
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός (1900-1983) υπήρξε μία από τις πιο πολύπλευρες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας. Γεννήθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα στις Οινούσσες, ένα νησί με έντονη ναυτική παράδοση και κληρονομιά. Υπήρξε το ένατο τέκνο, ανάμεσα σε έντεκα αδέλφια, του Γιώργη Μ. Λαιμού και της Κυριακούλας Γ. Λαιμού.
Το 1918 εγγράφεται στη Νομική Σχολή Αθηνών και αποφοιτά το 1924, έχοντας υπηρετήσει στις τάξεις του ελληνικού στρατού στο Μικρασιατικό Μέτωπο μέχρι και την καταστροφή του 1922. Θα ξεκινήσει τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα στον χώρο της δικηγορίας, χωρίς ωστόσο να μπορέσει να παραμείνει μακριά από το θαλασσινό στοιχείο, καθώς δεν άργησε να εισέλθει στο Εμπορικό Ναυτικό, αποκτώντας το δίπλωμα του εμποροπλοιάρχου. Από το 1930 και έπειτα αφοσιώθηκε στην προαγωγή των ναυτιλιακών επιχειρήσεων της οικογένειάς του.
Παρά την ενασχόλησή του με την οικογενειακή επιχείρηση, ο Ανδρέας Γ. Λαιμός θα έμενε στη μνήμη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας χάρη στο πλούσιο συγγραφικό του έργο. Ολόκληρη η ζωή του χαρακτηρίστηκε από ένα πάθος και μια αγάπη για τα ναυτιλιακά γράμματα και την ιστορία. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι υπήρξε ιστοριογράφος του ελληνικού ναυτιλιακού επιχειρείν. Για μια σειρά δεκαετιών και για το μεγαλύτερο μέρος του 20ού αιώνα αποτέλεσε την ιστοριοδιφική και λογοτεχνική φωνή του ελληνικού εφοπλισμού. Η πλούσια συγγραφική του παραγωγή αποτελεί σπουδαία πολιτιστική παρακαταθήκη για τα ελληνικά ναυτιλιακά γράμματα, την ελληνική ναυτική κληρονομιά και την ιστορία των παραδοσιακών ελληνικών ναυτότοπων.
Απεβίωσε το 1983, λίγες εβδομάδες μετά τον φίλο του Δημήτριο Κωττάκη, εκδότη των Ναυτικών Χρονικών, έχοντας συγγράψει 15 βιβλία και αναρίθμητα άρθρα και αφιερώματα ως απότοκο της αεικίνητης συγγραφικής του δράσης. Σημαντικά έργα του είναι το δίτομο Το Ναυτικόν του Γένους των Ελλήνων και το Χρονικό των Οινουσσών.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός υπήρξε ιδιαίτερα δραστήριος και στα συλλογικά όργανα του ελληνικού εφοπλισμού, διατελώντας επί πολλές δεκαετίες μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, η οποία, σε ένδειξη αναγνώρισης της μακρόχρονης προσφοράς του, τον ανακήρυξε επίτιμο πρόεδρό της.
Παράλληλα με τη ναυτιλιακή και συγγραφική του δραστηριότητα, αναμείχθηκε ενεργά στα κοινάτου τόπου του, καθώς εξελέγη δύο φορές βουλευτής Χίου, το 1951 με τον Ελληνικό Συναγερμό και το 1956 με την ΕΡΕ.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός, ως διακεκριμένο μέλος της ελληνικής εφοπλιστικής οικογένειας, υπήρξε από τις πλέον πολυγραφότατες προσωπικότητες που κοσμούσαν με την άποψή τους τις σελίδες των Ναυτικών Χρονικών. Εστιαζόταν κυρίως σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης και πολιτισμικής κληρονομιάς, δίχως να ξεχνάει τον σχολιασμό της ναυτιλιακής επικαιρότητας. Προσπαθούσε πάντοτε να εμπνέει την ελπίδα και την εμπιστοσύνη στη ναυτιλιακή δύναμη της Ελλάδας, ενώ το λογοτεχνικό του ύφος αποτελούσε πάντοτε μια ξεχωριστή πτυχή των σελίδων του περιοδικού.
Ενδεικτικά άρθρα του Ανδρέα Γ. Λαιμού στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1969
https://archive.naftikachronika.gr/issue1970
https://archive.naftikachronika.gr/issue1971
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Ανδρέα Γ. Λαιμού.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και για τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Πτωτική πορεία καταγράφουν οι αξίες των VLCCs σε ετήσια βάση. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv, το κόστος παραγγελίας ενός VLCC…
Σταθερές είναι οι πρόσφατες τάσεις στη ναυλαγορά των LPG carriers. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα σε πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Νέες κυρώσεις στα πλοία του «σκιώδους» στόλου της Ρωσίας επέβαλε πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο, σε μια προσπάθεια του Λονδίνου να εντείνει την πίεση κατά…
Ο ναυτιλιακός κολοσσός A.P. Moller-Maersk (Maersk) προειδοποίησε την Πέμπτη 8 Μαΐου ότι η εντεινόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα και ο κίνδυνος ενός παγκόσμιου εμπορικού πολέμου ενδέχεται…
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε σήμερα ότι η Ινδία και το Πακιστάν συμφώνησαν σε μία “πλήρη και άμεση κατάπαυση του πυρός”, μετά από…
Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια σχεδόν 200 ναυτικών και περισσότερων από 15 πλοίων, που είχαν εγκλωβιστεί για αρκετές εβδομάδες στα ανοικτά του λιμένα Ρας…
Σε ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων α΄ τριμήνου 2025 προχώρησε η εισηγμένη στον Nasdaq Capital Clean Energy Carriers Corp., με επικεφαλής τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη.…
Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου για το παγκόσμιο εμπόριο είναι πασιφανής, εφόσον ληφθούν υπόψη τα εμπορεύματα που μεταφέρουν τα bulk carriers: από μεταλλεύματα χαμηλότερης ζήτησης σε σιτηρά που διασφαλίζουν τη διατροφική επάρκεια χωρών και από τον θερμικό άνθρακα που αξιοποιούν εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής σε σιδηρομετάλλευμα, το δομικό «συστατικό» της κατασκευαστικής βιομηχανίας.
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ