
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) στρέφει την προσοχή του στη βιοδιάβρωση (biofouling) με την πρόσφατη έναρξη του προγράμματος GloFouling Partnerships, ενώ αρκετές κυβερνήσεις επικεντρώνονται και εκείνες στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Είναι γεγονός πως τα «χωροκατακτητικά υδρόβια είδη» (IAS) τα οποία σχετίζονται με την παγκόσμια ναυτιλία έχουν αναγνωριστεί ως σημαντική απειλή για τους ωκεανούς και τα θαλάσσια οικοσυστήματα του κόσμου. Τα είδη αυτά, τα οποία μπορεί να μεταφέρονται είτε από το θαλάσσιο έρμα του πλοίου είτε από τη γάστρα του, είναι ικανά να επιβιώσουν στη μετάβαση σε νέα περιβάλλοντα, όπου μπορούν να γίνουν χωροκατακτητικά, να πολλαπλασιαστούν και να εξαφανίσουν τα γηγενή είδη. Παρόλο που είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί ο παγκόσμιος οικονομικός αντίκτυπος των IAS, χρήσιμα παραδείγματα περιλαμβάνουν τον αντίκτυπο της εισαγωγής των μυδιών είδους «zebra» και «quagga» στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα οποία εκτιμάται ότι προκαλούν 1 δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως σε ζημίες και σε συναφή έξοδα ελέγχου.
Η βιοδιάβρωση περιγράφεται ως η «ανεπιθύμητη συσσώρευση μικροοργανισμών, φυτών, φυκιών και ζώων σε βυθισμένες κατασκευές (ειδικά στις γάστρες των πλοίων)». Σύμφωνα με τον IMO, αρκετές μελέτες έχουν δείξει πως η βιοδιάβρωση των πλοίων είναι συγκρίσιμος, αν όχι σημαντικότερος, παράγοντας σε σχέση με το μη επεξεργασμένο θαλάσσιο έρμα για την εισαγωγή των IAS. Σε ορισμένα μέρη του κόσμου μάλιστα, στοιχεία δείχνουν ότι το 70-80% της εισαγωγής IAS έχει συμβεί μέσω βιοδιάβρωσης πλοίων.
Ενώ ο κίνδυνος που θέτει η παρουσία των IAS στο θαλάσσιο έρμα των πλοίων ρυθμίζεται πλέον διεθνώς από τη Σύμβαση για τη Διαχείριση Θαλασσίου ‘Ερματος (BWM), ο έλεγχος της βιοδιάβρωσης των πλοίων παραμένει σε μεγάλο βαθμό προαιρετικός. Ενδέχεται να δούμε την ανάπτυξη κανονισμών που να απαιτούν αυστηρότερο καθαρισμό της γάστρας των πλοίων, καθώς περισσότερες κυβερνήσεις αλλά και ο ΙΜΟ αρχίζουν να αναγνωρίζουν το γεγονός πως ο εθελοντικός έλεγχος της βιοδιάβρωσης δεν θα μειώσει σημαντικά τις απειλές των IAS.
Το πρόγραμμα GloFouling Partnerships του ΙΜΟ το οποίο ξεκίνησε πρόσφατα, επικεντρώνεται στην εφαρμογή των υφιστάμενων Biofouling Guidelines του ΙΜΟ και ενδέχεται τελικά να αλλάξει τον ρυθμιστικό χάρτη σχετικά με τη βιοδιάβρωση, με τον ίδιο τρόπο που και το πρόγραμμα GloBallast διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση της Σύμβασης για τη Διαχείριση Θαλασσίου Έρματος. Εν τω μεταξύ, τόσο η πολιτεία της Καλιφόρνια όσο και η Νέα Ζηλανδία ανακοινώνουν την εφαρμογή αυστηρότερων κανονισμών που αφορούν τη βιοδιάβρωση στα πλαίσια των δικαιοδοσιών τους, με την Αυστραλία να εξετάζει την υιοθέτηση παρόμοιων μέτρων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ