
Η κατάρρευση του επιτοκίου βάσης με τις περισσότερες αναφορές στον κόσμο μπορεί να αναμενόταν εδώ και αρκετό καιρό, αλλά η σταδιακή κατάργησή του δεν ήταν τελικά πολύ απλή υπόθεση. Το διατραπεζικό επιτόκιο του Λονδίνου (Libor) υπήρχε πανταχού παρόν σε χρηματοοικονομικές συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένων των παραγώγων, ομολόγων και δανείων για δεκαετίες, με εκτιμώμενα συμβόλαια αξίας 260 δισ. δολαρίων να βρίσκονται σε ισχύ. Σύμφωνα με άρθρο του thebanker.com, τα προβλήματα του Libor ‒ιδίως το σκάνδαλο του 2012‒ είναι πολλαπλά.
Τον Ιούλιο του 2017, ο Andrew Bailey, τότε διευθύνων σύμβουλος της Αρχής Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς του Ηνωμένου Βασιλείου (FCA, το όργανο που εποπτεύει τον διαχειριστή του Libor), ανακοίνωσε ότι από το τέλος του 2021 θα ανακληθεί οποιαδήποτε υποχρέωση για τις τράπεζες που διατηρούν επιτόκια με βάση το Libor να υποβάλουν δεδομένα ‒ θέτοντας ουσιαστικά το Libor σε πορεία πλήρους απόσυρσης. Έκτοτε, οι αγορές σταδιακά μεταβάλλουν τις εκδόσεις τους σε εναλλακτικά επιτόκια αναφοράς, τα οποία λειτουργούν πολύ διαφορετικά με το Libor.
Το Libor δημοσιεύεται σε πέντε νομίσματα ‒λίρες στερλίνες, δολάριο ΗΠΑ, ευρώ, γιεν και ελβετικό φράγκο‒ και για επτά διαφορετικές χρονικές περιόδους. Επιπλέον, πολλά «υβριδικά» σημεία αναφοράς, όπως το επιτόκιο ανταλλαγής swap της Σιγκαπούρης (Sor) και ο καθορισμός επιτοκίου μπατ της Ταϊλάνδης, βασίζονται στο δολάριο ΗΠΑ Libor, καθιστώντας τη μετάβαση ένα πραγματικά παγκόσμιο ζήτημα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, αυτή η κατάσταση είναι πιθανό να δημιουργήσει διαταραχές για τις τράπεζες τα επόμενα χρόνια, καθώς αντιμετωπίζουν όχι μόνο τη μετάβαση από το Libor, αλλά και με εθνικά επιτόκια βάσης σημεία αναφοράς.
«Για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, είναι ανησυχητικό, επειδή το back office τους θα πρέπει να φροντίσει για διαφορετικές συμβάσεις για τον υπολογισμό των τιμών για διαφορετικές χώρες, ενώ αυτή η διαδικασία μετάβασης λαμβάνει χώρα. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν για τα επόμενα χρόνια και θα δημιουργήσει πολύ φόρτο εργασίας γι’ αυτούς», αναφέρει η Jean Woo, αναλύτρια της Ashurst.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Δεκατρείς είναι πλέον οι εβδομάδες διαδοχικών απωλειών για τη ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους σε κορυφαίες εμπορικές γραμμές να ακολουθούν αντίρροπες τάσεις…
Επίσκεψη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX πραγματοποίησε ο Υπουργός Εσωτερικών των ΗΠΑ, Doug Burgum, τον οποίο υποδέχθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της…
Η Γαλλία βιώνει μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της που ξεπερνά τα όρια της συνηθισμένης πολιτικής αστάθειας. Η πρόσφατη πτώση της κυβέρνησης Μπαϊρού, λόγω…
Καθώς οι κυρώσεις και οι δασμοί της Δύσης σε βάρος της Μόσχας «δίνουν και παίρνουν», η απροσδόκητη ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των εξαγωγών…
Μετά την άρση των κυρώσεων της αμερικανικής κυβέρνησης στο αργό της Βενεζουέλας, οι οποίες διήρκεσαν τέσσερις μήνες, οι πετρελαϊκές εξαγωγές της λατινοαμερικανικής χώρας έχουν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ