
Τον περασμένο Αύγουστο το 300 μέτρων ρωσικό δεξαμενόπλοιο «Christophe de Margerie» υπήρξε το πρώτο πλοίο που διέσχισε τον Αρκτικό Ωκεανό χωρίς την βοήθεια παγοθραυστικού, μεταφέροντας LNG από τη Νορβηγία στη Νότια Κορέα μέσα σε μόλις 19 ημέρες. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βρέμης εκτιμούν πως αναμένεται μέσα στα επόμενα χρόνια μία σημαντική αύξηση του αριθμού των πλοίων που θα διασχίζουν το βορειοδυτικό πέρασμα, καθώς για ένα ταξίδι από την Ευρώπη προς την Ασία θα χρειάζονται πλέον αντί για 24 μόλις 14 ημέρες.
Μία νέα εποχή αρχίζει για τη ναυτιλία, που όμως φέρνει στην επιφάνεια και το ζήτημα των επιπτώσεων στο περιβάλλον από το ταχύτατο πλέον λιώσιμο των πάγων της Αρκτικής. Αυτό τουλάχιστον επισημαίνει η Ένωση Προστασίας Περιβάλλοντος της Γερμανίας.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τον περασμένο Μάρτιο η επιφάνεια που κάλυπταν οι πάγοι της Αρκτικής ήταν η μικρότερη που είχε ποτέ καταγραφεί. Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Albert-Wegener (AWI) και των πανεπιστημίων της Βρέμης και του Αμβούργου η επιφάνεια των πάγων καλύπτει πλέον μία επιφάνεια της τάξης των μόλις 4,7 εκατ. τετραγωνικών χιλιομέτρων. Πρόκειται για την χαμηλότερη καλυπτόμενη επιφάνεια θαλάσσιου πάγου που έχει καταγραφεί, τουλάχιστον, για τα 11 τελευταία χρόνια, σημειώνει ο φυσικός και ειδικός σε θέματα θαλάσσιου πάγου Marcel Nicolaus, του Ινστιτούτου Albert-Wegener.
Μέχρι το 2000 το σύνηθες ήταν τον Σεπτέμβριο ο θαλάσσιος πάγος να καλύπτει έκταση τουλάχιστον 6-7 εκατ. τετρ. χλμ. Ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου Lars Kaleschke σημειώνει, πως σαφώς φυσικοί παράγοντες επηρεάζουν τον σχηματισμό ή μη των πάγων αλλά «είναι πλέον ξεκάθαρη η μακροπρόθεσμη τάση περιορισμού της έκτασης του θαλάσσιου πάγου».
Οι Γερμανοί ερευνητές αλλά και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν από τον ΙΜΟ να αναλάβει πρωτοβουλία για την προστασία της Αρκτικής. Ο φόβος των ερευνητών εστιάζεται στο γεγονός πως τα πλοία κάνουν χρήση μαζούτ, που οδηγεί σε απελευθέρωση αιθάλης. Η αιθάλη συνδυαστικά με το διοξείδιο του άνθρακα αποτελούν αποδεδειγμένα τους κύριους «καταστροφείς του κλίματος». Πιο συγκεκριμένα η αιθάλη επικάθεται στον πάγο της Αρκτικής επιταχύνοντας την τήξη του πάγου. Η Ένωση Προστασίας Περιβάλλοντος της Γερμανίας θεωρεί πως η απάντηση βρίσκεται στην χρήση πιο καθαρών καυσίμων αλλά και την υποχρεωτική χρήση της τεχνολογίας εξάτμισης, ζητώντας από τον ΙΜΟ να απαγορευτεί η πλεύση στα νερά του Αρκτικού Ωκεανού σε πλοία που κάνουν χρήση μαζούτ.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/YNA
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ