
Η κατάρρευση του επιτοκίου βάσης με τις περισσότερες αναφορές στον κόσμο μπορεί να αναμενόταν εδώ και αρκετό καιρό, αλλά η σταδιακή κατάργησή του δεν ήταν τελικά πολύ απλή υπόθεση. Το διατραπεζικό επιτόκιο του Λονδίνου (Libor) υπήρχε πανταχού παρόν σε χρηματοοικονομικές συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένων των παραγώγων, ομολόγων και δανείων για δεκαετίες, με εκτιμώμενα συμβόλαια αξίας 260 δισ. δολαρίων να βρίσκονται σε ισχύ. Σύμφωνα με άρθρο του thebanker.com, τα προβλήματα του Libor ‒ιδίως το σκάνδαλο του 2012‒ είναι πολλαπλά.
Τον Ιούλιο του 2017, ο Andrew Bailey, τότε διευθύνων σύμβουλος της Αρχής Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς του Ηνωμένου Βασιλείου (FCA, το όργανο που εποπτεύει τον διαχειριστή του Libor), ανακοίνωσε ότι από το τέλος του 2021 θα ανακληθεί οποιαδήποτε υποχρέωση για τις τράπεζες που διατηρούν επιτόκια με βάση το Libor να υποβάλουν δεδομένα ‒ θέτοντας ουσιαστικά το Libor σε πορεία πλήρους απόσυρσης. Έκτοτε, οι αγορές σταδιακά μεταβάλλουν τις εκδόσεις τους σε εναλλακτικά επιτόκια αναφοράς, τα οποία λειτουργούν πολύ διαφορετικά με το Libor.
Το Libor δημοσιεύεται σε πέντε νομίσματα ‒λίρες στερλίνες, δολάριο ΗΠΑ, ευρώ, γιεν και ελβετικό φράγκο‒ και για επτά διαφορετικές χρονικές περιόδους. Επιπλέον, πολλά «υβριδικά» σημεία αναφοράς, όπως το επιτόκιο ανταλλαγής swap της Σιγκαπούρης (Sor) και ο καθορισμός επιτοκίου μπατ της Ταϊλάνδης, βασίζονται στο δολάριο ΗΠΑ Libor, καθιστώντας τη μετάβαση ένα πραγματικά παγκόσμιο ζήτημα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, αυτή η κατάσταση είναι πιθανό να δημιουργήσει διαταραχές για τις τράπεζες τα επόμενα χρόνια, καθώς αντιμετωπίζουν όχι μόνο τη μετάβαση από το Libor, αλλά και με εθνικά επιτόκια βάσης σημεία αναφοράς.
«Για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, είναι ανησυχητικό, επειδή το back office τους θα πρέπει να φροντίσει για διαφορετικές συμβάσεις για τον υπολογισμό των τιμών για διαφορετικές χώρες, ενώ αυτή η διαδικασία μετάβασης λαμβάνει χώρα. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν για τα επόμενα χρόνια και θα δημιουργήσει πολύ φόρτο εργασίας γι’ αυτούς», αναφέρει η Jean Woo, αναλύτρια της Ashurst.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Αλλαγές στην ηγεσία του φορέα εκπροσώπησης των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, της ECSA θα υπάρξουν από την 1η Ιανουαρίου 2026, με έντονο το ελληνικό «χρώμα». Συγκεκριμένα,…

Σε μία από τις σημαντικότερες κινήσεις εξωστρέφειας στην ιστορία της, η Sembcorp ανακοίνωσε την εξαγορά της αυστραλιανής Alinta Energy έναντι Enterprise $4,32 δισ., σύμφωνα…

Η ταχεία πρόοδος των ψηφιακών τεχνολογιών και της τηλεμετρίας εισάγει μια νέα εποχή για την κλάση πλοίων, ανοίγοντας τον δρόμο για πιο ασφαλείς, «έξυπνες»…

Ξεκινούν οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, συνολικού ύψους 22.160.000 ευρώ, για κατοίκους και επιχειρήσεις νησιών, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων και την εκκαθάριση…

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε χθες Πέμπτη νέες κυρώσεις σε βάρος της Βενεζουέλας, επιβάλλοντας περιορισμούς σε τρεις ανιψιούς του προέδρου Νικολάς Μαδούρο και σε…

Μια εις βάθος έρευνα προκειμένου να αξιολογήσει, σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ για τις συγχωνεύσεις, την προτεινόμενη απόκτηση του κοινού ελέγχου της Terminal…

Η πρόοδος στους ευέλικτους, χαμηλών εκπομπών, κινητήρες μικρής διαμέτρου φέρνει πιο κοντά τη ναυτιλία σε ένα καθεστώς πραγματικής αποανθρακοποίησης, και η Everllence καταγράφει ένα…

Η ταχεία εξέλιξη των ναυτιλιακών ενεργειακών τεχνολογιών στρέφει πλέον το ενδιαφέρον στην επόμενη γενιά συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, με επίκεντρο τις προηγμένες μπαταρίες λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού (LFP).…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ