
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Άγγελος Λούζης (1888-1955) γεννήθηκε στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς και αποτέλεσε μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλίας που δραστηριοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου. Θα ξεκινούσε τη σταδιοδρομία του στο ναυτιλιακό επιχειρείν το 1909 στο ναυτιλιακό γραφείο P. Wigham Richardson & Co στο Λονδίνο. Η πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου αποτελούσε τότε ‒και για πολλά χρόνια στη συνέχεια‒ ένα ναυτιλιακό κέντρο υψίστης σημασίας.
Εκείνη την περίοδο, οι υπάρχουσες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες συνεργάζονταν σε μεγάλο βαθμό με βρετανικές εταιρείες, σε επίπεδο τόσο χρηματοδοτικό όσο και ναυλομεσιτικό. Η πορεία του Άγγελου Λούζη ήταν ανοδική στο περιβάλλον αυτό και σύντομα ανελίχθηκε εντός του γραφείου σε διευθύνουσα θέση, αναλαμβάνοντας ως επί το πλείστον τις διαπραγματεύσεις με τους Έλληνες πελάτες της εταιρείας.
Το 1929 αποφασίζει να κόψει τα δεσμά του από την P. Wigham Richardson & Co, καθώς θα ιδρύσει το ναυτιλιακό γραφείο A. Lusi Ltd στο Λονδίνο. Η εμπειρία του στο λονδρέζικο ναυτιλιακό γραφείο δεν ήταν μόνο εργασιακή, καθώς συνάδελφός του ήταν ο Ιωάννης Κ. Καρράς, με τον οποίο γνωρίστηκαν και αποφάσισαν να συμπορευτούν στην κτήση και στη διαχείριση πλοίων. Η γνωριμία αυτή θα αποτελούσε την αρχή μιας παράλληλης επιχειρηματικής πορείας των δύο ανδρών, η οποία θεμελίωσε τη θέση του Ιωάννη Κ. Καρρά στο διεθνές ναυτιλιακό επιχειρείν.
Σημαντικό κεφάλαιο της μεταπολεμικής δραστηριότητας των Λούζη και Καρρά ήταν η εξασφάλιση του «Ναύαρχος Κουντουριώτης», ενός από τα 100 Λίμπερτυ που αγοράστηκαν με εγγύηση του ελληνικού κράτους από την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Από το 1953 και έπειτα, αποφασίστηκε για την εταιρεία η υλοποίηση ενός φιλόδοξου προγράμματος νεότευκτων σε βρετανικά, ολλανδικά και ιαπωνικά ναυπηγεία.
Ο Άγγελος Λούζης δεν πρόλαβε την πλήρη εξέλιξη και ανάπτυξη της εταιρείας του, καθώς απεβίωσε το 1955. Ο θάνατός του συγκλόνισε την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία πένθησε ένα από τα πιο άξια μέλη της. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά τα Ναυτικά Χρονικά στις 15 Δεκεμβρίου 1956, σε συγκινητική του ομιλία κατά τη διάρκεια καθέλκυσης, ο Ιωάννης Κ. Καρράς ονόμασε ένα από τα πλοία της εταιρείας «Άγγελος Λούζης» στη μνήμη του, έναν χρόνο μετά τον θάνατό του.
Ως ένα από τα σημαίνοντα πρόσωπα της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας στο Λονδίνο, ο Άγγελος Λούζης υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη του Greek Shipping Co-operation Committee, διατελώντας μάλιστα πρόεδρος και αντιπρόεδρος του εν Λονδίνω συλλογικού οργάνου του ελληνικού εφοπλισμού.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίας του στο City του Λονδίνου, υπήρξε υπέρμαχος της ελληνικής πλοιοκτησίας και της θέσης των ελληνικών πλοίων στη ναυτασφαλιστική αγορά. Τη στάση του αυτή αντηχούν και τα γραφόμενά του στα Ναυτικά Χρονικά. Επιπροσθέτως, δεν ήταν λίγες οι φορές που τοποθετούνταν σε περιόδους κρίσεων για την αγορά, συμβουλεύοντας την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα και το αναγνωστικό κοινό του περιοδικού, με τις γνώσεις και την εμπειρία που είχε αποκομίσει κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής του πορείας.
Ενδεικτικά άρθρα του Άγγελου Λούζη στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1949-i545/page-5/
https://archive.naftikachronika.gr/issue1932-i274/page-23/
https://archive.naftikachronika.gr/issue1938-i25/page-4/
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Άγγελου Λούζη και από την έκδοση I. Theotokas and G. Harlaftis, Leadership in World Shipping – Greek Family Firms in International Business (Palgrave MacMillan 2009).
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και για τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Κίνα και Ρωσία σκοπεύουν να αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπορευματική κίνηση από το Βόρεια Πέρασμα σε 20 εκατ. τόνους έως το 2030, δήλωσε πρόσφατα…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ο στόλος της εταιρείας Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου, ενισχύθηκε πρόσφατα με ένα ακόμη πλοίο, το οποίο και ολοκλήρωσε το παρθενικό του ταξίδι.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ