
Η πορεία της ναυλαγοράς των τακτικών γραμμών για το τρέχον έτος μπορεί να χαρακτηριστεί εντυπωσιακή. Τους τελευταίους μήνες, η ελλιπής μεταφορική ικανότητα του διεθνή στόλου δεν μπορεί να προσαρμοστεί στους ρυθμούς της ζήτησης. Αυτή η βραχυπρόθεσμη ανελαστικότητα της προσφοράς, σε συνάρτηση με άλλους λόγους όπως είναι η συμφόρηση που παρατηρείται στους διεθνείς λιμένες, έχει οδηγήσει στην καταγραφή ιδιαίτερα ισχυρών ναύλων. Συγκεκριμένα, η αύξηση των ναύλων στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την αρχή του έτους, ήταν -κατά μέσο όρο- μεγαλύτερη από 100%, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της Drewry.
Επιπλέον, σημαντική αύξηση έχει καταγραφεί και στα ναύλα των reefers για το 2021, η οποία όμως δεν απολαμβάνει την προσοχή που της αρμόζει. Ειδικότερα, ο Global Reefer Container Freight Rate Index της Drewry κατέγραψε άνοδο 32% το β’ τρίμηνο του 2021, από την αρχή του έτους. Υπενθυμίζεται, ότι ο δείκτης αυτός υπολογίζεται ως ο σταθμικός μέσος των ναύλων στις 15 σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές οδούς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ψυγείων (reefer). Μάλιστα, εκτιμάται πως η αυξητική τάση του δείκτη θα διατηρηθεί και στο γ’ τρίμηνο κατά το τέλος του οποίου η αύξηση του δείκτη αναμένεται να φτάσει έως και το 50%.

Ωστόσο, η αυξητική τάση των ναύλων των reefers δεν ήταν ίση σε όλους τους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους. Ειδικότερα, μεγάλη άνοδος παρατηρήθηκε στις κύριες διαδρομές Ανατολής-Δύσης, ενώ μικρότερη άνοδος σε εκείνες του Βορρά-Νότου. Ένας από τους κινητήριους μοχλούς της αύξησης των ναύλων είναι η μειωμένη προσφορά χωρητικότητας, η οποία αναγκάζει τους φορτωτές ευπαθών αγαθών να ανταγωνίζονται εκείνους που θέλουν να μεταφέρουν ξηρά φορτία, για μία θέση στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ωστόσο, καθώς οι ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων ψυγείων αναμένεται να συνεχιστούν σε συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους καθ’ όλη την περίοδο αιχμής, φορτωτές ξηρού φορτίου επανεξετάζουν τους τρόπους μεταφοράς των προϊόντων τους προκειμένου να αποφύγουν τη συμφόρηση που μαστίζει τις εφοδιαστικές αλυσίδες εμπορευματοκιβωτίων.
Επιπροσθέτως, εκτιμάται πως ο όγκος θαλάσσιων μεταφορών ευπαθών αγαθών, σε παγκόσμιο επίπεδο, μειώθηκε το 2020 κατά 0,4%, στους 132 εκατ. τόνους. Παράλληλα, η Drewry εκτιμά ότι το ποσοστό των ευπαθών αγαθών που μεταφέρθηκε μέσω εξειδικευμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων reefer έπεσε στο 12%. Όμως, o αριθμός των μεταφερθέντων εμπορευματοκιβωτίων reefer αυξήθηκε κατά 0,3%, φτάνοντας τα 5,4 εκατ. TEUs κατά το 2020.
Τέλος, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο η αύξηση των θαλάσσιων μεταφορών reefers το α’ εξάμηνο του 2021, ήταν ίση με 4,8%. Ωστόσο, για το υπόλοιπο του έτους εκτιμάται μικρότερη άνοδος σε σχέση με εκείνη που εκτιμάται για τα ξηρά φορτία. Αντίστροφη τάση αναμένεται ωστόσο για το 2022 καθώς οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων reefer εκτιμάται ότι θα ανέβουν περαιτέρω σε αντίθεση με αυτούς του ξηρού φορτίου, οι οποίοι αναμένεται να μειωθούν.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου σε λιμάνι της ουκρανικής επαρχίας της Οδησσού υπέστη ζημιές και τυλίχθηκε στις φλόγες μετά από ρωσική επίθεση που σημειώθηκε…

O Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε σήμερα, Παρασκευή, συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στην πρωτεύουσα Ασκαμπάτ του Τουρκμενιτστάν στο περιθώριο…

Τη χρηματοδότηση της προμήθειας και εγκατάστασης του νέου συστήματος γεωεντοπισμού για όλες τις σιδηροδρομικές αμαξοστοιχίες αναλαμβάνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύμφωνα με ανακοίνωση του…

Αλλαγές στην ηγεσία του φορέα εκπροσώπησης των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, της ECSA θα υπάρξουν από την 1η Ιανουαρίου 2026, με έντονο το ελληνικό «χρώμα». Συγκεκριμένα,…

Σε μία από τις σημαντικότερες κινήσεις εξωστρέφειας στην ιστορία της, η Sembcorp ανακοίνωσε την εξαγορά της αυστραλιανής Alinta Energy έναντι Enterprise $4,32 δισ., σύμφωνα…

Η ταχεία πρόοδος των ψηφιακών τεχνολογιών και της τηλεμετρίας εισάγει μια νέα εποχή για την κλάση πλοίων, ανοίγοντας τον δρόμο για πιο ασφαλείς, «έξυπνες»…

Ξεκινούν οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, συνολικού ύψους 22.160.000 ευρώ, για κατοίκους και επιχειρήσεις νησιών, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων και την εκκαθάριση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ