
Τον περασμένο Αύγουστο το 300 μέτρων ρωσικό δεξαμενόπλοιο «Christophe de Margerie» υπήρξε το πρώτο πλοίο που διέσχισε τον Αρκτικό Ωκεανό χωρίς την βοήθεια παγοθραυστικού, μεταφέροντας LNG από τη Νορβηγία στη Νότια Κορέα μέσα σε μόλις 19 ημέρες. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βρέμης εκτιμούν πως αναμένεται μέσα στα επόμενα χρόνια μία σημαντική αύξηση του αριθμού των πλοίων που θα διασχίζουν το βορειοδυτικό πέρασμα, καθώς για ένα ταξίδι από την Ευρώπη προς την Ασία θα χρειάζονται πλέον αντί για 24 μόλις 14 ημέρες.
Μία νέα εποχή αρχίζει για τη ναυτιλία, που όμως φέρνει στην επιφάνεια και το ζήτημα των επιπτώσεων στο περιβάλλον από το ταχύτατο πλέον λιώσιμο των πάγων της Αρκτικής. Αυτό τουλάχιστον επισημαίνει η Ένωση Προστασίας Περιβάλλοντος της Γερμανίας.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τον περασμένο Μάρτιο η επιφάνεια που κάλυπταν οι πάγοι της Αρκτικής ήταν η μικρότερη που είχε ποτέ καταγραφεί. Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Albert-Wegener (AWI) και των πανεπιστημίων της Βρέμης και του Αμβούργου η επιφάνεια των πάγων καλύπτει πλέον μία επιφάνεια της τάξης των μόλις 4,7 εκατ. τετραγωνικών χιλιομέτρων. Πρόκειται για την χαμηλότερη καλυπτόμενη επιφάνεια θαλάσσιου πάγου που έχει καταγραφεί, τουλάχιστον, για τα 11 τελευταία χρόνια, σημειώνει ο φυσικός και ειδικός σε θέματα θαλάσσιου πάγου Marcel Nicolaus, του Ινστιτούτου Albert-Wegener.
Μέχρι το 2000 το σύνηθες ήταν τον Σεπτέμβριο ο θαλάσσιος πάγος να καλύπτει έκταση τουλάχιστον 6-7 εκατ. τετρ. χλμ. Ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου Lars Kaleschke σημειώνει, πως σαφώς φυσικοί παράγοντες επηρεάζουν τον σχηματισμό ή μη των πάγων αλλά «είναι πλέον ξεκάθαρη η μακροπρόθεσμη τάση περιορισμού της έκτασης του θαλάσσιου πάγου».
Οι Γερμανοί ερευνητές αλλά και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν από τον ΙΜΟ να αναλάβει πρωτοβουλία για την προστασία της Αρκτικής. Ο φόβος των ερευνητών εστιάζεται στο γεγονός πως τα πλοία κάνουν χρήση μαζούτ, που οδηγεί σε απελευθέρωση αιθάλης. Η αιθάλη συνδυαστικά με το διοξείδιο του άνθρακα αποτελούν αποδεδειγμένα τους κύριους «καταστροφείς του κλίματος». Πιο συγκεκριμένα η αιθάλη επικάθεται στον πάγο της Αρκτικής επιταχύνοντας την τήξη του πάγου. Η Ένωση Προστασίας Περιβάλλοντος της Γερμανίας θεωρεί πως η απάντηση βρίσκεται στην χρήση πιο καθαρών καυσίμων αλλά και την υποχρεωτική χρήση της τεχνολογίας εξάτμισης, ζητώντας από τον ΙΜΟ να απαγορευτεί η πλεύση στα νερά του Αρκτικού Ωκεανού σε πλοία που κάνουν χρήση μαζούτ.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/YNA
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε εκδήλωση της «Πρωτοβουλίας 21», στις 20 Οκτωβρίου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής, όπου έγινε απολογισμός των δράσεων που υλοποιήθηκαν κατά τη…

Με αριθμό μελών-ρεκόρ, αυξημένο παγκόσμιο αποτύπωμα και ανανεωμένη εστίαση στις μελλοντικές προτεραιότητες του κλάδου, η INTERCARGO γιορτάζει φέτος τα 45 έτη από την ίδρυσή…

Με τη σημασία των κρίσιμων μετάλλων για την παγκόσμια οικονομία να αυξάνεται ραγδαία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και οι ΗΠΑ ενώνουν τις δυνάμεις τους…

Πρόσφατα, το bulk carrier ονόματι «MV Veracity» παραδόθηκε στη Sea Pioneer από το ναυπηγείο Oshima Shipbuilding Co. της Ιαπωνίας. Τόσο η παράδοση του πλοίου,…

Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά εκκίνησε μια διαδικασία διαβούλευσης με εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τον εντοπισμό πιθανών εταίρων που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν…

Τον Σεπτέμβριο του 2025 διενεργήθηκαν ανά τον κόσμο συνολικά 6.777 επιθεωρήσεις κράτους λιμένα, οι οποίες οδήγησαν σε 178 κρατήσεις, με 20.209 καταγεγραμμένες ελλείψεις και…

Υπό το πρίσμα των πρόσφατων εξελίξεων γύρω από το NZF, οργανισμοί της ναυτιλίας επιβεβαίωσαν εκ νέου την υποστήριξή τους προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό…

Μια σημαντική κορυφή κατέκτησε στις 29 Οκτωβρίου η Nvidia, γεγονός που αναδεικνύει το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για μετοχές εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ