
Του καπτ. Γεώργιου Γεωργούλη
Έχει πρόσφατα παρατηρηθεί αύξηση περιστατικών κράτησης πλοίων από το πολεμικό ναυτικό της Ινδονησίας ενώ αυτά είναι αγκυροβολημένα στα ύδατα γύρω από το νησί Bintan, στο ανατολικό τμήμα των Στενών της Σιγκαπούρης. Το Bintan είναι ένα δημοφιλές μέρος για να αγκυροβολήσει πλοίο που δεν έχει ναύλο σε αναμονή οδηγιών ταξιδίου(waiting orders) , και επειδή είναι κοντά στις ζώνες διαχωρισμού θαλάσσιας κυκλοφορίας (Separation Traffic Zones) της Σιγκαπούρης, εύκολα μπορεί να θεωρηθεί ότι ανήκει στα ύδατα στης Σιγκαπούρης, όμως στην πραγματικότητα είναι εντός των τοπικών υδάτων της Ινδονησίας.
Σύμφωνα με το τοπικό γραφείο της ναυτιλιακής λέσχης SKULD μέχρι σήμερα είναι γνωστές 20 περιπτώσεις κρατήσεων σε όλη την Ινδονησία . Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, στην πλειοψηφία τους όμως αφορούν στην παράνομη αγκυροβολία.
Πρόκειται για μια πρόσφατη εξέλιξη και ο τρόπος αντιμετώπισης της κράτησης των πλοίων δεν έχει ακόμα προσδιορισθεί με αποτέλεσμα τεράστιες καθυστερήσεις. Το ναυτικό της Ινδονησίας απαιτεί νομική εκπροσώπηση του πλοίου. Ο κυριότερος λόγος της παράβασης είναι η δυσκολία εντοπισμού των χωρικών υδάτων της Ινδονησίας. Πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν των διαχειριστών των πλοίων ότι μόλις το πλοίο βρεθεί στο στενό Malacca και σε όλη τη διάρκεια του διάπλου των Στενών της Σιγκαπούρης μέχρι την είσοδό του στη θάλασσα της Νότιας Κίνας, χώρες όπως η Μαλαισία, η Σιγκαπούρη και η Ινδονησία διεκδικούν τα χωρικά ύδατα. Το 2014 όμως υπήρξε συμφωνία μεταξύ Σιγκαπούρης και Ινδονησίας για τα χωρικά ύδατα (φωτό).
Μόνο όταν το πλοίο διέρχεται μέσω των χωρικών υδάτων χωρίς να σταματήσει, τότε αυτό δεν υπόκειται στη δικαιοδοσία της χώρας που διεκδικεί τα χωρικά ύδατα. Το δικαίωμα της “αβλαβούς διέλευσης” διασφαλίζεται στο άρθρο 17 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών σύμφωνα με το δίκαιο της θάλασσας (UNCLOS). Ωστόσο, το πέρασμα πρέπει να είναι συνεχές και ταχύτατο (άρθ.18.2). Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι το πλοίο δεν μπορεί να σταματήσει παρά μόνο όταν αναγκάζεται να σταματήσει για λόγους ασφάλειας ή κινδύνου.
Στον κανόνα της αβλαβούς διέλευσης δεν εμπίπτει η επιχείρηση μεταφόρτωσης από πλοίο σε πλοίο ακόμα και αν τα πλοία δεν σταματάνε ποτέ, όπως επίσης η αλλαγή πληρώματος και η παραλαβή τροφίμων και εφοδίων.
Όταν ένα πλοίο βρίσκεται εντός των χωρικών υδάτων της Ινδονησίας πρέπει σύμφωνα με τον τοπικό νόμο να αποκτήσει ελευθεροκοινωνία με την χώρα ακόμα και αν είναι απλά αγκυροβολημένο και δεν έχει σκοπό να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες της χώρας για οποιαδήποτε δραστηριότητα. Για το σκοπό αυτό πρέπει να υποδειχθεί πράκτορας από τη διαχειρίστρια εταιρία του πλοίου. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να σημειωθεί ότι το πολεμικό ναυτικό της Ινδονησίας έχει χρησιμοποιήσει όπλα για να επιβάλλει τις κρατήσεις.
Στο πλαίσιο τα πλοία να προστατεύονται από τέτοιες κρατήσεις χωρίς λόγο, καλό είναι ενημερώνονται από τους πράκτορες της Σιγκαπούρης για την ακριβή χαρτογράφηση των χωρικών υδάτων και την αποφυγή της αγκυροβολίας στα χωρικά ύδατα της Ινδονησίας, ειδικά στην περίπτωση αγκυροβολίου αναμονής οδηγιών (waiting orders). Στην περίπτωση που κρατηθεί το πλοίο πρέπει να ενημερωθεί άμεσα ο τοπικός εκπρόσωπος του αλληλασφαλιστικού οργανισμού (P and I club) ώστε να απελευθερωθεί το πλοίο στον ταχύτερο χρόνο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Την εστίασή της στην αγορά των product tankers επιβεβαίωσε η Euroholdings Ltd, με την απόκτηση ενός MR product tanker, χωρητικότητας 50.000 dwt. Το εν…

Πτώση κατέγραψε η μετοχή της Maersk την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου στον απόηχο των εκτιμήσεων για χαμηλότερα του αναμενομένου κέρδη του δανέζικου κολοσσού. Τα κέρδη…

The third Lofrans’ & MAX POWER Convention unfolded this October at the breathtaking LaLiBay Resort & Spa on Aegina Island. Τhe convention has become…

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ελλάδα υπέγραψαν σήμερα στην Αθήνα κοινή Διακήρυξη Οικονομικής Ασφάλειας, η οποία αποτυπώνει μια νέα γεωπολιτική πραγματικότητα: η οικονομική ασφάλεια…

Εκ νέου σήμα κινδύνου εξέπεμψε η UK Maritime Trade Operations (UKMTO) στα ανοικτά της Σομαλίας, λίγες μόνο 24ωρα μετά το ρεσάλτο Σομαλών πειρατών σε ελληνόκτητο…

Εκρήξεις ακούστηκαν σήμερα το πρωί κοντά στην πρωτεύουσα του Σουδάν, το Χαρτούμ, που ελέγχεται από τον στρατό, δήλωσαν αυτόπτες μάρτυρες μία ημέρα αφού οι…

Once again, the LALIZAS Force travelled from all over the world to gather on the island of Aegina for the LALIZAS Branches Synergy Summit,…

To support its customers in the transition from conventional to alternative fuels and to further strengthen the qualification and preparation of the crew supplied…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ