
H πρόθεση του Αμερικανού προέδρου Τραμπ για την επίτευξη εμπορικής συμφωνίας με την Κένυα αντανακλά την επιθυμία του Λευκού Οίκου να ρίξει το βάρος της πολιτικής του προς την Αφρική, που αυτή τη στιγμή αποτελεί ένα είδος «παρθένου» τόπου για τις ΗΠΑ.
Η κίνηση αυτή της αμερικανικής κυβέρνησης εκλαμβάνεται από πολλούς ως μια επιθετική κίνηση για τη σύναψη όσο το δυνατόν περισσότερων διμερών εμπορικών συμφωνιών με εταίρους. Ας μην ξεχνάμε τη «Φάση 1» της συμφωνίας με την Κίνα, αλλά και τις συμφωνίες με Μεξικό και Καναδά. Βέβαια, αναλυτές σημειώνουν ότι η Ουάσιγκτον ταυτόχρονα επιχειρεί να ανακόψει τη ραγδαία εξάπλωση της Κίνας στην αφρικανική ήπειρο.
Οι εμπορικές συνομιλίες ΗΠΑ-Κένυας ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της επίσκεψης του Κενυάτη προέδρου, Uhuru Kenyatta, στον Λευκό Οίκο στις αρχές Φεβρουαρίου. Ουσιαστικά θα πρόκειται για την πρώτη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου των ΗΠΑ με υποσαχάρια αφρικανική χώρα και για τη δεύτερη με χώρα της ηπείρου μετά τη συμφωνία με το Μαρόκο το 2006.
Μάλιστα η ανακοίνωση ήρθε μέρες πριν από την πρώτη επίσκεψη του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο, στην Υποσαχάρια Αφρική. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του προειδοποίησε για τα σχέδια επέκτασης της Κίνας μέσω επενδύσεων.
Μέχρι στιγμής το διμερές εμπόριο ΗΠΑ-Κένυας ανέρχεται σε αξία σε $1 δισ., με την αφρικανική χώρα μετά βίας να εισέρχεται στην κορυφαία 100άδα εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ.
Ακόμη δεν είναι σαφές κατά πόσο η εικόνα θα αλλάξει άρδην μετά από μια ενδεχόμενη συμφωνία. Πάντως η Κένυα ήδη έχει πρόσβαση στις αμερικανικές αγορές μέσω του προγράμματος African Growth and Opportunity Act (AGOA), ένα πρόγραμμα που περιορίζει τους δασμούς εισαγωγών των ΗΠΑ από περίπου δώδεκα χώρες της Αφρικής. Η Κένυα αποτελεί τον πέμπτο κορυφαίο εξαγωγέα από την ομάδα των χωρών που συμμετέχουν στο AGOA μετά τη Νιγηρία, τη Νότια Αφρική, την Ανγκόλα και το Τσαντ.
Σκεπτικισμό, τέλος, στους κόλπους της αμερικανικής κυβέρνησης προκαλούν και οι ευρωπαϊκές προσπάθειες διείσδυσης στην αφρικανική ήπειρο, καθώς η ΕΕ πολύ πρόσφατα εγκαινίασε αρκετά συνέδρια με χώρες της Αφρικής για την ενίσχυση των διμερών σχέσεων και την αύξηση των επενδύσεων εκεί.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ολοκληρώθηκαν την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025 οι αρχαιρεσίες της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας με την εκλογή των 7 μελών στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Αναλυτικά η…
Μια νέα τεχνολογική δοκιμή καυσίμου συνδυάζει για πρώτη φορά αιθανόλη, μεθανόλη και ναυτιλιακό ντίζελ (bunker) σε δίχρονες μηχανές μεγαλης κλιμακας. Η καινοτόμος αυτή προσπάθεια,…
Η υιοθέτηση μιας ενεργειακά διασυνδεδεμένης αρχιτεκτονικής υπόσχεται να μειώσει δραστικά τις εκπομπές και να επαναπροσδιορίσει την αποδοτικότητα των πλοίων. Ο συνδυασμός αυτός αφορά τεχνολογίες…
Ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο για την επέκταση του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Atlas Maritime, με επικεφαλής τον κ. Λέοντα Πατίτσα, στο πλαίσιο της…
Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για εισαγωγές LNG αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, οι εξαγωγείς της Βόρειας Αμερικής φαίνονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν με το πόδι στο…
Το Τμήμα Κρουαζιέρας του Ομίλου MSC πέτυχε ένα επίτευγμα στο ταξίδι του προς την απανθρακοποίηση, καθώς δύο από τα πλοία του – το «MSC…
Οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επέτρεψαν στα κράτη που εισάγουν ορυκτά καύσιμα να εξοικονομήσουν περίπου $1,3 τρισ. από το 2010, σύμφωνα με νέα…
Ένα ακόμα ορόσημο στην αναπτυξιακή της πορεία σημείωσε πρόσφατα η ExxonMobil, πραγματοποιώντας ένα σημαντικό βήμα για τη διεθνή επέκταση της αμερικανικής εταιρείας (και) στα……
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ