
Έπειτα από επιθέσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε δύο εργοστάσια της σαουδαραβικής πετρελαϊκής εταιρείας Aramco, χθες Σάββατο, προκλήθηκαν σημαντικές πυρκαγιές, ενώ επρόκειτο για την τρίτη επίθεση σε υποδομές της χώρας μέσα σε διάστημα πέντε μόλις μηνών. Σύμφωνα με την κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας, οι πυρκαγίες τέθηκαν άμεσα υπό έλεγχο, ενώ οι ακριβείς στόχοι και η έκταση των ζημιών δεν έχουν γίνει σαφείς.
Σημειώνεται πως οι δύο επιθέσεις είχαν ως στόχο τις επαρχίες Αμπκάικ και Χουράις, οι οποίες διαδραματίζουν σημαντικότατο ρόλο στην παγκόσμια αγορά μαύρου χρυσού, καθώς αναλυτές εκτιμούν πως η επίθεση μπορεί να επηρεάσει άμεσα 5 εκ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα- αριθμός που αναλογεί στη μισή παραγωγή πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας ή αλλιώς στο 5% της παγκόσμιας παραγωγής. Πιο συγκεκριμένα, στο Αμπκάικ, στην Ανατολική Επαρχία της Σαουδικής Αραβίας, υπάρχει το μεγαλύτερο εργοστάσιο επεξεργασίας πετρελαίου στον κόσμο, ενώ στο Χουράις, υπάρχει το δεύτερο μεγαλύτερο κοίτασμα πετρελαίου της χώρας.
Σύμφωνα με τα διεθνή ΜΜΕ, η οργάνωση των Χούτι στην Υεμένη ανέλαβε την ευθύνη για τις επιθέσεις, ενώ ο Αμερικανός ΥΠΕΞ Μάικ Πομπέο αποκλείει την εμπλοκή της Υεμένης και κατηγορεί το Ιράν για τις επιθέσεις.
Ο πρίγκιπας διάδοχος της Σ. Αραβίας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με τον Αμερικανό Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, τόνισε ότι η χώρα του “έχει τη βούληση και την ικανότητα να αντιμετωπίσει και να απαντήσει σε αυτήν την τρομοκρατική επίθεση”.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις έμπειρων αναλυτών, οι επιθέσεις ίσως είχαν ως στόχο να πλήξουν την αξιοπιστία και την εικόνα της Aramco πριν την αρχική δημόσια προσφορά (IPO) της εταιρείας για την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο, δίχως μάλιστα να αποκλείουν πως το περιστατικό θα έχει πράγματι αντίκτυπο στην αξία της, ενώ εκτιμούν επίσης πως οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή είναι πολύ πιθανό πως θα οδηγήσουν τις τιμές πετρελαίου σε ράλι ανόδου.
Φωτο: ΑΠΕ ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε τροχιά εξηλεκτρισμού βρίσκονται οι μεταφορές εσωτερικής ναυσιπλοΐας της Φινλανδίας, καθώς η σκανδιναβική χώρα στοχεύει στην πλήρη ανανέωση του στόλου της με «πράσινα» ferries.…
Αναστάτωση επικρατεί στις τάξεις της Ομάδας των Επτά (G7) έπειτα από τους πρόσφατους περιορισμούς της Κίνας στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, με την Ιαπωνία να…
Μετά από ένα δρομολόγιο διάρκειας 20 ημερών, το πρώτο πλοίο της γραμμής τακτικής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, μέσω του Αρκτικού Ωκεανού, προσέγγισε…
Η CMA CGM εξήγγειλε ότι υπέγραψε επιστολή προθέσεων για την κατασκευή έξι containerships διπλού καυσίμου, κατανάλωσης και LNG, στο ναυπηγείο Cochin Shipyard Limited (CSL)…
Καταιγιστικές είναι οι πρόσφατες εξελίξεις στη ναυλαγορά των VLCCs, καθώς ένα «κοκτέιλ» παραγόντων θέτει εκ νέου τους ναύλους σε ανοδική τροχιά. Συγκεκριμένα, τα VLCCs…
Εν μέσω επιβράδυνσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος για νεότευκτα σε διεθνές επίπεδο, οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό. Την τελευταία εβδομάδα, μάλιστα,…
Οι ελλείψεις νερού στο νότιο Τέξας εγκυμονούν κινδύνους για έναν ταχέως αναπτυσσόμενο βιομηχανικό κόμβο, ο οποίος θεωρείται ζωτικής σημασίας για τον διπλό στόχο Τραμπ,…
Πολυδιάστατες φαίνεται πως θα είναι οι επιδράσεις στις στρατηγικές των ναυλωτών από τα αντίμετρα της Κίνας στις ΗΠΑ. Στις 10 Οκτωβρίου 2025, το Υπουργείο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ