
Οι τιμές φυσικού αερίου βρίσκονται σε ρότα ισχυρής ανόδου τους τελευταίους μήνες. Η αυξημένη ζήτηση της Ασίας σε συνδυασμό με τα χαμηλά αποθέματα της Ευρώπης, όπως και οι μειωμένες ροές της Ρωσίας προς την Ευρώπη, αποτελούν τους βασικότερους λόγους αυτής της τάσης.
Ειδικότερα, οι τιμές φυσικού αερίου στη Γηραιά Ήπειρο έχουν αυξηθεί πάνω από 250% μέσα στο έτος, ενώ στην Ασία έχει καταγραφεί άνοδος περίπου 175% στις τιμές, όπως αναφέρει το πρακτορείο ειδήσεων Reuters. Ταυτόχρονα, οι τιμές στις ΗΠΑ έχουν σχεδόν διπλασιαστεί σε σύγκριση με τις αρχές του έτους. Σημειώνεται πως έχει καταγραφεί αύξηση και στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς πολλά εργοστάσια ηλεκτρικής ενέργειας καταναλώνουν φυσικό αέριο για τη λειτουργία τους.
Παράλληλα, οι επιπτώσεις των τιμών φυσικού αερίου γίνονται εμφανείς και στην παραγωγή και συνεπώς στη μεταφορά προϊόντων. Συγκεκριμένα, εταιρείες παραγωγής χάλυβα, λιπασμάτων και γυαλιού έχουν αναγκαστεί σε μείωση ή σε αναστολή της παραγωγής τους σε Ευρώπη και Ασία.
Ενδεικτικά, η νορβηγική εταιρεία Yara International ASA, μία από τις ισχυρότερες εταιρείες παραγωγής λιπασμάτων, ανακοίνωσε πως θα μειώσει την παραγωγή αμμωνίας κατά 40%, λόγω των αυξημένων τιμών φυσικού αερίου.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η ανησυχία περί αύξησης των τιμών στη βιομηχανία τροφίμων, ως απόρροια της μειωμένης παραγωγής, ώθησε την κυβέρνηση να ανακοινώσει οικονομική ενίσχυση μιας εταιρείας, προκειμένου να ξεκινήσει εκ νέου η παραγωγή.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι αυξημένες τιμές φυσικού αερίου σε Ευρώπη και Ασία δημιουργούν παράπλευρες συνέπειες και στις ΗΠΑ. Το Industrial Energy Consumers of America, ένα γκρουπ εμπόρων που αντιπροσωπεύει βιομηχανίες τροφίμων, χημικών καθώς και κατασκευαστές υλικών, ζήτησε από το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ να απαγορεύσει την εξαγωγή LNG των εγχώριων παραγωγών, προκειμένου οι τιμές ενέργειας να παραμείνουν σε φυσιολογικά επίπεδα.
Παράλληλα, βιομηχανίες στην Ανατολή που εξαρτώνται κυρίως από την ενέργεια έχουν αντικαταστήσει το φυσικό αέριο με fuel oil, νάφθα αλλά και άνθρακα, μια τάση που αναμένεται να επιμείνει έως και τις αρχές του 2022, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Ωστόσο, η επιλογή αυτή, αν και ελκυστική, είναι ανέφικτη για τις περισσότερες ευρωπαϊκές εταιρείες, καθώς οι περιβαλλοντικές πολιτικές των χωρών της Δύσης προτρέπουν την κατανάλωση φυσικού αερίου έναντι του πετρελαίου και του άνθρακα.
Τέλος, ανάσα στην αγορά μπορεί να προσδώσουν αυξημένες ροές φυσικού αερίου. Παραδείγματος χάριν, η Νορβηγία έχει επιτρέψει την αύξηση των εξαγωγών φυσικού αερίου. Περαιτέρω ροές ενδέχεται να διοχετευτούν από τη Ρωσία προς το τέλος του έτους, μέσω του Nord Stream 2, εφόσον ο αγωγός λάβει έγκριση από τη Ρυθμιστική Αρχή για την Ενέργεια της Γερμανίας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζεται η επέκταση στο orderbook των containerships, το οποίο πλέον έχει ξεπεράσει το φράγμα των 10 εκατ. TEUS. Αξίζει να σημειωθεί…
Οι λιμένες ανά την Ελλάδα εξυπηρετούν καθημερινά τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων, συνεισφέροντας σημαντικά στην οικονομία της χώρας. Πρόσφατα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ αποτυπώνουν την…
Η αυστραλιανή κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες 15 Σεπτεμβρίου πως θα επενδύσει 12 δισεκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (6,8 δισεκ. ευρώ) για να εκσυγχρονίσει ένα από τα ναυπηγεία…
Συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Arsenio Dominguez, παρουσία του Έλληνα Πρέσβη στο Ηνωμένο Βασίλειο, Γιάννη Τσαούση, πραγματοποίησε στο Λονδίνο…
Τα «φτερά» για την Ινδία ανοίγει η Aegean επεκτείνοντας το δίκτυό της πέρα από την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Από τον Μάρτιο του…
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ