
Το Έπος του ’40 και οι σελίδες ηρωισμού που γράφτηκαν στα αλβανικά βουνά ίσως δεν θα ήταν τόσο λαμπρά χωρίς τη συμβολή των ναυτικών δυνάμεων της χώρας μας.
Η συμμετοχή του Βασιλικού Ναυτικού στο Έπος του ’40 ξεκινά ανεπισήμως με την άνανδρη βύθιση του Έλλη το Δεκαπενταύγουστο στην Τήνο.
Η δράση του μεταφέρθηκε, με το ξέσπασμα του πολέμου, στο Ιόνιο, για την μεταφορά στρατευμάτων στην Αλβανία και τον ανεφοδιασμό τους, υπό τον συνεχή κίνδυνο επιθέσεων από ιταλικά υποβρύχια και αεροσκάφη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική ναυτική δύναμη αριθμούσε τότε μόλις 33 σκάφη, πολλά εκ των οποίων παλαιά, ενώ η ιταλική 291.
Οι σκέψεις για καταδρομικές επιθετικές ενέργειες αρχικά εγκαταλείφθηκαν, καθώς κύριο μέλημα ήταν να παραμείνει ο στόλος όσο το δυνατόν άθικτος, ώστε να ανακόψει και να παρεμποδίσει την αποστολή ιταλικών ενισχύσεων στο αλβανικό μέτωπο. Κατά την κοινή γνώμη όμως και με ζωντανές τις επιτυχίες του στρατού ξηράς, το ναυτικό ήταν «αδρανές», καθώς η δράση του έμενε αφανής.
Υπό το καθεστώς αυτό, την 11η Νοεμβρίου 1940 συνεκλήθη Ανώτατο Πολεμικό Συμβούλιο, στο οποίο αποφασίστηκε η καταδρομική επιχείρηση στα στενά του Οτράντο. Η πρώτη υπήρξε άκαρπη, ωστόσο διαμορφώθηκε θετική εντύπωση τόσο από τον λαό, όσο και από τους συμμάχους. Η δεύτερη καταδρομική επιδρομή ξεκίνησε την 14η Δεκεμβρίου, με τη συμμετοχή των αντιτορπιλικών «Ψαρά», «Σπέτσαι» και «Κουντουριώτης», τα οποία επέστρεψαν στον Ναύσταθμο λόγω κακοκαιρίας. Επίσης φτωχά ήταν τα αποτελέσματα της τρίτης προσπάθειας του ελληνικού στόλου, στις αρχές Ιανουαρίου του 1941, κατά την οποία όμως τα «Β. Όλγα», «Β. Γεώργιος», «Σπέτσαι», «Ψαρά» και «Κουντουριώτης» κατάφεραν να βομβαρδίσουν τις ιταλικές θέσεις στον κόλπο του Αυλώνα στην Αλβανία. Σύμφωνα με τον αρχηγό ΓΕΝ, υποναύαρχο Σακελλαρίου, «αγωνιζόμεθα, φειδόμενοι και του τελευταίου σκάφους, να φέρωμεν εις πέρας τας υποχρεώσεις που μας φορτώνει ο Στρατός και ας έως σήμερον υποδειγματικώς έχομεν εκπληρώσει. Το Ναυτικόν δεν καθιστά την παρουσίαν του απαραίτητον, μόνον όμως όταν λείψη, θα αντιληφθεί όλος ο κόσμος τι του προσέφερε».
Η δράση των υποβρυχίων μας υπήρξε καταλυτική και τα «Παπανικολής» και «Τρίτων» προκάλεσαν ανησυχία στις ιταλικές ναυτικές δυνάμεις. Στις 22 Δεκεμβρίου το πρώτο, πυρπόλησε ένα μικρό πετρελαιοκίνητο πλόιο που μετέφερε απόρρητες οδηγίες για την νηοπομπή από Μπρίντεζι προς Αυλώνα. Δύο ημέρες αργότερα το «Παπανικολής» συνάντησε 12 ιταλικά εμπορικά πλοία και έβαλε εναντίον τους τέσσερις τορπίλες, βύθισε το S/S Liguria και το Firenze. Το υποβρύχιο «Κατσώνης» έπληξε ένα ιταλικό πετρελαιοφόρο στους κόλπους του Δρίνου και Δυρραχίου. Στις 29 Δεκεμβρίου το «Πρωτεύς» επιτέθηκε εναντίον μιας νηοπομπής με προορισμό το Μπρίντιζι και κατάφερε να βυθίσει το οπλιταγωγό Sardegna, ωστόσο τελικά βυθίστηκε και το ίδιο αύτανδρο. Τέλος, τον Μάρτιο του ’41 το «Τρίτων» έπληξε το Carnia.
Σήμερα, έχουμε «πολύτιμη κληρονομιά» από τους ανθρώπους που αγωνίστηκαν με γενναιότητα και αυταπάρνηση, τα ιδανικά της πατρίδας και της ελευθερίας και οφείλουμε να την κρατήσουμε ζωντανή και να την κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές.
Ας είναι η σημερινή μέρα για τους Έλληνες ναυτικούς, μία ευκαιρία για την αναπόληση της πατρίδας μας και μία αφορμή για την επικοινωνία με τους δικούς τους ανθρώπους!
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ