
H πρόθεση του Αμερικανού προέδρου Τραμπ για την επίτευξη εμπορικής συμφωνίας με την Κένυα αντανακλά την επιθυμία του Λευκού Οίκου να ρίξει το βάρος της πολιτικής του προς την Αφρική, που αυτή τη στιγμή αποτελεί ένα είδος «παρθένου» τόπου για τις ΗΠΑ.
Η κίνηση αυτή της αμερικανικής κυβέρνησης εκλαμβάνεται από πολλούς ως μια επιθετική κίνηση για τη σύναψη όσο το δυνατόν περισσότερων διμερών εμπορικών συμφωνιών με εταίρους. Ας μην ξεχνάμε τη «Φάση 1» της συμφωνίας με την Κίνα, αλλά και τις συμφωνίες με Μεξικό και Καναδά. Βέβαια, αναλυτές σημειώνουν ότι η Ουάσιγκτον ταυτόχρονα επιχειρεί να ανακόψει τη ραγδαία εξάπλωση της Κίνας στην αφρικανική ήπειρο.
Οι εμπορικές συνομιλίες ΗΠΑ-Κένυας ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της επίσκεψης του Κενυάτη προέδρου, Uhuru Kenyatta, στον Λευκό Οίκο στις αρχές Φεβρουαρίου. Ουσιαστικά θα πρόκειται για την πρώτη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου των ΗΠΑ με υποσαχάρια αφρικανική χώρα και για τη δεύτερη με χώρα της ηπείρου μετά τη συμφωνία με το Μαρόκο το 2006.
Μάλιστα η ανακοίνωση ήρθε μέρες πριν από την πρώτη επίσκεψη του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο, στην Υποσαχάρια Αφρική. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του προειδοποίησε για τα σχέδια επέκτασης της Κίνας μέσω επενδύσεων.
Μέχρι στιγμής το διμερές εμπόριο ΗΠΑ-Κένυας ανέρχεται σε αξία σε $1 δισ., με την αφρικανική χώρα μετά βίας να εισέρχεται στην κορυφαία 100άδα εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ.
Ακόμη δεν είναι σαφές κατά πόσο η εικόνα θα αλλάξει άρδην μετά από μια ενδεχόμενη συμφωνία. Πάντως η Κένυα ήδη έχει πρόσβαση στις αμερικανικές αγορές μέσω του προγράμματος African Growth and Opportunity Act (AGOA), ένα πρόγραμμα που περιορίζει τους δασμούς εισαγωγών των ΗΠΑ από περίπου δώδεκα χώρες της Αφρικής. Η Κένυα αποτελεί τον πέμπτο κορυφαίο εξαγωγέα από την ομάδα των χωρών που συμμετέχουν στο AGOA μετά τη Νιγηρία, τη Νότια Αφρική, την Ανγκόλα και το Τσαντ.
Σκεπτικισμό, τέλος, στους κόλπους της αμερικανικής κυβέρνησης προκαλούν και οι ευρωπαϊκές προσπάθειες διείσδυσης στην αφρικανική ήπειρο, καθώς η ΕΕ πολύ πρόσφατα εγκαινίασε αρκετά συνέδρια με χώρες της Αφρικής για την ενίσχυση των διμερών σχέσεων και την αύξηση των επενδύσεων εκεί.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ