
Το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να συνεχίσει την καθοδική του πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς η παγκόσμια οικονομία φαίνεται πως αδυνατεί να ανακάμψει από τις επιπτώσεις των lockdown που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση του Covid-19.
Σύμφωνα με στοιχεία της UNCTAD που δημοσιεύτηκαν στις 11 Ιουνίου, το εμπόριο κατέγραψε μείωση κατά 5% το πρώτο τρίμηνο του 2020 και 27% το δεύτερο τρίμηνο του έτους (μέχρι στιγμής). Συνολικά το εμπόριο για το 2020 σημειώνει απώλειες 20% σε σχέση με το 2019.
«Υπάρχει ακόμα μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με μια πιθανή οικονομική ανάκαμψη για το δεύτερο μισό του έτους», σχολίασε η διευθύντρια παγκοσμίου εμπορίου της UNCTAD, Pamela Coke-Hamilton. «Το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να κυμανθεί σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που παρατηρήθηκαν το 2019, αλλά το πόσο χαμηλότερα θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις της πανδημίας και τις πολιτικές των χωρών για την ανάκαμψη των οικονομιών τους», πρόσθεσε η κ. Hamilton.
Αν και η πτώση της ροής του εμπορίου δεν έχει κάνει διακρίσεις, εντούτοις φαίνεται πως έχει πλήξει περισσότερο τις αναπτυσσόμενες χώρες. Τα δεδομένα της UNCTAD καταδεικνύουν πτώση κατά 14% τον Απρίλιο για τις εμπορικές δραστηριότητες των χωρών του νότιου ημισφαιρίου. «Όσον αφορά τις αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ οι μειώσεις των εξαγωγών πιθανώς να οφείλονται στη μειωμένη ζήτηση στις αγορές των χωρών προορισμού, οι μειώσεις στις εισαγωγές ενδεχομένως υποδηλώνουν όχι μόνο τη μείωση της ζήτησης, αλλά και μεταβολές στις συναλλαγματικές ισοτιμίες και τέλος ανησυχίες αναφορικά με τα επίπεδα χρέους», αναφέρει το report της UNCTAD. Η Κίνα έχει αντεπεξέλθει με τον καλύτερο τρόπο σε σχέση με τις υπόλοιπες οικονομίες για τον μήνα Απρίλιο, καταγράφοντας αύξηση κατά 3% στις εξαγωγές της. Ωστόσο, αυτή η ανάκαμψη εκτιμάται ότι θα είναι μακροπρόσθεσμα πρόσκαιρη, με τις εξαγωγές της χώρας να σημειώνουν ήδη πτώση κατά 8% τον Μάιο.
Σύμφωνα με την UNCTAD, ορισμένοι κλάδοι έχουν επηρεαστεί περισσότερο από άλλους. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, το εμπόριο υφασμάτων και ενδυμάτων κατέγραψε πτώση κατά 12%, ενώ παράλληλα το εμπόριο μηχανημάτων γραφείου και αυτοκινήτων σημείωσε πτωτική τάση της τάξεως του 8%. Από την άλλη, η αξία του εμπορίου προϊόντων γεωργίας έχει αυξηθεί κατά 2%, δείγμα ότι τα εν λόγω εμπορεύματα παρουσιάζουν μικρότερη μεταβλητότητα. Δεδομένα της UNCTAD για τον μήνα Απρίλιο κάνουν λόγω για περαιτέρω μειώσεις στο εμπόριο ενέργειας (-40%) και αυτοκινήτων (-50%).
Αξιοσημείωτος και συνάμα αναμενόμενος ήταν ο αντίκτυπος του Covid-19 στη ζήτηση ιατρικών προϊόντων και εξοπλισμού, με αναπνευστήρες, θερμόμετρα, αντισηπτικά και μάσκες να βρίσκονται στο επίκεντρο της παγκόσμιας ζήτησης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το εμπόριο των προαναφερθέντων προϊόντων σχεδόν διπλασιάστηκε τον Απρίλιο, σύμφωνα με το report, το οποίο αναφέρει ότι οι ροές ιατρικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές ακολούθησαν την καλπάζουσα πορεία του ιού. Ενδεικτικά, τους πρώτους δύο μήνες του 2020 σημειώθηκε αύξηση της εγχώριας ζήτησης για ιατρικά προϊόντα στην Κίνα, με αποτέλεσμα την αύξηση των εισαγωγών, κυρίως από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, οι οποίες δεν είχαν ακόμη πληγεί σημαντικά από την πανδημία. Παράλληλα, οι κινεζικές εξαγωγές ιατρικών προϊόντων μειώθηκαν κατά 15%, καθώς η χώρα στράφηκε προς την ικανοποίηση της εγχώριας ζήτησης.
Τα στοιχεία για τον Μάρτιο δείχνουν ότι, μετά την εξάπλωση της πανδημίας στην Ευρώπη, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ιατρικών εξοπλισμών και φαρμάκων αυξήθηκαν κατά 21%, ενώ συνέχισαν να αυξάνονται και στην Κίνα (41%). Τον Απρίλιο, καθώς η παρουσία του Covid-19 «χαλάρωσε» στην Κίνα και η εξάπλωσή του συνεχίστηκε σε ολόκληρο τον υπόλοιπο κόσμο, οι κινεζικές εξαγωγές τέτοιων προϊόντων αυξήθηκαν κατά 338%, με τις εξαγωγές προστατευτικών μασκών να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος τους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ