
Τύμπανα πολέμου ηχούν το τελευταίο διάστημα στα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας, με την πρώτη να δείχνει ανεπηρέαστη μπροστά στις κυρώσεις που ετοιμάζουν χώρες της Δύσης.
Και μπορεί ο αντίκτυπος της έκρυθμης κατάστασης στην περιοχή για τα δεξαμενόπλοια να έχει αναλυθεί αρκετά, σημαντική ωστόσο ενδέχεται να είναι η επίδραση μιας πολεμικής σύρραξης και στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Άλλωστε, οι δύο χώρες αποτελούν σημαντικούς εξαγωγείς ξηρών φορτίων· η μεν Ρωσία εξάγει κυρίως άνθρακα, σιτηρά, λιπάσματα και παράγωγα προϊόντα σιδήρου, ενώ η Ουκρανία σιτηρά και σιδηρομεταλλεύματα.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Drewry, περισσότερα από 700 bulkers φορτώνουν εμπορεύματα από τα λιμάνια των δύο χωρών κάθε μήνα. Ενδεχόμενη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αυτομάτως θα οδηγήσει πολλά από τα πλοία αυτά σε άλλες αγορές, αυξάνοντας την προσφορά στα εκεί λιμάνια κατά 4%. Ως εκ τούτου, η αγορά ξηρού χύδην φορτίου θα αντιμετωπίσει διπλό πλήγμα: απότομη πτώση του εμπορίου και άνοδο της προσφοράς, που έχει τη δυνατότητα να επιφέρει πιέσεις στους ναύλους, σημειώνει η Drewry.
Την ίδια ώρα, σημαντικός θα είναι και ο αντίκτυπος στις τιμές των προαναφερθέντων εμπορευμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ρωσία αντιπροσώπευσε το 42% των εισαγωγών άνθρακα της ΕΕ και το 16% των παγκόσμιων εισαγωγών. Ενδεχόμενη «απουσία» της Ρωσίας από τις παγκόσμιες προμήθειες άνθρακα δύσκολα θα αναπληρωθεί από άλλες χώρες, με αποτέλεσμα οι τιμές να αυξηθούν, η Ασία να μειώσει τη ζήτησή της και η ζήτηση για τονάζ να μειωθεί επίσης.
Η Ουκρανία εξάγει το 40% των σιτηρών της στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αμερική. Με δεδομένο ότι οι γεωγραφικές αυτές περιοχές εξαρτώνται σημαντικά από τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, ο αντίκτυπος για τα Handysizes, τα Supramaxes και τα Panamaxes θα είναι σημαντικός σε περίπτωση που η κρίση βαθύνει.
To 2021, η Ουκρανία εξήγαγε 36,5 εκατ. τόνους iron ore, με το 60% να κατευθύνεται στην Κίνα. Καθώς η Βραζιλία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην παραγωγή και στην προσφορά σιδηρομεταλλεύματος, το έλλειμμα που θα δημιουργηθεί από την ουκρανική κρίση θα καλυφθεί από αυξημένες εξαγωγές της Αυστραλίας. Βέβαια, η Drewry εκτιμά ότι η Αυστραλία δύσκολα θα καλύψει το κενό της Ουκρανίας, με αποτέλεσμα να πληγεί το θαλάσσιο εμπόριο iron ore.
Eν κατακλείδι, ενδεχόμενες πολεμικές συρράξεις μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας θα ασκήσουν πιέσεις στη ζήτηση για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και συνεπώς στους ναύλους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το νησί Σαπιέντζα, στα ανοικτά της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, και κατ’ ακρίβεια ο βυθός περιμετρικά της, αποτελεί εστία συσσώρευσης διχτυών ψαρέματος, τα οποία κανείς δεν…

Η επενδυτική εταιρεία KKR ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της Galaxy Container Solutions, μιας πλατφόρμας μίσθωσης εμπορευματοκιβωτίων, η οποία υποστηρίζεται από κεφάλαια ύψους 500 εκατ.…

Η Union Pacific ανακοίνωσε ότι αναμένει να υποβάλει τα έγγραφα για τη συγχώνευσή της με τη Norfolk Southern, αξίας $85 δισ., στις αρμόδιες ρυθμιστικές…

Οι πιέσεις των ΗΠΑ κατά της Ινδίας, ώστε η ασιατική χώρα να σταματήσει να εισάγει αργό από τη Ρωσία, φαίνεται πως αποδίδουν καρπούς. Πιο…

Εν μέσω επιβράδυνσης της ζήτησης για νεότευκτα πλοία σε διεθνές επίπεδο, οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό. Στο πλαίσιο αυτό, την…

Η CMA D. ARGOUDELIS & CO S.A., ως Χρυσός Χορηγός της Γυναικείας Ομάδας Βόλεϊ του Α.Ο.Φ. Πορφύρας, ανακοινώνει με ιδιαίτερη χαρά την έναρξη λειτουργίας…

Η Αφρική αγκαλιάζει μια νέα γενιά υποθαλάσσιας τεχνολογίας, με την εγκατάσταση των πρώτων ROV XLX EVO III της Forum Energy Technologies (FET) στα έργα…

Θετικά είναι τα «σήματα» που εκπέμπει το τελευταίο διάστημα η ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους να σημειώνουν άνοδο για δεύτερη διαδοχική εβδομάδα.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ