
Λίγο πριν τη λήξη της θητείας του, το φθινόπωρο του 2016, ο τότε Αμερικανός πρόεδρος Μπάρακ Ομπάμα, υπέγραψε απόφαση με την οποία απαγόρευε την άντληση πετρελαίου και φυσικού αερίου στο μεγαλύτερο κομμάτι των βόρειων υπεράκτιων κτήσεων των ΗΠΑ. Μάλιστα, περιοχές της Αρκτικής και του Ατλαντικού καθορίστηκαν ως δια παντός απαγορευμένες για κάθε εξορυκτική δραστηριότητα. Ωστόσο, ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, κινείται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.
Συγκεκριμένα, όπως μεταδίδουν αμερικανικά ειδησεογραφικά μέσα, η κυβέρνηση των ΗΠΑ θέτει στόχο μεσοπρόθεσμα το «άνοιγμα» τεράστιων εκτάσεων στον Αρκτικό Ωκεανό για γεωτρήσεις από πετρελαϊκές εταιρείες, που θα επιδείξουν το σχετικό ενδιαφέρον.
Ο πρώτος γύρος αδειοδοτήσεων για εξόρυξη πετρελαίου αναμένεται να ξεκινήσει το 2019 και θα αφορά σε 19 έως και 47 άδειες στα ανοικτά των ακτών της Αλάσκας και για διάστημα πέντε ετών.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, στην περιοχή της Θάλασσας Μποφόρ, που αποτελεί τμήμα του Αρκτικού Ωκεανού, εκτιμάται πως βρίσκονται περί τα 9 δις βαρέλια πετρελαίου απολήψιμες ποσότητες, ενώ στην περιοχή της Θάλασσας Τσούκτσι περί τα 15 δις βαρέλια.
Το 2008 η Shell είχε επιχειρήσει να δραστηριοποιηθεί στην Θάλασσα Τσούκτσι, αλλά οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου καθιστούσαν τα σχέδια εξόρυξης μη βιώσιμα οικονομικά.
Ωστόσο, τώρα που η τιμή του πετρελαίου αγγίζει τα $65 το βαρέλι ίσως ωθήσει αρκετούς πετρελαϊκούς κολοσσούς να επιχειρήσουν «επιστροφή» στον Αρκτικό Ωκεανό και να προχωρήσουν δυναμικά στα σχέδια εξόρυξης πετρελαίου. Από την άλλη, βέβαια, ο φόβος καταστροφής του περιβάλλοντος από κάποιο πιθανό ατύχημα προκαλεί σε αρκετούς πετρελαϊκούς παίκτες «δεύτερες» σκέψεις για δραστηριοποίηση στην περιοχή του Αρκτικού.
Επίσης, άγνωστο παραμένει και το πόσο σταθερή θα παραμείνει η πολιτική των ΗΠΑ, καθώς μια αλλαγη στον προεδρικό θώκο των ΗΠΑ, τον Νοέμβριο του 2020, ίσως αλλάξει εκ νέου την αμερικανική πολιτική στο ζήτημα της εξόρυξης πετρελαίου στον Αρκτικό Ωκεανό.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ EPA/STEVE MORGAN / GREENPEACE
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ