
Οι οικονομικές σχέσεις και οι προοπτικές για διμερείς επενδύσεις μεταξύ ΕΕ και Ταϊβάν αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 7 Νοεμβρίου στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα. Η αυτοαποκαλούμενη (με μικρή διπλωματική αναγνώριση) Δημοκρατία της Κίνας στην Ταιβάν αποτελεί σημείο διενέξεων και αντιπαραθέσεων μεταξύ των υπερδυνάμεων Ανατολής και Δύσης λόγω της εγκαθίδρυσης της ιστορικά ‘εξόριστης’ κυβέρνησης της Κίνας στην Ταϊπέι μετά την επικράτηση του Μάο Τσε Τούνγκ στην κινεζική πολιτική σκηνή. Η κόντρα μεταξύ Ουάσιγκτον, Τόκιο και Πεκίνου για την αναγνώριση ή και την ανεξαρτησία της νήσου έχει αποτελέσει μεγάλο αντικείμενο διαβουλεύσεων αλλά κυρίως τριγμών και αντιπαραθέσεων. Ωστόσο η εμπορική άνθιση της νήσου, με τη συμβολή των ΗΠΑ και η επικράτηση τεράστιων conglomerates (μεταξύ των οποίων ο γίγαντας της Evergreen) δεν αφήνει κανένα κράτος της Ευρώπης αδιάφορο, όσο και αν αυτό ‘ενοχλεί’ το Πεκίνο.
Ομιλητές στην εν λόγω συζήτηση ήταν ο πρέσβης Sherman Kuo, επικεφαλής του Γραφείου Αντιπροσωπείας της Ταϊπέι στην Ελλάδα, ο κ. Σπύρος Δανέλλης, βουλευτής Ηρακλείου Κρήτης, ο κ. Louise Huang, Διευθυντής Οικονομικού Τμήματος στο Γραφείο Εκπροσώπησης της Ταϊπέι στην Αθήνα, ο δρ. Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, Διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και ο κ. Νικόλαος Βερνίκος, Πρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC).
Ο κ. Kuo στην εναρκτήρια ομιλία του τόνισε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολλά βήματα προόδου για την οικονομική συνεργασία ΕΕ-Ταιβάν, σημειώνοντας ότι η ΕΕ κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο επενδύσεων στην Ταϊβάν. Παράλληλα αναφέρθηκε στην σημασία του φιλόδοξου κινεζικού project «One Belt One Road» στη σύσφιξη των οικονομικών σχέσεων Ανατολής και Δύσης τονίζοντας ότι η συγκεκριμένη υπερφιλόδοξη πρωτοβουλία του Πεκίνου θα αναπτύξει τις εμπορικές ροές προς όφελος πολλών κρατών.
Εν συνεχεία, ο κ. Δανέλλης σημείωσε ότι είναι απαραίτητη μια διμερής επενδυτική συμφωνία μεταξύ Βρυξελλών και Ταιπέι, η οποία θα συμβάλλει τα μέγιστα στην οικονομική ανάπτυξη της Ένωσης. Ο κ. Δανέλλης υπογράμμισε επίσης ότι είναι καθήκον της Ελλάδας, ως ένα από τα σημαντικά μέλη της ΕΕ, να δημιουργήσει δεσμούς με την Ταιβάν, οι οποίοι θα αποδειχθούν επωφελείς για τον πολιτισμό, τον τουρισμό και την επιχειρηματική δραστηριότητα στη χώρα μας.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του κ. Huang, ο οποίος παρέθεσε ενδιαφέροντα οικονομικά στοιχεία αναφορικά με τις εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Ταιβάν. Στο πλαίσιο αυτό είναι χαρακτηριστικό ότι οι μεταξύ 2009- 2017 οι εξαγωγές από την ΕΕ προς την Ταϊβάν διπλασιάστηκαν σε αξία αγγίζοντας τα 20,7 δις ευρώ. «Η Ταϊβάν δεν αποτελεί ανταγωνιστή αλλά στενό συνεργάτη της ΕΕ» σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Huang καλύπτοντας εμμέσως πλην σαφώς τις ευρωπαϊκές ανησυχίες για τον τεχνολογικό και βιομηχανικό επεκτατισμό των χωρών της Ασίας.
Ο δρ. Χαράλαμπος Παπασωτηρίου εστίασε την προσοχή του στη θέση της Ταϊβάν, τονίζοντας τις διαφορετικές προσεγγίσεις Πεκίνου και Ουάσιγκτον: το StateDepartment επιμένει στην ‘κινεζική’ ταυτότητα της νήσου παρά τις αντιδράσεις του Πεκίνου, ενώ το κινεζικό Lobby διατρέχεται με αισθήματα επιφυλακτικότητας αν όχι εχθρότητας. Ο ειδικός σε θέματα γεωπολιτικής και διεθνών σχέσεων εστιάστηκε επίσης στο γεγονός ότι η χώρα της ανατολικής Ασίας αποτελεί σημαντικότατο ναυτιλιακό κόμβο.
Τέλος ο κ. Βερνίκος στάθηκε στην συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στις εμπορευματικές ροές προς την ανατολική Ασία και επεσήμανε ότι το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο προωθεί διαρκώς επενδύσεις ελεύθερου εμπορίου. Τέλος εστιάστηκε τόσο στην κριτική στάση του Επιμελητηρίου στις πολιτικές εμπορικού προστατευτισμού όσο και στην δυναμική της οικονομίας της Ταϊβάν.
Φωτό: Ναυτικά Χρονικά
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ