
Η 25η Ιουνίου καθιερώθηκε το 2010 από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ως ημέρα αναγνώρισης του ρόλου του ναυτικού, του θαλασσινού «δυναμικού» που στήριξε εξ αρχής και κρατάει ζωντανή και ακμαία την παγκόσμια εμπορική ναυτιλία.
Η Ημέρα του Ναυτικού θεσπίστηκε με ειδικό ψήφισμα στη Μανίλα το 2010, το οποίο προωθεί την αναθεωρημένη Διεθνή Σύμβαση «για τα πρότυπα εκπαίδευσης, έκδοσης πιστοποιητικών και τήρησης φυλακών των ναυτικών» (STCW), η οποία εξασφαλίζει διεθνή πρότυπα ικανότητας, ασφάλειας και ευημερίας των ναυτικών.
Θα ήταν ίσως περιττό να επαναλάβουμε ότι οι δια θαλάσσης μεταφορές είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο και συνεπακόλουθα την παγκόσμια οικονομία. Εάν το θαλάσσιο εμπόριο περιοριζόταν με κάποιο τρόπο, δεν θα υπήρχε τρόπος να «λειτουργήσει» η παγκόσμια οικονομία. Με άλλα λόγια, οφείλουμε πολλά σε όσους ταξιδεύουν και μεταφέρουν το σιτάρι για το ψωμί που τρώμε, το βαμβάκι για τα ρούχα που φοράμε, το πετρέλαιο για τη θέρμανση και τον ηλεκτρισμό που έχουμε τόσο ανάγκη. Αλλά και πόσα πλοία μεταφέρουν κι εμάς τους ίδιους για ταξίδια σε όλες τις γωνιές του πλανήτη.
Με δεδομένο ότι η χώρα μας διαθέτει το μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο παγκοσμίως και η ναυτιλία αποτελεί ένα από τα «δυνατά χαρτιά» της ελληνικής οικονομίας, γίνεται σαφές ότι αυτή η ημέρα, πέρα από τη χαρά και τη συγκίνηση που προσφέρει σε πολλές ελληνικές οικογένειες, προτρέπει και στην περαιτέρω ενασχόληση των Ελλήνων με το ναυτικό επάγγελμα. Η νησιωτική μας χώρα, επίσης, έχει ανάγκη τα εμπορικά της πλοία, τα οποία πρέπει να βρίσκονται σε καθημερινή σύνδεση με τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Η φετινή χρονιά, από τον ΙΜΟ, είναι αφιερωμένη στη γυναίκα, στη θάλασσα και στη ναυτιλία, δίνοντας έμφαση στις ίσες ευκαιρίες και την ενθάρρυνση των γυναικών να ακολουθήσουν μια σταδιοδρομία στη θάλασσα. Σε μια βιομηχανία που αναζητά τους καλύτερους επαγγελματίες, περισσότερες γυναίκες αποδεικνύουν τις δυνάμεις, τις δεξιότητες και τις φιλοδοξίες τους και μπαίνουν στην πολυπληθή «ναυτική οικογένεια». Το hashtag της φετινής καμπάνιας είναι το: #IAmOnBoard.
Να σημειωθεί, ότι από την πλευρά της και η ECSA προωθεί την συγκεκριμένη καμπάνια και έχει στενή συνεργασία με τον κοινωνικό της εταίρο, την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στον τομέα των Μεταφορών (ETF), με στόχο την ενίσχυση των γυναικών που επιθυμούν να εισέλθουν στο ναυτικό επάγγελμα. Μάλιστα, η ECSA μαζί με το ETF έχουν καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την χρηματοδότηση σχετικών δράσεων.
Σε ανακοίνωση της ECSA και του Γενικού της Γραμματέα, κ. Martin Dorsman, σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι η ύπαρξη της «διαφορετικότητας» είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της βιομηχανίας, καθώς της δίνει ώθηση προς το μέλλον. Εντός της εποχής της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης, που βιώνει η ναυτιλία, για τον Γ.Γ. της ECSA παρέχεται πλέον «η ευκαιρία προσέλκυσης περισσότερων γυναικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία». Και ο ίδιος καταλήγει, προσθέτοντας: «Για να προσληφθούν τα απαραίτητα ταλέντα, η ναυτιλία χρειάζεται να προχωρήσει σε ένα rebranding έτσι ώστε να ιδωθεί ως: ποικιλόμορφη, νέα, προσαρμοστική, ψηφιακή».
Η ευχή μας, εκτός από πάντα καλές θάλασσες, είναι η παγκόσμια κοινότητα να αναγνωρίζει όχι μόνο τις προσπάθειες των θαλασσινών συνανθρώπων μας, οι οποίοι στέκονται αθόρυβοι αρωγοί του σύγχρονου ναυτιλιακού θαύματος, αλλά να αναγνωρίσει τον ρόλο και τη σημασία του εμπορικού πλοίου στη σύγχρονη καθημερινότητα.
Η παραπάνω φωτογραφία απεικονίζει το πλήρωμα του πλοίου M/T «Cap Philippe», το οποίο βρίσκεται υπό τη διαχείριση της Euronav και πλέει στην Ανατολική Μεσόγειο. Η φωτογραφία στάλθηκε στα Ναυτικά Χρονικά και στην Isalos.net από τον πλοίαρχο, καπτ. Ι. Αγγελίδη, στο πλαίσιο συνέντευξής του που θα φιλοξενηθεί στην ιστοσελίδα Isalos.net τις προσεχείς ημέρες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει επιπλέον περιορισμούς στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Μάλιστα, δεν αποσκοπεί απλώς στην…
Ισχυρό είναι ήδη το πλήγμα των εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσιγκτον για την Boeing, καθώς η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών αντιμετωπίζει σημαντικά…
Καθώς η Κίνα «βλέπει» την εγχώρια κατανάλωση να επιβραδύνεται και ενώ η πίεση εντείνεται από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, το Πεκίνο στρέφεται στη…
Αισθητά είναι ήδη τα «απόνερα» των εμπορικών τριβών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, καθώς οι liner κολοσσοί βλέπουν ήδη τις αποστολές…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Απριλίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Τις τροποποιήσεις της MLC που ενέκρινε πρόσφατα ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO), αναγνωρίζοντας επισήμως πλέον τους ναυτικούς ως key workers, χαιρετίζει η INTERCARGO. Σύμφωνα…
Συνέχεια στο μπαράζ διεθνών συνεργειών με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έδωσαν πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο και η ιταλική εταιρεία ενέργειας Eni. Ειδικότερα,…
Σε αναθεώρηση του ASBATANKVOY, του ειδικού ναυλοσυμφώνου για τις ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων, προχώρησαν BIMCO και Association of Ship Brokers & Agents (USA) Inc. (ASBA). Η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ