
Τύμπανα πολέμου ηχούν το τελευταίο διάστημα στα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας, με την πρώτη να δείχνει ανεπηρέαστη μπροστά στις κυρώσεις που ετοιμάζουν χώρες της Δύσης.
Και μπορεί ο αντίκτυπος της έκρυθμης κατάστασης στην περιοχή για τα δεξαμενόπλοια να έχει αναλυθεί αρκετά, σημαντική ωστόσο ενδέχεται να είναι η επίδραση μιας πολεμικής σύρραξης και στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Άλλωστε, οι δύο χώρες αποτελούν σημαντικούς εξαγωγείς ξηρών φορτίων· η μεν Ρωσία εξάγει κυρίως άνθρακα, σιτηρά, λιπάσματα και παράγωγα προϊόντα σιδήρου, ενώ η Ουκρανία σιτηρά και σιδηρομεταλλεύματα.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Drewry, περισσότερα από 700 bulkers φορτώνουν εμπορεύματα από τα λιμάνια των δύο χωρών κάθε μήνα. Ενδεχόμενη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αυτομάτως θα οδηγήσει πολλά από τα πλοία αυτά σε άλλες αγορές, αυξάνοντας την προσφορά στα εκεί λιμάνια κατά 4%. Ως εκ τούτου, η αγορά ξηρού χύδην φορτίου θα αντιμετωπίσει διπλό πλήγμα: απότομη πτώση του εμπορίου και άνοδο της προσφοράς, που έχει τη δυνατότητα να επιφέρει πιέσεις στους ναύλους, σημειώνει η Drewry.
Την ίδια ώρα, σημαντικός θα είναι και ο αντίκτυπος στις τιμές των προαναφερθέντων εμπορευμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ρωσία αντιπροσώπευσε το 42% των εισαγωγών άνθρακα της ΕΕ και το 16% των παγκόσμιων εισαγωγών. Ενδεχόμενη «απουσία» της Ρωσίας από τις παγκόσμιες προμήθειες άνθρακα δύσκολα θα αναπληρωθεί από άλλες χώρες, με αποτέλεσμα οι τιμές να αυξηθούν, η Ασία να μειώσει τη ζήτησή της και η ζήτηση για τονάζ να μειωθεί επίσης.
Η Ουκρανία εξάγει το 40% των σιτηρών της στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αμερική. Με δεδομένο ότι οι γεωγραφικές αυτές περιοχές εξαρτώνται σημαντικά από τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, ο αντίκτυπος για τα Handysizes, τα Supramaxes και τα Panamaxes θα είναι σημαντικός σε περίπτωση που η κρίση βαθύνει.
To 2021, η Ουκρανία εξήγαγε 36,5 εκατ. τόνους iron ore, με το 60% να κατευθύνεται στην Κίνα. Καθώς η Βραζιλία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην παραγωγή και στην προσφορά σιδηρομεταλλεύματος, το έλλειμμα που θα δημιουργηθεί από την ουκρανική κρίση θα καλυφθεί από αυξημένες εξαγωγές της Αυστραλίας. Βέβαια, η Drewry εκτιμά ότι η Αυστραλία δύσκολα θα καλύψει το κενό της Ουκρανίας, με αποτέλεσμα να πληγεί το θαλάσσιο εμπόριο iron ore.
Eν κατακλείδι, ενδεχόμενες πολεμικές συρράξεις μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας θα ασκήσουν πιέσεις στη ζήτηση για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και συνεπώς στους ναύλους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ