
Λίγο πριν τη λήξη της θητείας του, το φθινόπωρο του 2016, ο τότε Αμερικανός πρόεδρος Μπάρακ Ομπάμα, υπέγραψε απόφαση με την οποία απαγόρευε την άντληση πετρελαίου και φυσικού αερίου στο μεγαλύτερο κομμάτι των βόρειων υπεράκτιων κτήσεων των ΗΠΑ. Μάλιστα, περιοχές της Αρκτικής και του Ατλαντικού καθορίστηκαν ως δια παντός απαγορευμένες για κάθε εξορυκτική δραστηριότητα. Ωστόσο, ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, κινείται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.
Συγκεκριμένα, όπως μεταδίδουν αμερικανικά ειδησεογραφικά μέσα, η κυβέρνηση των ΗΠΑ θέτει στόχο μεσοπρόθεσμα το «άνοιγμα» τεράστιων εκτάσεων στον Αρκτικό Ωκεανό για γεωτρήσεις από πετρελαϊκές εταιρείες, που θα επιδείξουν το σχετικό ενδιαφέρον.
Ο πρώτος γύρος αδειοδοτήσεων για εξόρυξη πετρελαίου αναμένεται να ξεκινήσει το 2019 και θα αφορά σε 19 έως και 47 άδειες στα ανοικτά των ακτών της Αλάσκας και για διάστημα πέντε ετών.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, στην περιοχή της Θάλασσας Μποφόρ, που αποτελεί τμήμα του Αρκτικού Ωκεανού, εκτιμάται πως βρίσκονται περί τα 9 δις βαρέλια πετρελαίου απολήψιμες ποσότητες, ενώ στην περιοχή της Θάλασσας Τσούκτσι περί τα 15 δις βαρέλια.
Το 2008 η Shell είχε επιχειρήσει να δραστηριοποιηθεί στην Θάλασσα Τσούκτσι, αλλά οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου καθιστούσαν τα σχέδια εξόρυξης μη βιώσιμα οικονομικά.
Ωστόσο, τώρα που η τιμή του πετρελαίου αγγίζει τα $65 το βαρέλι ίσως ωθήσει αρκετούς πετρελαϊκούς κολοσσούς να επιχειρήσουν «επιστροφή» στον Αρκτικό Ωκεανό και να προχωρήσουν δυναμικά στα σχέδια εξόρυξης πετρελαίου. Από την άλλη, βέβαια, ο φόβος καταστροφής του περιβάλλοντος από κάποιο πιθανό ατύχημα προκαλεί σε αρκετούς πετρελαϊκούς παίκτες «δεύτερες» σκέψεις για δραστηριοποίηση στην περιοχή του Αρκτικού.
Επίσης, άγνωστο παραμένει και το πόσο σταθερή θα παραμείνει η πολιτική των ΗΠΑ, καθώς μια αλλαγη στον προεδρικό θώκο των ΗΠΑ, τον Νοέμβριο του 2020, ίσως αλλάξει εκ νέου την αμερικανική πολιτική στο ζήτημα της εξόρυξης πετρελαίου στον Αρκτικό Ωκεανό.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ EPA/STEVE MORGAN / GREENPEACE
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ο Αρχηγός του Λ.Σ. Τρύφων Κοντιζάς, ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας Αττικής & Υποναύαρχος ε.α. Λ.Σ Λεωνίδας Μανωλάκος, ο Αντιπεριφερειάρχης Ναυτιλίας Β. Αιγαίου Capt. Γιώργης…

Αμετάβλητο διατήρησε, όπως αναμενόταν άλλωστε, το βασικό της επιτόκιο στο 2%, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με τις νέες προβολές των εμπειρογνωμόνων του ευρωσυστήματος,…

Υπό καταρρακτώδη βροχή έλαβε χώρα νωρίτερα στη Λοριάν της Γαλλίας η τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της ελληνικής σημαίας της φρεγάτας «Κίμων» του Πολεμικού Ναυτικού.…

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), στρατηγό Δημήτριο…

Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και ο διαχρονικός ρόλος των νηογνωμόνων στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου ναυτιλιακού πλαισίου, βρέθηκαν…

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα αποχαιρετά με βαθιά θλίψη μια εμβληματική φυσιογνωμία του κλάδου, τον δρ. Heinrich Schulte, ιδρυτή της Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), ο…

Πορεία επέκτασης του στόλου της χαράσσει η DryDel Shipping, ανακοινώνοντας συμφωνία με τα ναυπηγεία Namura Shipbuilding της Ιαπωνίας για την κατασκευή ενός Capesize bulk…

Δύο νέοι δορυφόροι εκτοξεύθηκαν με επιτυχία στις 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 06:01 π.μ. ενισχύοντας το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo. Η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε από…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ