
Η ετήσια έκθεση της Drewry για τους κορυφαίους διαχειριστές τερματικών σε παγκόσμιο επίπεδο αποκαλύπτει την ανθεκτικότητα του κλάδου στους εξωτερικούς κραδασμούς. Μπορεί οι όγκοι κατά βάση να μειώθηκαν, ωστόσο δεν συνέβη το ίδιο και με τα κέρδη των εταιρειών, καθώς οι διαχειριστές προέβησαν άμεσα σε κινήσεις προκειμένου να ελέγξουν το κόστος. Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες ήταν συγκρατημένες κατά το 2020, ωστόσο οι προοπτικές του κλάδου έχουν βελτιωθεί σημαντικά.
Η παγκόσμια λιμενική χωρητικότητα σε εμπορευματοκιβώτια προβλέπεται πως θα αυξηθεί κατά μέσο όρο 2,5% κατ’ έτος, φτάνοντας τα 1,3 δισ. TEUs το 2025. Με την παγκόσμια ζήτηση να καταγράφει ετήσιο ρυθμό αύξησης 5% κατά μέσο όρο για την αντίστοιχη περίοδο, τα μέσα ποσοστά αξιοποίησης (της διαθέσιμης χωρητικότητας των τερματικών) θα αυξηθούν από το τρέχον 67% σε πάνω από 75%. Και ενώ τα ποσοστά αξιοποίησης της τάξης του 75% δεν είναι ιδιαίτερα υψηλά σε επίπεδο λιμένα ή τερματικού, ούτως ώστε να αποτελέσουν παράγοντα ανησυχίας, σε παγκόσμιο επίπεδο και με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη αγορά μαστίζεται από καθυστερήσεις και φαινόμενα συμφόρησης λόγω των ανισορροπιών εντός των εφοδιαστικών αλυσίδων, η εκτίμηση για αυξημένη αξιοποίηση της διαθέσιμης λιμενικής χωρητικότητας αποτελεί παράγοντα ανησυχίας.
Η πλειονότητα της προβλεπόμενης πρόσθετης χωρητικότητας αναμένεται να λάβει χώρα στους υπάρχοντες τερματικούς σταθμούς, με τις επενδύσεις σε νέα τερματικά να παραμένουν σε χαμηλή προτεραιότητα για τους περισσότερους από τους παγκόσμιους διαχειριστές τερματικών. Μάλιστα, όπως σημειώνει η Drewry, μπορεί οι νέες επενδύσεις σε αυτοματοποιημένα τερματικά που βρίσκονται σε εξέλιξη να είναι μειωμένες, ωστόσο η αναδιαμόρφωση των υφιστάμενων τερματικών βρίσκεται σε άνοδο. Οι κορυφαίοι διαχειριστές τερματικών επενδύουν επίσης στην ψηφιοποίηση, αναγνωρίζοντας ότι αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα, που μπορεί να αυξήσει την ταχύτητα διακίνησης των φορτίων εντός των εγκαταστάσεών τους.
Παράλληλα, οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις αποδείχθηκαν ανθεκτικές, με τους παγκόσμιους διαχειριστές και τους χρηματοπιστωτικούς επενδυτές να παραμένουν ενεργοί στην αγορά. Ωστόσο, ένας αριθμός εταιρειών τακτικών γραμμών που δραστηριοποιούνται και στην αγορά τερματικών συνέχισαν να προβαίνουν σε αποεπένδυση περιουσιακών στοιχείων, προτιμώντας να εξασφαλίσουν χωρητικότητα και επίπεδα εξυπηρέτησης μέσω μακροχρόνιων συμφωνιών παροχής υπηρεσιών με τερματικά.
Ειδικότερα, κατά το 2020, οι 21 εταιρείες που η Drewry χαρακτηρίζει ως παγκόσμιους διαχειριστές τερματικών δεν ήταν απρόσβλητες από τις προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία της Covid-19, καθώς τα φορτία που διαχειρίστηκαν κατέγραψαν μείωση κατά 0,8%. Συνολικά, πάντως, η παγκόσμια μείωση στη διαχείριση φορτίων στους λιμένες ήταν στο 1,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι 21 παγκόσμιοι διαχειριστές, ενώ το 2015 διαχειρίζονταν το 45,6% των παγκόσμιων λιμενικών φορτίων, επί του παρόντος διαχειρίζονται το 49%. Η κατάταξη των έξι μεγαλύτερων διαχειριστών τερματικών για το 2020 παρατίθεται παρακάτω:

Όπως φαίνεται, ο διαχειριστής τερματικών της Σιγκαπούρης PSA διατηρεί την πρωτιά για μία ακόμα χρονιά, παρά τη μικρή μείωση διαχειρισθέντων φορτίων. Η China Merchants Ports ανέβηκε στη δεύτερη θέση της κατάταξης, καθώς κατέγραψε σημαντική αύξηση της τάξης του 13,4% στα διακινηθέντα φορτία σε σχέση με το 2019. Cosco, APM Terminals και HPH, που καταλαμβάνουν αντίστοιχα τις θέσεις τρία έως πέντε, σημείωσαν μειώσεις στον όγκο φορτίων που διαχειρίστηκαν σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αντίθετα, η θυγατρική της MSC, ΤΙL, αποτελεί, μετά την China Merchants Ports, τον έτερο κερδισμένο της χρονιάς, καταγράφοντας σημαντική αύξηση κατά το 2020, η οποία οφείλεται τόσο στην επέκταση του χαρτοφυλακίου της όσο και στην πολύ καλή απόδοση μιας σειράς τερματικών που διαθέτει σε σημαντικά λιμάνια.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Σε τροχιά υλοποίησης τίθενται δύο έργα αναβάθμισης λιμενικών υποδομών στη Σούδα Χανίων και στη Λευκάδα, τα οποία εντάχθηκαν στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου…

Σαν σήμερα, πριν 142 χρόνια γεννήθηκε ο Ευγένιος Ευγενίδης. Με αφορμή την επέτειο γέννησης του Ευγένιου Ευγενίδη, τα Ναυτικά Χρονικά αφιερώνουν μερικές γραμμές στον…

Πλήγμα για τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν οι σφοδρές ρωσικές επιθέσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ουκρανικοί…

Οι αλλεπάλληλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ που έβαλαν στο στόχαστρο πλοία φορτωμένα πετρέλαιο της Βενεζουέλας απειλούν να προκαλέσουν ασφυξία στην οικονομία της, ενώ τροφοδοτούν την επωδό της…

Η τεχνολογία θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS),…

Καθώς η υποβοήθηση πρόωσης από τον άνεμο έχει πλέον καθιερωθεί ως τεχνικά ώριμη λύση στη ναυτιλία, η εφαρμογή προηγμένων αεροδυναμικών τεχνολογιών, όπως τα αυτόνομα…

Η τεχνολογία του υγροποιημένου υδρογόνου αποκτά κομβικό ρόλο στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρό και ασφαλές ενεργειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι το…

Με ορμή διαφαίνεται πως θα εισέλθουν στο 2026 τα VLCCs, καθώς οι προοπτικές για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης θα ευνοήσουν τη ναυλαγορά.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ