
Διεθνείς οργανώσεις ναυτιλιακών μεταφορών προτείνουν να δημιουργηθεί ένα ταμείο για την καινοτομία που θα χρηματοδοτηθεί με έναν φόρο στα καύσιμα ώστε να εφαρμόσει προγράμματα για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα του τομέα, που είναι από τους μεγαλύτερους ρυπαντές στον κόσμο.
Αυτές οι ενώσεις ναυτιλιακών συμφερόντων, μεταξύ των οποίων η Bimco καθώς και το World Shipping Council (WSC), προτείνουν να δημιουργηθεί ένας ανεξάρτητος οργανισμός υπό την επίβλεψη μελών του Διεθνούς Nαυτιλιακού Οργανισμού (IMO), ο οποίος θα είναι αρμόδιος να επενδύει τα κεφάλαια που συγκεντρώνει.
Με 2 δολάρια ανά τόνο καυσίμου που θα μπορούσαν να καταβάλλονται από τους μεταφορείς, το ταμείο θα έφθανε τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια μέσα σε 10 χρόνια, υπολόγισαν οι υπογράφοντες.
Το ποσό αυτό θα μπορούσε να επενδυθεί σε προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) που είναι «απαραίτητα για να καταστεί εμπορικά βιώσιμος ένας στόλος πλοίων με μηδενικές εκπομπές άνθρακα στην αρχή της δεκαετίας 2030», διευκρινίζεται στην ανακοίνωση.
«Η θέση μας είναι απλή, διαφανής και ρεαλιστική και ελπίζουμε πως οι κυβερνήσεις θα μας υποστηρίξουν», δήλωσε χθες, Τρίτη, σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) Έσμπεν Πούλσον.
Το μέτρο αυτό θα υποβληθεί στα μέλη του IMO κατά την προσεχή σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) που θα διεξαχθεί από τις 30 Μαρτίου έως τις 3 Απριλίου 2020, με προοπτική να τεθεί σε εφαρμογή «μέχρι το 2023».
Οι ενώσεις προστασίας του περιβάλλοντος επιφύλαξαν χλιαρή υποδοχή στις προτάσεις αυτές: «ένα ταμείο έρευνας και ανάπτυξης που συνδέεται με μια τιμολόγηση του άνθρακα (…) είναι κάτι καλό», όμως «για να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των εκπομπών ρύπων, οφείλουμε να αφαιρέσουμε από τώρα τον άνθρακα από τα πλοία και τα καύσιμα», αντέδρασε μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Ίφε Ο’Λίρι της ΜΚΟ Environmental Defense Fund (EDF).
Εδώ και λίγο καιρό ο τομέας βρίσκεται στο στόχαστρο της νέας προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν: στη διάρκεια της παρουσίασης, την περασμένη Τετάρτη, του «Πράσινου Συμφώνου» της –του οδικού χάρτη της προς την κλιματική ουδετερότητα–, δήλωσε πως επιθυμεί να «επανεξετάσει» όλες τις νομοθεσίες που συνδέονται με το κλίμα, όπως αυτή που διέπει την αγορά του άνθρακα για να περιλάβει σ’ αυτήν τον ναυτιλιακό τομέα.
Φωτό: Nic Bothma/AΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ