
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός (1900-1983) υπήρξε μία από τις πιο πολύπλευρες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας. Γεννήθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα στις Οινούσσες, ένα νησί με έντονη ναυτική παράδοση και κληρονομιά. Υπήρξε το ένατο τέκνο, ανάμεσα σε έντεκα αδέλφια, του Γιώργη Μ. Λαιμού και της Κυριακούλας Γ. Λαιμού.
Το 1918 εγγράφεται στη Νομική Σχολή Αθηνών και αποφοιτά το 1924, έχοντας υπηρετήσει στις τάξεις του ελληνικού στρατού στο Μικρασιατικό Μέτωπο μέχρι και την καταστροφή του 1922. Θα ξεκινήσει τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα στον χώρο της δικηγορίας, χωρίς ωστόσο να μπορέσει να παραμείνει μακριά από το θαλασσινό στοιχείο, καθώς δεν άργησε να εισέλθει στο Εμπορικό Ναυτικό, αποκτώντας το δίπλωμα του εμποροπλοιάρχου. Από το 1930 και έπειτα αφοσιώθηκε στην προαγωγή των ναυτιλιακών επιχειρήσεων της οικογένειάς του.
Παρά την ενασχόλησή του με την οικογενειακή επιχείρηση, ο Ανδρέας Γ. Λαιμός θα έμενε στη μνήμη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας χάρη στο πλούσιο συγγραφικό του έργο. Ολόκληρη η ζωή του χαρακτηρίστηκε από ένα πάθος και μια αγάπη για τα ναυτιλιακά γράμματα και την ιστορία. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι υπήρξε ιστοριογράφος του ελληνικού ναυτιλιακού επιχειρείν. Για μια σειρά δεκαετιών και για το μεγαλύτερο μέρος του 20ού αιώνα αποτέλεσε την ιστοριοδιφική και λογοτεχνική φωνή του ελληνικού εφοπλισμού. Η πλούσια συγγραφική του παραγωγή αποτελεί σπουδαία πολιτιστική παρακαταθήκη για τα ελληνικά ναυτιλιακά γράμματα, την ελληνική ναυτική κληρονομιά και την ιστορία των παραδοσιακών ελληνικών ναυτότοπων.
Απεβίωσε το 1983, λίγες εβδομάδες μετά τον φίλο του Δημήτριο Κωττάκη, εκδότη των Ναυτικών Χρονικών, έχοντας συγγράψει 15 βιβλία και αναρίθμητα άρθρα και αφιερώματα ως απότοκο της αεικίνητης συγγραφικής του δράσης. Σημαντικά έργα του είναι το δίτομο Το Ναυτικόν του Γένους των Ελλήνων και το Χρονικό των Οινουσσών.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός υπήρξε ιδιαίτερα δραστήριος και στα συλλογικά όργανα του ελληνικού εφοπλισμού, διατελώντας επί πολλές δεκαετίες μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, η οποία, σε ένδειξη αναγνώρισης της μακρόχρονης προσφοράς του, τον ανακήρυξε επίτιμο πρόεδρό της.
Παράλληλα με τη ναυτιλιακή και συγγραφική του δραστηριότητα, αναμείχθηκε ενεργά στα κοινάτου τόπου του, καθώς εξελέγη δύο φορές βουλευτής Χίου, το 1951 με τον Ελληνικό Συναγερμό και το 1956 με την ΕΡΕ.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός, ως διακεκριμένο μέλος της ελληνικής εφοπλιστικής οικογένειας, υπήρξε από τις πλέον πολυγραφότατες προσωπικότητες που κοσμούσαν με την άποψή τους τις σελίδες των Ναυτικών Χρονικών. Εστιαζόταν κυρίως σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης και πολιτισμικής κληρονομιάς, δίχως να ξεχνάει τον σχολιασμό της ναυτιλιακής επικαιρότητας. Προσπαθούσε πάντοτε να εμπνέει την ελπίδα και την εμπιστοσύνη στη ναυτιλιακή δύναμη της Ελλάδας, ενώ το λογοτεχνικό του ύφος αποτελούσε πάντοτε μια ξεχωριστή πτυχή των σελίδων του περιοδικού.
Ενδεικτικά άρθρα του Ανδρέα Γ. Λαιμού στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1969
https://archive.naftikachronika.gr/issue1970
https://archive.naftikachronika.gr/issue1971
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Ανδρέα Γ. Λαιμού.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και για τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η υιοθέτηση συστημάτων δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα επί του πλοίου παραμένει ως ένας παράλληλος μηχανισμός μείωσης εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας στα υπάρχοντα πλοία να μειώσουν…

Με την ενεργειακή θωράκιση της Κίνας να αποτελεί βασική προτεραιότητα του Πεκίνου, ευοίωνα διαφαίνονται τα «μηνύματα» από την εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου. Σύμφωνα με…

Η επέκταση της CMA CGM στη λιμενική βιομηχανία βαίνει με αμείωτο ρυθμό, με τον γαλλικό κολοσσό των logistics να «ρίχνει δίχτυα» στο Μαρόκο. Συγκεκριμένα,…

Εν μέσω θολών προοπτικών για την επόμενη ημέρα του κλάδου των μεταφορών, η ζήτηση για επιβατικές αερομεταφορές καταγράφει «υψηλές πτήσεις». Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Hapag-Lloyd, με τον γερμανικό κολοσσό να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός ακόμα νεότευκτου…

Στα σκαριά βρίσκεται η δημιουργία υποδομών ελλιμενισμού mega yatchs στην Κέρκυρα. Το έργο δύναται να αναδείξει το νησί του Ιονίου στο εξωτερικό ως έναν…

Το μεθάνιο, το οποίο παραμένει άκαυστο και διαφεύγει από τους διπλού καυσίμου ναυτικούς κινητήρες, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες περιβαλλοντικές προκλήσεις για τα πλοία…

Η πρόσφατη συνάντηση του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τον Κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ προκάλεσε νέες ανακατατάξεις στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία. Όπως έχει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ