
Η επίδραση της ουκρανικής κρίσης στις ναυλαγορές ήταν άμεση και εμφανής, με τους ναύλους να αυξάνονται για αρκετές κατηγορίες πλοίων σε αρκετά routes. Βάσει έκθεσης της VesselsValue, η ζήτηση για MR clean tankers αυξήθηκε σημαντικά τις τελευταίες εβδομάδες, αφότου εκκίνησαν οι εχθροπραξίες στην Ανατολική Ευρώπη. Ενδεικτικά, το MR Atlantic Basket, το οποίο συνιστά έναν μέσο όρο των ναύλων σε σημαντικά routes του Ατλαντικού Ωκεανού, σκαρφάλωσε από το χαμηλό των $5.032/ημέρα στις 25 Ιανουαρίου στο υψηλότερο επίπεδό του εντός του 2022, ίσο με $18.649/ημέρα.
Σύμφωνα με τη VesselsValue, οι κυριότεροι λόγοι της εκρηκτικής ανόδου της ζήτησης για MR δεξαμενόπλοια είναι δύο. Κατ’ αρχάς, η εξάρτηση των ευρωπαϊκών αγορών πετρελαίου από τις εξαγωγές της Ρωσίας δημιουργεί πονοκεφάλους εν μέσω των τωρινών συνιστωσών. Παρότι η ΕΕ δεν έχει επιβάλει επισήμως κυρώσεις στα ρωσικά ενεργειακά αγαθά, οι εταιρείες πετρελαίου διστάζουν να αγοράσουν ρωσικά εμπορεύματα, λόγω των πολυποίκιλων ρίσκων και δυσκολιών που συνοδεύουν την αγορά τους.
Παράλληλα, παρότι έχουν καταγραφεί σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων πετρελαίου, το περιθώριο κέρδους των διυλιστηρίων της Ευρώπης μειώνεται αντί να αυξάνεται, ως απόρροια των ιδιαίτερα υψηλών τιμών φυσικού αερίου το οποίο τα διυλιστήρια καταναλώνουν για τις ηλεκτρικές τους ανάγκες. Συνεπώς, τα διυλιστήρια δεν είναι σε θέση να εκμεταλλευτούν την αύξηση των τιμών πετρελαϊκών παραγώγων. Οι προαναφερθέντες λόγοι έχουν συνδυαστικά οδηγήσει σε έλλειψη εμπορευμάτων στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας. Συνεπώς, η Ευρώπη αναζητά εναλλακτικές πηγές πετρελαϊκών παραγώγων, με τον αντίκτυπο της ζήτησης να είναι εμφανής στα MR clean tankers.
Ειδικότερα, σε routes από τη Βόρεια Αμερική στη βορειοδυτική Ευρώπη, τα τονομίλια την περίοδο Ιανουαρίου με αρχές Μαρτίου κατέγραψαν αύξηση 67% σε σύγκριση με ένα έτος πριν. Η αντίστοιχη αύξηση σε routes από την Ασία-Ειρηνικό στη βορειοδυτική Ευρώπη είναι ίση με 76%.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…

Η πράσινη αμμωνία καθιερώνεται ως ένας από τους πλέον ώριμους ενεργειακούς φορείς για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η επένδυση της CMB.TECH, που ανακοινώθηκε…

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ