
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός (1900-1983) υπήρξε μία από τις πιο πολύπλευρες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας. Γεννήθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα στις Οινούσσες, ένα νησί με έντονη ναυτική παράδοση και κληρονομιά. Υπήρξε το ένατο τέκνο, ανάμεσα σε έντεκα αδέλφια, του Γιώργη Μ. Λαιμού και της Κυριακούλας Γ. Λαιμού.
Το 1918 εγγράφεται στη Νομική Σχολή Αθηνών και αποφοιτά το 1924, έχοντας υπηρετήσει στις τάξεις του ελληνικού στρατού στο Μικρασιατικό Μέτωπο μέχρι και την καταστροφή του 1922. Θα ξεκινήσει τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα στον χώρο της δικηγορίας, χωρίς ωστόσο να μπορέσει να παραμείνει μακριά από το θαλασσινό στοιχείο, καθώς δεν άργησε να εισέλθει στο Εμπορικό Ναυτικό, αποκτώντας το δίπλωμα του εμποροπλοιάρχου. Από το 1930 και έπειτα αφοσιώθηκε στην προαγωγή των ναυτιλιακών επιχειρήσεων της οικογένειάς του.
Παρά την ενασχόλησή του με την οικογενειακή επιχείρηση, ο Ανδρέας Γ. Λαιμός θα έμενε στη μνήμη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας χάρη στο πλούσιο συγγραφικό του έργο. Ολόκληρη η ζωή του χαρακτηρίστηκε από ένα πάθος και μια αγάπη για τα ναυτιλιακά γράμματα και την ιστορία. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι υπήρξε ιστοριογράφος του ελληνικού ναυτιλιακού επιχειρείν. Για μια σειρά δεκαετιών και για το μεγαλύτερο μέρος του 20ού αιώνα αποτέλεσε την ιστοριοδιφική και λογοτεχνική φωνή του ελληνικού εφοπλισμού. Η πλούσια συγγραφική του παραγωγή αποτελεί σπουδαία πολιτιστική παρακαταθήκη για τα ελληνικά ναυτιλιακά γράμματα, την ελληνική ναυτική κληρονομιά και την ιστορία των παραδοσιακών ελληνικών ναυτότοπων.
Απεβίωσε το 1983, λίγες εβδομάδες μετά τον φίλο του Δημήτριο Κωττάκη, εκδότη των Ναυτικών Χρονικών, έχοντας συγγράψει 15 βιβλία και αναρίθμητα άρθρα και αφιερώματα ως απότοκο της αεικίνητης συγγραφικής του δράσης. Σημαντικά έργα του είναι το δίτομο Το Ναυτικόν του Γένους των Ελλήνων και το Χρονικό των Οινουσσών.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός υπήρξε ιδιαίτερα δραστήριος και στα συλλογικά όργανα του ελληνικού εφοπλισμού, διατελώντας επί πολλές δεκαετίες μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, η οποία, σε ένδειξη αναγνώρισης της μακρόχρονης προσφοράς του, τον ανακήρυξε επίτιμο πρόεδρό της.
Παράλληλα με τη ναυτιλιακή και συγγραφική του δραστηριότητα, αναμείχθηκε ενεργά στα κοινάτου τόπου του, καθώς εξελέγη δύο φορές βουλευτής Χίου, το 1951 με τον Ελληνικό Συναγερμό και το 1956 με την ΕΡΕ.
Ο Ανδρέας Γ. Λαιμός, ως διακεκριμένο μέλος της ελληνικής εφοπλιστικής οικογένειας, υπήρξε από τις πλέον πολυγραφότατες προσωπικότητες που κοσμούσαν με την άποψή τους τις σελίδες των Ναυτικών Χρονικών. Εστιαζόταν κυρίως σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης και πολιτισμικής κληρονομιάς, δίχως να ξεχνάει τον σχολιασμό της ναυτιλιακής επικαιρότητας. Προσπαθούσε πάντοτε να εμπνέει την ελπίδα και την εμπιστοσύνη στη ναυτιλιακή δύναμη της Ελλάδας, ενώ το λογοτεχνικό του ύφος αποτελούσε πάντοτε μια ξεχωριστή πτυχή των σελίδων του περιοδικού.
Ενδεικτικά άρθρα του Ανδρέα Γ. Λαιμού στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1969
https://archive.naftikachronika.gr/issue1970
https://archive.naftikachronika.gr/issue1971
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Ανδρέα Γ. Λαιμού.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και για τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ