
Ο επικεφαλής διαπραγματευτής της ΕΕ Μισέλ Μπαρνιέ θα ταξιδέψει στο Λονδίνο αργά σήμερα, παρόλο που συνεχίζουν να υπάρχουν «σημαντικές αποκλίσεις», σε μια ύστατη προσπάθεια να επιτευχθεί μια εμπορική συμφωνία για το Brexit καθώς οι δύο πλευρές προσπαθούν να επιλύσουν τις διαφορές τους για την αλιεία και την πολιτική σε θέματα ανταγωνισμού.
Ενώ απομένουν μόνο πέντε εβδομάδες έως ότου το Ηνωμένο Βασίλειο να αποχωρήσει οριστικά από την τροχιά της ΕΕ στις 31 Δεκεμβρίου, και οι δυο πλευρές απευθύνουν εκατέρωθεν εκκλήσεις για συμβιβασμό προκειμένου να αποτραπεί ένα ταραχώδες φινάλε στην πενταετή κρίση του Brexit.
Οι δια ζώσης διαπραγματεύσεις θα επαναληφθούν σύντομα αφού ανεστάλησαν την περασμένη εβδομάδα όταν μέλος της ομάδας του Μπαρνιέ βρέθηκε θετικό στον κορονοϊό.
«Βάσει των κανόνων στο Βέλγιο, η ομάδα μου και εγώ δεν είμαστε πλέον σε καραντίνα. Οι διαπραγματεύσεις με φυσική παρουσία μπορούν να συνεχιστούν», ανέφερε ο Μπαρνιέ σε ανάρτησή του στο Twitter. «Ταξιδεύω στο Λονδίνο σήμερα το βράδυ για να συνεχίσουμε τις συνομιλίες».
«Συνεχίζουν να υπάρχουν οι ίδιες σημαντικές αποκλίσεις», ανέφερε ο ίδιος.
Σε μια κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση διπλωματών από τα κράτη-μέλη στις Βρυξέλλες, ο Μπαρνιέ δήλωσε ότι δεν είναι σε θέση να πει ακόμα εάν μια νέα εμπορική συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι έτοιμη εγκαίρως, δήλωσε πηγή στο Reuters.
Οι συνομιλίες ‘σκαλώνουν’ σε τρία βασικά θέματα αλλά καμία πλευρά δεν έχει έως τώρα επιδείξει την προθυμία να αλλάξει τη στάση της σε τέτοιο βαθμό που να υπάρξει μια καθοριστική πρόοδος στις διαπραγματεύσεις. Η πρόσβαση των Ευρωπαίων αλιέων στα βρετανικά ύδατα είναι ένα από τα τρία αυτά σημεία, όπως και οι εγγυήσεις σε ό,τι αφορά τον ισότιμο ανταγωνισμό καθώς και ο μηχανισμός επίλυσης διαφορών στη μελλοντική συμφωνία.
Η παρουσίαση του Μπαρνιέ δεν αποτύπωσε «μια ιδιαίτερα αισιόδοξη εικόνα» των συνομιλιών, πρόσθεσε ο διπλωμάτης.
Πηγή κοντά στις διαπραγματεύσεις δήλωσε ότι ήταν «δύσκολο» τον τελευταίο καιρό να σημειωθεί πρόοδος.
Η Βρετανία αποχώρησε επίσημα από την ΕΕ στις 31 Ιανουαρίου αλλά έκτοτε διανύει μια μεταβατική περίοδο, στο πλαίσιο της οποίας συνεχίζουν να ισχύουν οι κανόνες για το εμπόριο, τα ταξίδια και τις επιχειρήσεις. Από τα τέλη του έτους, οι Βρυξέλλες θα την αντιμετωπίζουν ως τρίτη χώρα.
Οι δύο πλευρές προσπαθούν να καταλήξουν σε μια εμπορική συμφωνία για τα προϊόντα που θα προστατεύει ετήσιες εμπορικές συναλλαγές ύψους σχεδόν 1 τρισεκ. δολαρίων αλλά και την ειρήνη στην υπό βρετανική διακυβέρνηση Βόρεια Ιρλανδία.
Το τελευταίο αυτό ζήτημα αποτελεί προτεραιότητα για τον νεοεκλεγέντα Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, που έχει προειδοποιήσει τον Βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον ότι πρέπει να τηρήσει τη συμφωνία της Μεγάλης Παρασκευής του 1998 που έδωσε τέλος σε τρεις δεκαετίες συγκρούσεων.
Η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε την Τετάρτη ότι η ΕΕ είναι έτοιμη για την πιθανότητα η Βρετανία να αποχωρήσει από το ευρωπαϊκό μπλοκ χωρίς μια νέα εμπορική συμφωνία παρά «την πραγματική πρόοδο» στις περίπλοκες συνομιλίες για το Brexit.
Μια έξοδος χωρίς συμφωνία θα δημιουργούσε προβλήματα στα σύνορα, θα τρόμαζε τις χρηματοπιστωτικές αγορές και θα προκαλούσε χάος στις εφοδιαστικές αλυσίδες σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο – την ώρα ο πλανήτης πασχίζει να αντιμετωπίσει το τεράστιο οικονομικό κόστος της πανδημίας της COVID-19.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτό: Vickie Flores/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζεται η επέκταση στο orderbook των containerships, το οποίο πλέον έχει ξεπεράσει το φράγμα των 10 εκατ. TEUS. Αξίζει να σημειωθεί…
Οι λιμένες ανά την Ελλάδα εξυπηρετούν καθημερινά τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων, συνεισφέροντας σημαντικά στην οικονομία της χώρας. Πρόσφατα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ αποτυπώνουν την…
Η αυστραλιανή κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες 15 Σεπτεμβρίου πως θα επενδύσει 12 δισεκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (6,8 δισεκ. ευρώ) για να εκσυγχρονίσει ένα από τα ναυπηγεία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ