
Η ετήσια έκθεση της Drewry για τους κορυφαίους διαχειριστές τερματικών σε παγκόσμιο επίπεδο αποκαλύπτει την ανθεκτικότητα του κλάδου στους εξωτερικούς κραδασμούς. Μπορεί οι όγκοι κατά βάση να μειώθηκαν, ωστόσο δεν συνέβη το ίδιο και με τα κέρδη των εταιρειών, καθώς οι διαχειριστές προέβησαν άμεσα σε κινήσεις προκειμένου να ελέγξουν το κόστος. Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες ήταν συγκρατημένες κατά το 2020, ωστόσο οι προοπτικές του κλάδου έχουν βελτιωθεί σημαντικά.
Η παγκόσμια λιμενική χωρητικότητα σε εμπορευματοκιβώτια προβλέπεται πως θα αυξηθεί κατά μέσο όρο 2,5% κατ’ έτος, φτάνοντας τα 1,3 δισ. TEUs το 2025. Με την παγκόσμια ζήτηση να καταγράφει ετήσιο ρυθμό αύξησης 5% κατά μέσο όρο για την αντίστοιχη περίοδο, τα μέσα ποσοστά αξιοποίησης (της διαθέσιμης χωρητικότητας των τερματικών) θα αυξηθούν από το τρέχον 67% σε πάνω από 75%. Και ενώ τα ποσοστά αξιοποίησης της τάξης του 75% δεν είναι ιδιαίτερα υψηλά σε επίπεδο λιμένα ή τερματικού, ούτως ώστε να αποτελέσουν παράγοντα ανησυχίας, σε παγκόσμιο επίπεδο και με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη αγορά μαστίζεται από καθυστερήσεις και φαινόμενα συμφόρησης λόγω των ανισορροπιών εντός των εφοδιαστικών αλυσίδων, η εκτίμηση για αυξημένη αξιοποίηση της διαθέσιμης λιμενικής χωρητικότητας αποτελεί παράγοντα ανησυχίας.
Η πλειονότητα της προβλεπόμενης πρόσθετης χωρητικότητας αναμένεται να λάβει χώρα στους υπάρχοντες τερματικούς σταθμούς, με τις επενδύσεις σε νέα τερματικά να παραμένουν σε χαμηλή προτεραιότητα για τους περισσότερους από τους παγκόσμιους διαχειριστές τερματικών. Μάλιστα, όπως σημειώνει η Drewry, μπορεί οι νέες επενδύσεις σε αυτοματοποιημένα τερματικά που βρίσκονται σε εξέλιξη να είναι μειωμένες, ωστόσο η αναδιαμόρφωση των υφιστάμενων τερματικών βρίσκεται σε άνοδο. Οι κορυφαίοι διαχειριστές τερματικών επενδύουν επίσης στην ψηφιοποίηση, αναγνωρίζοντας ότι αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα, που μπορεί να αυξήσει την ταχύτητα διακίνησης των φορτίων εντός των εγκαταστάσεών τους.
Παράλληλα, οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις αποδείχθηκαν ανθεκτικές, με τους παγκόσμιους διαχειριστές και τους χρηματοπιστωτικούς επενδυτές να παραμένουν ενεργοί στην αγορά. Ωστόσο, ένας αριθμός εταιρειών τακτικών γραμμών που δραστηριοποιούνται και στην αγορά τερματικών συνέχισαν να προβαίνουν σε αποεπένδυση περιουσιακών στοιχείων, προτιμώντας να εξασφαλίσουν χωρητικότητα και επίπεδα εξυπηρέτησης μέσω μακροχρόνιων συμφωνιών παροχής υπηρεσιών με τερματικά.
Ειδικότερα, κατά το 2020, οι 21 εταιρείες που η Drewry χαρακτηρίζει ως παγκόσμιους διαχειριστές τερματικών δεν ήταν απρόσβλητες από τις προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία της Covid-19, καθώς τα φορτία που διαχειρίστηκαν κατέγραψαν μείωση κατά 0,8%. Συνολικά, πάντως, η παγκόσμια μείωση στη διαχείριση φορτίων στους λιμένες ήταν στο 1,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι 21 παγκόσμιοι διαχειριστές, ενώ το 2015 διαχειρίζονταν το 45,6% των παγκόσμιων λιμενικών φορτίων, επί του παρόντος διαχειρίζονται το 49%. Η κατάταξη των έξι μεγαλύτερων διαχειριστών τερματικών για το 2020 παρατίθεται παρακάτω:
Όπως φαίνεται, ο διαχειριστής τερματικών της Σιγκαπούρης PSA διατηρεί την πρωτιά για μία ακόμα χρονιά, παρά τη μικρή μείωση διαχειρισθέντων φορτίων. Η China Merchants Ports ανέβηκε στη δεύτερη θέση της κατάταξης, καθώς κατέγραψε σημαντική αύξηση της τάξης του 13,4% στα διακινηθέντα φορτία σε σχέση με το 2019. Cosco, APM Terminals και HPH, που καταλαμβάνουν αντίστοιχα τις θέσεις τρία έως πέντε, σημείωσαν μειώσεις στον όγκο φορτίων που διαχειρίστηκαν σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αντίθετα, η θυγατρική της MSC, ΤΙL, αποτελεί, μετά την China Merchants Ports, τον έτερο κερδισμένο της χρονιάς, καταγράφοντας σημαντική αύξηση κατά το 2020, η οποία οφείλεται τόσο στην επέκταση του χαρτοφυλακίου της όσο και στην πολύ καλή απόδοση μιας σειράς τερματικών που διαθέτει σε σημαντικά λιμάνια.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε μια σημαντική δωρεά προχώρησε ο εφοπλιστής και πρώην Δήμαρχος Οινουσσών Ευάγγελος Ηλ. Αγγελάκος και η οικογένεια του. Αναλυτικότερα, η δωρεά αφορά την ενίσχυση…
Η πολιτική που χαράσσουν οι δύο οικονομικοί γίγαντες στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου, βάσει στοιχείων της Braemar, διαφαίνεται ότι ασκεί καθοδικές πιέσεις στη ναυλαγορά…
Τα επίσημα εγκαίνια του νέου Ωνάσειου Νοσοκομείου που περιλαμβάνει το Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Ωνάσειο Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο και το Ωνάσειο Παίδων έκανε σήμερα ο…
Οι διμερείς σχέσεις Αυστραλίας-ΗΠΑ ενισχύονται, καθώς οι εκατέρωθεν κυβερνήσεις ανακοίνωσαν ανταποδοτικά επενδυτικά σχέδια, τόσο σε τεχνολογική ανάπτυξη και σπάνιες γαίες, όσο και στην αμυντική…
Μια ανάσα μακριά από το λανσάρισμα του ταχύτερου «bullet train» παγκοσμίως βρίσκεται η Κίνα, καθώς το υπερσύγχρονο πρωτότυπο CR450 εισήλθε πρόσφατα στο στάδιο των…
Οι υδρογονάνθρακες θα συνεχίσουν να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της παραγωγής ενέργειας σε διεθνές επίπεδο, ακόμα και μετά το 2025. Αυτό είναι το βασικό εύρημα…
Η Σανάε Τακαΐτσι, μια συντηρητική πολιτικός με εθνικιστικές απόψεις, επικεφαλής του κυβερνώντος ιαπωνικού Φιλελεύθερου Δημοκρατικού Κόμματος, κέρδισε σήμερα, Τρίτη 21 Οκτωβρίου, την ψήφο της…
Για πρώτη φορά μετά τον Νοέμβριο του 2018, η Κίνα δεν εισήγαγε κανένα φορτίο σόγιας από τις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο, την ίδια ώρα που…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ