο και σε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ