
Η ουκρανική κρίση μονοπωλεί δικαίως το ενδιαφέρον του διεθνούς Τύπου, όντας η μεγαλύτερη κρίση με την οποία έχει έρθει αντιμέτωπη η Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά ακόμα «ανοικτά» γεωπολιτικά μέτωπα στον πλανήτη και ίσως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα είναι εκείνο μεταξύ Κίνας και Ταϊβάν.
Η Ταϊβάν αποτελεί νησί της Ανατολικής Ασίας, με εκτιμώμενο πληθυσμό περίπου 23 εκατ. κατοίκων και φιλοδοξίες να παραμείνει ανεξάρτητη από την Κίνα και να αναγνωριστεί επισήμως από τις υπόλοιπες χώρες του πλανήτη. Επί του παρόντος, οι χώρες που διατηρούν διπλωματικές σχέσεις με την Ταϊβάν, δηλαδή οι χώρες που την αναγνωρίζουν ως ανεξάρτητη, είναι μόλις δεκατέσσερις. Από την άλλη, η Κίνα αποτελεί τη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του πλανήτη, με πληθυσμό περίπου 1,4 δισ., και θεωρεί την Ταϊβάν μέρος της.
Το σημαντικότερο «όπλο» της Ταϊβάν είναι το γεγονός ότι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο και συνεπώς κερδίζει την εύνοια λοιπών διεθνών δυνάμεων, μεταξύ άλλων των ΗΠΑ. Ενδεικτικά, το διμερές εμπόριο ΗΠΑ και Ταϊβάν ανήλθε περίπου στα $106,2 δισ. το 2020. Τόσο οι ΗΠΑ όσο και οι υπόλοιπες διεθνείς δυνάμεις δεν επιθυμούν η οικονομική ισχύς της Ταϊβάν, όπως και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά της στον τομέα της τεχνολογίας, και ειδικά των τσιπ, να περάσουν στον έλεγχο του Πεκίνου.
Στο πλαίσιο αυτό, οι ΗΠΑ έχουν αποπειραθεί να λειτουργήσουν ως «αποτρεπτικός» παράγοντας αναφορικά με μια κινεζική εισβολή στην Ταϊβάν, όμως αναλυτές εκτιμούν ότι τα περιθώρια στενεύουν και ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία συνιστά ένα πολύτιμο μάθημα για τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζιπίνγκ.
Οι πρόσφατες εξελίξεις στην Ανατολική Ευρώπη έχουν προκαλέσει ανησυχία στην Ταϊβάν, η οποία αποφάσισε τη διάθεση επιπλέον $8,7 δισ. με επίκεντρο την άμυνά της. Σημειώνεται ότι η Ταϊβάν είχε ήδη αποφασίσει να διαθέσει περίπου $17 δισ. σε στρατιωτικό εξοπλισμό για το 2022. Εκτός αυτού, σύμφωνα με την Ταϊβάν, μια κινεζική εισβολή θα μπορούσε να λάβει χώρα ακόμα και το 2025.
Εν κατακλείδι, παρότι παραμένει αβέβαιο εάν και πότε μια νέα γεωπολιτική κρίση θα εκκολαφθεί, η υποψηφιότητα της Ταϊβάν είναι «εκκωφαντική» και οι βλέψεις του Πεκίνου ξεκάθαρες.
Φωτό: David Chang/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το Ro-Ro segment, ως γνωστόν, χαρακτηρίζεται παραδοσιακά από μηχανοστάσιο στην πρύμνη, κάτω από το κύριο κατάστρωμα. Η διάταξη αυτή διευκολύνει την απευθείας μετάδοση ισχύος…
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
«Ανοιχτή πληγή» αποτελεί η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ (και) για την παγκόσμια αγορά πετροχημικών, η οποία προσπαθεί ακόμη να ανακάμψει από τους σκοπέλους των…
Στον «πυρετό» της ανάπτυξης λιμενικών υποδομών της ασιατικής υποηπείρου εντάσσεται πλέον και το Μπανγκλαντές, με το πλάνο της χώρας για τη δημιουργία λιμένα βαθέων…
Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία αποανθρακοποίησης του κλάδου της κρουαζιέρας κατεγράφη πρόσφατα στα ναυπηγεία της ιταλικής Fincantieri. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής…
Η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την αποανθρακοποίηση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ