
Τα containerships αποτελούν θεμέλιο λίθο της μεταφοράς και της παράδοσης αγαθών σε παγκόσμια κλίμακα. Πλέον, στον απόηχο της πανδημίας Covid-19, ο κλάδος των τακτικών γραμμών βιώνει, παράλληλα, μια ιστορική εποχή πολύ υψηλών ναύλων. Ενδεικτικά, το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι περίπου πέντε φορές μεγαλύτερο της μέσης τιμής των τελευταίων 12 ετών.
Σημαντικό ρόλο στην απότομη αύξηση των ναύλων διαδραματίζει η μείωση της προσφοράς, σύμφωνα με τον Jan Hoffmann, Head of Trade Logistics της UNCTAD. Ειδικότερα, η μείωση της προσφοράς έχει προκληθεί από τρεις βασικούς λόγους: Αρχικά, η γρήγορη ανάκαμψη του εμπορίου που πραγματοποιείται μέσω containerships, το οποίο διευκόλυνε η ταχεία «ανάρρωση» της Κίνας από την πανδημία. Την ίδια ώρα, οι υγειονομικοί περιορισμοί δημιουργούν συμφόρηση στα λιμάνια, μειώνοντας ουσιαστικά την προσφορά containerships. Τέλος, η δυναμικότητα της προσφοράς, η οποία δεν αυξάνεται τόσο γρήγορα όσο η ζήτηση.
Όσον αφορά το πώς επηρεάζεται ένας καταναλωτής από τα αυξημένα ναύλα, αυτό έχει να κάνει με τον βαθμό στον οποίο το κόστος της αύξησης μεταφέρεται στην τιμή του τελικού προϊόντος. Ανάλογα με τον τύπο και το κόστος του αγαθού, το ποσοστό της αξίας που αντανακλάται στην τιμή των ναύλων δύναται να διαφέρει σημαντικά.
Το πόσο θα διαρκέσει η «χρυσή εποχή» των containerships είναι ακόμη άγνωστο, όμως ο Jan Hoffmann θεωρεί πως τα ναύλα των τακτικών γραμμών θα παραμείνουν σε υψηλότερα του μέσου όρου επίπεδα για αρκετά χρόνια.
Πάντως, η εικόνα της τελευταίας δεκαετίας ήταν αρκετά διαφορετική. Οι εταιρείες διαχείρισης containerships αντιμετώπιζαν χαμηλά ναύλα λόγω της υπερπροσφοράς που είχε πλήξει τον κλάδο. Σήμερα όμως η ζήτηση είναι τέτοιου μεγέθους, που η προσφορά δεν μπορεί να την καλύψει. Έτσι, έχουν αρχίσει να αυξάνονται και οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα ναυπηγεία. Ωστόσο, τα πλοία αυτά θα προστεθούν στον ενεργό στόλο περίπου σε δύο χρόνια, οπότε και δεν θα επηρεάσουν άμεσα τη δυναμική προσφοράς και ζήτησης, διατηρώντας σε υψηλά επίπεδα το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Φωτό: Nic Bothma/AΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η δραστηριότητα στα διαλυτήρια της Τουρκίας είναι έντονη τους τελευταίους μήνες, και από αυτή δεν λείπουν επίμαχα περιστατικά. Σημειώνεται ότι πρόσφατα πυρκαγιά ξέσπασε σε…
Μια σημαντική επέκταση αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς, στο Λος Άντζελες. Ειδικότερα, η International Transportation Service (ITS) ξεκίνησε τη διαδικασία επέκτασης…
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται εκ νέου με μικρές απώλειες. Ειδικότερα, βάσει…
Το 18ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας ενέκρινε την Παρασκευή 18 Ιουλίου το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), επιτυγχάνοντας ένα ισχυρό πλήγμα…
Καθώς εντείνονται οι εκκλήσεις της διεθνούς κοινότητας για την επιτάχυνση της αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, το LNG κερδίζει διαρκώς έδαφος ως μεταβατικό καύσιμο για…
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων φαίνεται πως βρίσκεται πλέον ψηλά στην ατζέντα της Μόσχας, καθώς τα ναυπηγεία της Ρωσίας εντείνουν τις προσπάθειές τους προς αυτή την…
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ