
Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις στο Αφγανιστάν, το CNN με δημοσίευμά του επιχειρεί μια ανάλυση του ορυκτού πλούτου της χώρας και των προοπτικών του συγκεκριμένου κλάδου.
Όπως αναφέρει το CNN, το Αφγανιστάν είναι μία από τις φτωχότερες χώρες στον κόσμο, με το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της να ζει κάτω από το όριο της φτώχειας. Ωστόσο, η δυσμενής οικονομική κατάσταση της χώρας ίσως δύναται να αλλάξει μέσω της εκμετάλλευσης του ορυκτού της πλούτου.
Στη χώρα της Νότιας Ασίας υπάρχουν μεγάλα αποθέματα χαλκού, λιθίου, ουρανίου και πολύτιμων μετάλλων. Εκτός αυτών, η χώρα έχει σημαντικά αποθέματα άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η εκτίμηση που είχε γίνει από γεωλόγους πριν από περίπου δέκα χρόνια έκανε λόγο για συνολική αξία ορυκτών $1 τρισ., μην έχοντας λάβει υπόψη την άνθηση της ζήτησης σπάνιων γαιών, η οποία επικρατεί σήμερα.
Υπενθυμίζεται πως ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας είχε ανακοινώσει τον Μάιο του 2020 ότι η παγκόσμια προσφορά λιθίου, χαλκού, νικελίου, κοβαλτίου και σπάνιων μεταλλευμάτων πρέπει να αυξηθεί σημαντικά, ώστε να επιτευχθούν οι παγκόσμιοι περιβαλλοντικοί στόχοι. Σημειώνεται πως το μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτεί έξι φορές περισσότερα ορυκτά μέταλλα σε σχέση με ένα συμβατικό.
Ωστόσο, φαντάζει αμφίβολο η χώρα να προσαρμοστεί άμεσα στις ανάγκες της παγκόσμιας αγοράς και να προβεί σε εξορύξεις. Άλλωστε, η κατάσταση επί του παρόντος είναι χαοτική και οι δυνάμεις των Ταλιμπάν, που πλέον κατέχουν τον έλεγχο του Αφγανιστάν, θα χρειαστεί να αφοσιωθούν στην οργάνωση του κράτους και στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης στη χώρα.
Πάντως, αυτό δεν συνεπάγεται πως το πεδίο δεν είναι ελεύθερο για διμερείς οικονομικές και διπλωματικές συμφωνίες με άλλα κράτη. Άλλωστε, οι Ταλιμπάν διατηρούν φιλικές σχέσεις με το Πακιστάν και φαίνεται να απολαμβάνουν τη μετριοπάθεια της Κίνας, η κυβέρνηση της οποίας έχει προβεί σε υποστηρικτικές προς τη χώρα δηλώσεις. Μετριοπαθή στάση φαίνεται να διατηρεί και η Ρωσία, βάσει του πρακτορείου ειδήσεων Reuters, καθώς επανέλαβε τη στάση της Κίνας, δηλαδή της μη παρέμβασης και του σεβασμού προς την κυριαρχία και την ανεξαρτησία του Αφγανιστάν.
Τέλος, εκπρόσωπος των Ταλιμπάν εξέφρασε την άποψη πως η Κίνα είναι ευπρόσδεκτη να συνεισφέρει στην ανασυγκρότηση του Αφγανιστάν. Μια πιθανή συνεργασία των δύο χωρών είναι δυνατόν να ενισχύσει τον έλεγχο της Κίνας στην εξόρυξη πολύτιμων μετάλλων. Υπενθυμίζεται πως η δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου διατηρεί τα μεγαλύτερα αποθέματα σπάνιων γαιών στον πλανήτη.
Επί του παρόντος, η κατάσταση στο Αφγανιστάν είναι χαοτική, με πολλούς Αφγανούς να επιθυμούν να εξέλθουν από τη χώρα και ενώ οι Ταλιμπάν προβαίνουν σε θηριωδίες έναντι των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, σίγουρα οι οικονομικές προοπτικές της ασιατικής χώρας περνούν σε δεύτερη μοίρα. Το σίγουρο είναι, πάντως, πως θα αλλάξει άρδην ο γεωπολιτικός χάρτης της ευρύτερης περιοχής.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Πλήγμα για τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν οι σφοδρές ρωσικές επιθέσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ουκρανικοί…

Οι αλλεπάλληλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ που έβαλαν στο στόχαστρο πλοία φορτωμένα πετρέλαιο της Βενεζουέλας απειλούν να προκαλέσουν ασφυξία στην οικονομία της, ενώ τροφοδοτούν την επωδό της…

Η τεχνολογία θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS),…

Καθώς η υποβοήθηση πρόωσης από τον άνεμο έχει πλέον καθιερωθεί ως τεχνικά ώριμη λύση στη ναυτιλία, η εφαρμογή προηγμένων αεροδυναμικών τεχνολογιών, όπως τα αυτόνομα…

Η τεχνολογία του υγροποιημένου υδρογόνου αποκτά κομβικό ρόλο στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρό και ασφαλές ενεργειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι το…

Με ορμή διαφαίνεται πως θα εισέλθουν στο 2026 τα VLCCs, καθώς οι προοπτικές για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης θα ευνοήσουν τη ναυλαγορά.…

Η τιμή του χρυσού έφθασε σήμερα στις αγορές της Ασίας τα 4.383,76 δολάρια ανά ουγγιά (31,10 γραμμάρια), ξεπερνώντας το προηγούμενο ιστορικό υψηλό που είχε…

Η μεταβλητότητα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Drewry, θα αποτελέσει τον κανόνα για τη ναυλαγορά των LPG carriers το 2026. Ο στόλος των gas carriers…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ