
Η εκτυλισσόμενη κρίση στην Ανατολική Ευρώπη έχει καταστήσει σαφές το γεγονός ότι η παγκόσμια ειρήνη δεν συνιστά μια διασφαλισμένη πραγματικότητα. Η στρατιωτική επέμβαση της Ρωσίας στα ουκρανικά εδάφη προκαλεί διεθνή ανησυχία, ενώ πρόσφατο δημοσίευμα του Reuters καταδεικνύει τρεις χώρες της Βαλτικής ως το δυνητικά επόμενο θύμα μιας «επεκτατικής» εξωτερικής πολιτικής από πλευράς Ρωσίας.
Ειδικότερα, Εσθονία, Λετονία και Λιθουανία αποτελούν χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ που συνορεύουν στην Ανατολή με τη Ρωσία ή τη σύμμαχό της Λευκορωσία, ενώ στη Δύση και στον Βορρά βρέχονται από τη Βαλτική Θάλασσα. Η νοτιότερη εκ των τριών χωρών Λιθουανία συνορεύει στα νότια με τον ρωσικό εξωτερικό θύλακα του Kaliningrad, αλλά και την Πολωνία και τη Λευκορωσία.
Το Suwalki Gap (ή Suwalki corridor), ένας χερσαίος διάδρομος 65 χλμ., ουσιαστικά αποτελεί τα σύνορα μεταξύ Λιθουανίας και Πολωνίας. Ο εν λόγω διάδρομος συνιστά συνάμα τη μοναδική σύνδεση των τριών νατοϊκών βαλτικών χωρών με τις υπόλοιπες χώρες του ΝΑΤΟ.
Συνεπώς, σε περίπτωση που ο ρωσικός στόλος αποκλείσει μελλοντικά τις Εσθονία, Λετονία και Λιθουανία από τη Βαλτική Θάλασσα και η Μόσχα πάρει υπό τον έλεγχό της τον διάδρομο Suwalki, οι τρεις χώρες θα είναι πλήρως αποκλεισμένες από τους υπόλοιπους συμμάχους τους, αναφέρει το Reuters.
Παράλληλα, εκτιμάται ότι ο πυθμένας της Βαλτικής Θάλασσας αποτελεί «νεκροταφείο» ναρκών από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε περίπτωση που εντοπιστούν νάρκες στα εν λόγω ύδατα, αυτομάτως η εξέλιξη αυτή θα σημάνει κλείσιμο ορισμένων λιμανιών, δημιουργώντας κομφούζιο στις εφοδιαστικές αλυσίδες των χωρών.
Αβέβαιο παραμένει το κατά πόσο η Ρωσία είναι διατεθειμένη να ανοίξει νέα γεωπολιτικά μέτωπα στο μέλλον. Άλλωστε, το ΝΑΤΟ έχει τονίσει ότι θα υπερασπιστεί κάθε σπιθαμή των εδαφών των χωρών-μελών του. Μια μελλοντική επέμβαση της Ρωσίας σε νατοϊκά εδάφη θα μπορούσε να σημαίνει την αρχή ενός εξαιρετικά καταστροφικού πολέμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ο στόλος της εταιρείας Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου, ενισχύθηκε πρόσφατα με ένα ακόμη πλοίο, το οποίο και ολοκλήρωσε το παρθενικό του ταξίδι.…
Η τεχνολογία των ημιβυθιζόμενων γερανοφόρων σκαφών (SSCV) αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στα μεγάλα υπεράκτια έργα. Αυτό οφείλεται στο ότι συνδυάζει προηγμένες δυνατότητες ανύψωσης…
Η ανάπτυξη μιας νέας γενιάς υποδομών για τον ανεφοδιασμό πλοίων με καθαρή αμμωνία παίρνει σάρκα και οστά στα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Βελγίου,…
Έπειτα από μία παρατεταμένη περίοδο κατακόρυφης πτώσης των ναύλων των containerships, η ναυλαγορά εμφάνισε σημάδια ζωής την τελευταία εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container…
Ασταμάτητη είναι η πίεση της ΗΠΑ κατά του νέου ρυθμιστικού πλαισίου του IMO, Net-Zero Framework, η ψήφιση του οποίου βρίσκεται στο τελικό στάδιο, με…
Ένα υπηρεσιακό σκάφος που μετέφερε μέλη του πληρώματος για να επιβιβαστούν σε δεξαμενόπλοιο ανατράπηκε στα ανοιχτά της Μοζαμβίκης στις 16 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες,…
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσίευσε την Ενδιάμεση Έκθεση επί της Κλαδικής Έρευνας στην Ακτοπλοΐα, η οποία ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2025. Η Ενδιάμεση Έκθεση παρουσιάζει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ