
Η Περιφερειακή Ολοκληρωμένη Οικονομική Εταιρική Σχέση (Regional Comprehensive Economic Partnership ‒ RCEP), η μεγαλύτερη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου στον κόσμο μεταξύ δεκαπέντε κρατών της Ανατολικής Ασίας και του Ειρηνικού, αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2022. Σημειώνεται πως η εν λόγω συμφωνία θα δημιουργήσει το ισχυρότερο εμπορικό «μπλοκ» σε όρους ΑΕΠ παγκοσμίως, βάσει μελέτης της UNCTAD, η οποία δημοσιεύτηκε την Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου, καθώς οι χώρες που συμμετέχουν αντιπροσωπεύουν το 30,5% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Σύμφωνα με το report της UNCTAD, η επίδραση της συμφωνίας στο διεθνές εμπόριο θα είναι σημαντική, δημιουργώντας έναν νέο πόλο έλξης.
Στην RCEP συμμετέχουν τα εξής δεκαπέντε κράτη: Αυστραλία, Μπρουνέι, Καμπότζη, Κίνα, Ινδονησία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Λάος, Μαλαισία, Νέα Ζηλανδία, Μιανμάρ, Φιλιππίνες, Σιγκαπούρη, Ταϊλάνδη και Βιετνάμ.
Η συμφωνία περιλαμβάνει τη συνεργασία σε διάφορους τομείς και, μεταξύ άλλων, θα εξαλείψει το 90% των δασμών μεταξύ των χωρών του «μπλοκ». Κάποιες εξ αυτών θα εξαλειφθούν άμεσα, ενώ άλλες σε ορίζοντα είκοσι ετών. Το εμπόριο μεταξύ των δεκαπέντε χωρών είχε συνολική αξία $2,3 τρισ. το 2019 και η άρση των δασμών αναμένεται να το ενισχύσει κατά περίπου 2% ή $42 δισ.
Ωστόσο, τα οφέλη δεν θα διαμοιραστούν ίσα ανάμεσα στα μέλη της συμφωνίας, κατά τη μελέτη της UNCTAD. Συγκεκριμένα, τα περισσότερα οφέλη φαίνεται πως θα αποκομίσουν η Ιαπωνία ($20,2 δισ.), η Κίνα ($11,2 δισ.), η Νότια Κορέα ($6,7 δισ.) και η Αυστραλία ($4,1 δισ.). Μάλιστα υπάρχουν χώρες που θα ζημιωθούν από τη συμφωνία, όπως το Βιετνάμ (κατά $1,5 δισ.).
Από την άλλη, αυτό δεν συνεπάγεται πως το Βιετνάμ και οι υπόλοιπες χώρες που θα απολέσουν μερίδιο του εμπορίου τους στην ευρύτερη περιοχή θα ήταν προτιμότερο να μη συμμετάσχουν στη συμφωνία. Στην πραγματικότητα, η συμμετοχή τους συνιστά τον μοναδικό τρόπο να περιορίσουν την απώλεια του μεριδίου τους, βάσει της UNCTAD.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ