
H πρόθεση του Αμερικανού προέδρου Τραμπ για την επίτευξη εμπορικής συμφωνίας με την Κένυα αντανακλά την επιθυμία του Λευκού Οίκου να ρίξει το βάρος της πολιτικής του προς την Αφρική, που αυτή τη στιγμή αποτελεί ένα είδος «παρθένου» τόπου για τις ΗΠΑ.
Η κίνηση αυτή της αμερικανικής κυβέρνησης εκλαμβάνεται από πολλούς ως μια επιθετική κίνηση για τη σύναψη όσο το δυνατόν περισσότερων διμερών εμπορικών συμφωνιών με εταίρους. Ας μην ξεχνάμε τη «Φάση 1» της συμφωνίας με την Κίνα, αλλά και τις συμφωνίες με Μεξικό και Καναδά. Βέβαια, αναλυτές σημειώνουν ότι η Ουάσιγκτον ταυτόχρονα επιχειρεί να ανακόψει τη ραγδαία εξάπλωση της Κίνας στην αφρικανική ήπειρο.
Οι εμπορικές συνομιλίες ΗΠΑ-Κένυας ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της επίσκεψης του Κενυάτη προέδρου, Uhuru Kenyatta, στον Λευκό Οίκο στις αρχές Φεβρουαρίου. Ουσιαστικά θα πρόκειται για την πρώτη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου των ΗΠΑ με υποσαχάρια αφρικανική χώρα και για τη δεύτερη με χώρα της ηπείρου μετά τη συμφωνία με το Μαρόκο το 2006.
Μάλιστα η ανακοίνωση ήρθε μέρες πριν από την πρώτη επίσκεψη του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο, στην Υποσαχάρια Αφρική. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του προειδοποίησε για τα σχέδια επέκτασης της Κίνας μέσω επενδύσεων.
Μέχρι στιγμής το διμερές εμπόριο ΗΠΑ-Κένυας ανέρχεται σε αξία σε $1 δισ., με την αφρικανική χώρα μετά βίας να εισέρχεται στην κορυφαία 100άδα εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ.
Ακόμη δεν είναι σαφές κατά πόσο η εικόνα θα αλλάξει άρδην μετά από μια ενδεχόμενη συμφωνία. Πάντως η Κένυα ήδη έχει πρόσβαση στις αμερικανικές αγορές μέσω του προγράμματος African Growth and Opportunity Act (AGOA), ένα πρόγραμμα που περιορίζει τους δασμούς εισαγωγών των ΗΠΑ από περίπου δώδεκα χώρες της Αφρικής. Η Κένυα αποτελεί τον πέμπτο κορυφαίο εξαγωγέα από την ομάδα των χωρών που συμμετέχουν στο AGOA μετά τη Νιγηρία, τη Νότια Αφρική, την Ανγκόλα και το Τσαντ.
Σκεπτικισμό, τέλος, στους κόλπους της αμερικανικής κυβέρνησης προκαλούν και οι ευρωπαϊκές προσπάθειες διείσδυσης στην αφρικανική ήπειρο, καθώς η ΕΕ πολύ πρόσφατα εγκαινίασε αρκετά συνέδρια με χώρες της Αφρικής για την ενίσχυση των διμερών σχέσεων και την αύξηση των επενδύσεων εκεί.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Σε τροχιά υλοποίησης τίθενται δύο έργα αναβάθμισης λιμενικών υποδομών στη Σούδα Χανίων και στη Λευκάδα, τα οποία εντάχθηκαν στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου…

Σαν σήμερα, πριν 142 χρόνια γεννήθηκε ο Ευγένιος Ευγενίδης. Με αφορμή την επέτειο γέννησης του Ευγένιου Ευγενίδη, τα Ναυτικά Χρονικά αφιερώνουν μερικές γραμμές στον…

Πλήγμα για τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν οι σφοδρές ρωσικές επιθέσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ουκρανικοί…

Οι αλλεπάλληλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ που έβαλαν στο στόχαστρο πλοία φορτωμένα πετρέλαιο της Βενεζουέλας απειλούν να προκαλέσουν ασφυξία στην οικονομία της, ενώ τροφοδοτούν την επωδό της…

Η τεχνολογία θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS),…

Καθώς η υποβοήθηση πρόωσης από τον άνεμο έχει πλέον καθιερωθεί ως τεχνικά ώριμη λύση στη ναυτιλία, η εφαρμογή προηγμένων αεροδυναμικών τεχνολογιών, όπως τα αυτόνομα…

Η τεχνολογία του υγροποιημένου υδρογόνου αποκτά κομβικό ρόλο στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρό και ασφαλές ενεργειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι το…

Με ορμή διαφαίνεται πως θα εισέλθουν στο 2026 τα VLCCs, καθώς οι προοπτικές για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης θα ευνοήσουν τη ναυλαγορά.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ