
Τα containerships αποτελούν θεμέλιο λίθο της μεταφοράς και της παράδοσης αγαθών σε παγκόσμια κλίμακα. Πλέον, στον απόηχο της πανδημίας Covid-19, ο κλάδος των τακτικών γραμμών βιώνει, παράλληλα, μια ιστορική εποχή πολύ υψηλών ναύλων. Ενδεικτικά, το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι περίπου πέντε φορές μεγαλύτερο της μέσης τιμής των τελευταίων 12 ετών.
Σημαντικό ρόλο στην απότομη αύξηση των ναύλων διαδραματίζει η μείωση της προσφοράς, σύμφωνα με τον Jan Hoffmann, Head of Trade Logistics της UNCTAD. Ειδικότερα, η μείωση της προσφοράς έχει προκληθεί από τρεις βασικούς λόγους: Αρχικά, η γρήγορη ανάκαμψη του εμπορίου που πραγματοποιείται μέσω containerships, το οποίο διευκόλυνε η ταχεία «ανάρρωση» της Κίνας από την πανδημία. Την ίδια ώρα, οι υγειονομικοί περιορισμοί δημιουργούν συμφόρηση στα λιμάνια, μειώνοντας ουσιαστικά την προσφορά containerships. Τέλος, η δυναμικότητα της προσφοράς, η οποία δεν αυξάνεται τόσο γρήγορα όσο η ζήτηση.
Όσον αφορά το πώς επηρεάζεται ένας καταναλωτής από τα αυξημένα ναύλα, αυτό έχει να κάνει με τον βαθμό στον οποίο το κόστος της αύξησης μεταφέρεται στην τιμή του τελικού προϊόντος. Ανάλογα με τον τύπο και το κόστος του αγαθού, το ποσοστό της αξίας που αντανακλάται στην τιμή των ναύλων δύναται να διαφέρει σημαντικά.
Το πόσο θα διαρκέσει η «χρυσή εποχή» των containerships είναι ακόμη άγνωστο, όμως ο Jan Hoffmann θεωρεί πως τα ναύλα των τακτικών γραμμών θα παραμείνουν σε υψηλότερα του μέσου όρου επίπεδα για αρκετά χρόνια.
Πάντως, η εικόνα της τελευταίας δεκαετίας ήταν αρκετά διαφορετική. Οι εταιρείες διαχείρισης containerships αντιμετώπιζαν χαμηλά ναύλα λόγω της υπερπροσφοράς που είχε πλήξει τον κλάδο. Σήμερα όμως η ζήτηση είναι τέτοιου μεγέθους, που η προσφορά δεν μπορεί να την καλύψει. Έτσι, έχουν αρχίσει να αυξάνονται και οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα ναυπηγεία. Ωστόσο, τα πλοία αυτά θα προστεθούν στον ενεργό στόλο περίπου σε δύο χρόνια, οπότε και δεν θα επηρεάσουν άμεσα τη δυναμική προσφοράς και ζήτησης, διατηρώντας σε υψηλά επίπεδα το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Φωτό: Nic Bothma/AΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ακυβερνησία λόγω μηχανικής βλάβης φορτηγού πλοίου σημαίας Λιβερίας με 27 μέλη πληρώματος στη θαλάσσια περιοχή 2,8 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά του Ακρωτηρίου Μαλέα. Στην περιοχή…
Ανθυπολοχαγός (ΠΖ) του Πολεμικού Ναυτικού έχασε σήμερα, Tρίτη 29 Απριλίου, τη ζωή του κατά την διάρκεια εκπαίδευσης στην Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών. Όπως ανακοινώθηκε από…
Τις προοπτικές της Metlen παρουσίασε σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ευάγγελος Μυτιληναίος, σε συνέντευξη στην πρωινή εκπομπή “Europe Early Edition” του…
Πιστή στη δέσμευσή της περί εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας για το πλήρωμά της, η Capital Group, με επικεφαλής τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη ήρθε σε συμφωνία…
Οι πυροσβέστες κατάφεραν αργά χθες, Δευτέρα 28 Απριλίου, το βράδυ να θέσουν υπό έλεγχο την πυρκαγιά που μαινόταν από το Σάββατο στο κύριο λιμάνι…
Οι στρατιωτικές δαπάνες αυξήθηκαν ταχύτατα το περασμένο έτος, με ρυθμό της τάξεως του 9,4% έναντι του 2023 και διαμορφώθηκαν στα $2,72 τρισ. Ειδικότερα, ένα…
Το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο «KEDROS» παραλαμβάνει η Oceangold Tankers, CEO της οποίας είναι ο κ. Γιάννης Δράγνης. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση του κινεζικού ναυπηγείου Shanghai…
Σε πώληση των μετοχών της που κατέχει στο ναυπηγείο Hanwha Ocean αναμένεται να προβεί η κρατική Korea Development Bank (KDB). Η KDB σχεδιάζει να…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ