
Λίγο πριν τη λήξη της θητείας του, το φθινόπωρο του 2016, ο τότε Αμερικανός πρόεδρος Μπάρακ Ομπάμα, υπέγραψε απόφαση με την οποία απαγόρευε την άντληση πετρελαίου και φυσικού αερίου στο μεγαλύτερο κομμάτι των βόρειων υπεράκτιων κτήσεων των ΗΠΑ. Μάλιστα, περιοχές της Αρκτικής και του Ατλαντικού καθορίστηκαν ως δια παντός απαγορευμένες για κάθε εξορυκτική δραστηριότητα. Ωστόσο, ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, κινείται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.
Συγκεκριμένα, όπως μεταδίδουν αμερικανικά ειδησεογραφικά μέσα, η κυβέρνηση των ΗΠΑ θέτει στόχο μεσοπρόθεσμα το «άνοιγμα» τεράστιων εκτάσεων στον Αρκτικό Ωκεανό για γεωτρήσεις από πετρελαϊκές εταιρείες, που θα επιδείξουν το σχετικό ενδιαφέρον.
Ο πρώτος γύρος αδειοδοτήσεων για εξόρυξη πετρελαίου αναμένεται να ξεκινήσει το 2019 και θα αφορά σε 19 έως και 47 άδειες στα ανοικτά των ακτών της Αλάσκας και για διάστημα πέντε ετών.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, στην περιοχή της Θάλασσας Μποφόρ, που αποτελεί τμήμα του Αρκτικού Ωκεανού, εκτιμάται πως βρίσκονται περί τα 9 δις βαρέλια πετρελαίου απολήψιμες ποσότητες, ενώ στην περιοχή της Θάλασσας Τσούκτσι περί τα 15 δις βαρέλια.
Το 2008 η Shell είχε επιχειρήσει να δραστηριοποιηθεί στην Θάλασσα Τσούκτσι, αλλά οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου καθιστούσαν τα σχέδια εξόρυξης μη βιώσιμα οικονομικά.
Ωστόσο, τώρα που η τιμή του πετρελαίου αγγίζει τα $65 το βαρέλι ίσως ωθήσει αρκετούς πετρελαϊκούς κολοσσούς να επιχειρήσουν «επιστροφή» στον Αρκτικό Ωκεανό και να προχωρήσουν δυναμικά στα σχέδια εξόρυξης πετρελαίου. Από την άλλη, βέβαια, ο φόβος καταστροφής του περιβάλλοντος από κάποιο πιθανό ατύχημα προκαλεί σε αρκετούς πετρελαϊκούς παίκτες «δεύτερες» σκέψεις για δραστηριοποίηση στην περιοχή του Αρκτικού.
Επίσης, άγνωστο παραμένει και το πόσο σταθερή θα παραμείνει η πολιτική των ΗΠΑ, καθώς μια αλλαγη στον προεδρικό θώκο των ΗΠΑ, τον Νοέμβριο του 2020, ίσως αλλάξει εκ νέου την αμερικανική πολιτική στο ζήτημα της εξόρυξης πετρελαίου στον Αρκτικό Ωκεανό.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ EPA/STEVE MORGAN / GREENPEACE
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών στα ναυπηγεία της Κίνας διαφαίνεται αμείωτη. Πρόσφατα, η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία TT-Line υπέγραψε με το ναυπηγείο CMI Jinling Shipyard επιστολή…
Ύστερα από διαπραγματεύσεις η φήφιση του IMO Net-Zero Framework αναβλήθηκε για ένα έτος. Υπενθυμίζεται ότι, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Κύπρος ήταν ανάμεσα…
Ο κ. Ιωάννης Ν. Κοτζιάς, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Ναυλομεσιτών (Hellenic Shipbrokers Association – HSA), συναντήθηκε με την Υφυπουργό Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, κα…
Ανάμεικτα ήταν τα συναισθήματα στη ναυλαγορά των LNG carriers την τελευταία εβδομάδα, με τους ναύλους ανατολικά και δυτικά του Σουέζ να καταγράφουν αντίρροπες μεταβολές.…
Η αμερικανική κυβέρνηση επέμεινε ότι οι περιορισμοί τους οποίους επέβαλε το Πεκίνο στις εξαγωγές σπάνιων γαιών θα έχουν αρνητικές συνέπειες για όλον τον κόσμο…
Η νοτιοκορεατική Hanwha Ocean βρίσκεται στο στόχαστρο του Πεκίνου, το οποίο κατηγορεί τον ναυπηγικό κολοσσό για συμμετοχή στην πρόσφατη έρευνα των ΗΠΑ με στόχο…
Ένα υγραεριοφόρο πλοίο με σημαία Καμερούν εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε σε αυτό την ώρα που έπλεε στα ανοικτά των ακτών…
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ