
Η αμφίθυμη πορεία του BDI σε συνδυασμό με το απρόβλεπτο μέλλον σε θέματα διεθνούς περιβαλλοντικής πολιτικής και τη δυσκολία εξεύρεσης χρηματοδότησης, έχουν οδηγήσει όλους στην αγορά ξηρού φορτίου σε μια στάση αναμονής, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις καταλήγει σε εξάντληση δυνάμεων και υπομονής.
Στο παρακάτω απόσπασμα από το τεύχος Αυγούστου-Σεπτεμβρίου των “Ναυτικών Χρονικών”, έμπειροι παράγοντες της ναυτιλιακής κοινότητας τοποθετήθηκαν και παρουσίασαν τις προβλέψεις και επιφυλάξεις τους για το μέλλον μιας αγοράς που κλονίζεται εδώ και μια επταετία.
Ο κ. Χαράλαμπος Ι. Φαφαλιός, Shipbroker, επεσήμανε ότι: “Πηγαίνοντας πίσω σε μια συμβατική πρόβλεψη για τους επόμενους μήνες, το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο εξακολουθεί να μεγεθύνεται σταθερά στα περισσότερα από τα σημαντικά εμπορεύματα ξηρού φορτίου, αλλά αυτή η δυναμική πάντα θα μετριάζεται από το φάσμα ενός στόλου με υπερβολικά πλεονάζουσα χωρητικότητα, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων. Μπορούμε μόνο να ελπίζουμε ότι η καμπύλη των ναύλων θα κινηθεί ελαφρώς ανοδικά, αλλά και πάλι τίποτα δεν θα την εμποδίσει από το να επιστρέψει ταχέως στα επίπεδα των αρχών του 2016».
O κ. Νίκος Κοσμάτος, Πρόεδρος της Sealink Navigation, εμφανίστηκε σχετικά αισιόδοξος αναφέροντας ότι: “Γενικά είμαστε αισιόδοξοι για την αγορά του ξηρού φορτίου, αν και, για να είμαι ακριβής, θα έλεγα συγκρατημένα αισιόδοξοι. Η αγορά θα περάσει ακόμη αρκετές διακυμάνσεις πριν μας δείξει καλά σημάδια για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Υπάρχουν ακόμα αρκετές παράμετροι στην παγκόσμια οικονομία που αυξάνουν το ρίσκο στον τομέα μας. Κυρίως γεωπολιτικοί παράγοντες περισσότερο από την παράμετρο προσφορά/ζήτηση”.
Προβληματισμένος υπήρξε και ο κ. Θέμης Πετράκης, Αντιπρόεδρος της Iolcos Hellenic Maritime Enterprises Co. Ltd., ο οποίος δήλωσε ότι: “Εν έτει 2017 βρισκόμαστε επτά χρόνια μετά την τελευταία πραγματικά υγιή αγορά ξηρού φορτίου το 2010, και η αισιοδοξία πολλών είναι οριακά συγκρατημένη. Κοινή πεποίθηση της πλειονότητας των συμμετεχόντων της αγοράς του ξηρού φορτίου είναι πως οι συνθήκες είναι τέτοιες που μπορούμε να μιλάμε για σταθεροποίηση. […]Μεγαλύτερο κίνδυνο εκτροχιασμού αποτελεί ο υπέρμετρος ενθουσιασμός πολλών να κεφαλαιοποιήσουν αυτή την αναμενόμενη άνοδο παραγγέλνοντας νέα πλοία. Χρειάζεται αυτοσυγκράτηση, γιατί οι οιωνοί είναι μεν θετικοί, ο κίνδυνος όμως του απρόβλεπτου στη ναυτιλία παραμονεύει πάντα”.
Από τη μεριά του ο κ. Γεώργιος Σκριμιζέας, Γενικός Διευθυντής της Allseas Marine S.A. δήλωσε ότι “Για το 2018 τα στοιχεία της αγοράς είναι άκρως ενθαρρυντικά. Μόλις 89 πλοία βρίσκονται στο οrderbook. Το drybulk fleet growth προβλέπεται στο 1,5%. Με πρόβλεψη για το seaborne trade growth στο 2,9%, είναι φυσιολογικό να έχουμε μια πολύ καλύτερη αγορά. Το πού μπορεί να πάει η αγορά μετά το 2018 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις νέες παραγγελίες. Δυστυχώς είδαμε πρόσφατα ότι μια μικρή μόνο, περιστασιακή, ανάκαμψη οδήγησε αρκετούς στα ναυπηγεία για υπογραφές…Πολύ φοβάμαι ότι δεν μαθαίνουμε”.
Ο κ. Ιωάννης Μ. Χατζηπατέρας, John C. Hadjipateras & Sons Ltd., δήλωσε ότι “Αναφορικά με την προσφορά στόλου, οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων για το υπόλοιπο του έτους έχουν παρουσιάσει μείωση σε σχέση με τις αυξημένες παραδόσεις των τελευταίων ετών. Σε συνδυασμό με τον συγκριτικά χαμηλό αριθμό νέων παραγγελιών μέχρι στιγμής για το τρέχον έτος, η περιορισμένη αύξηση της προσφοράς δημιουργεί την αίσθηση ότι πλησιάζουμε προς μια ισορροπία”.
Μετά απο μια πολυετή στάση αναμονής αν όχι συρρίκνωσης για την αγορά των bulkers, οι παραπάνω συνομιλητές των Ναυτικών Χρονικών προσδοκούν και κυρίως ευελπιστούν σε μια απαραίτητη πλέον ανάκαμψη του BDI. Ωστόσο ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πεποίθηση τους ό,τι απρόβλεπτοι παράγοντες μπορούν ανά πάσα στιγμή να ανατρέξουν οποιαδήποτε πρόβλεψη, σε ακραίες τιμές, είτε προς τα πάνω, είτε προς τα κάτω. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι επίσης η τοποθέτηση αρκετών ότι οποιοδήποτε σημάσια ανάκαμψης δεν πρέπει να προκαλέσουν υπεραισιοδοξία και παράτολμες κινήσεις στους ναυτιλιακούς οίκους που διαχειρίζονται στόλους πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.
*Οι παραπάνω απόψεις απεστάλησαν στη δημοσιογραφική ομάδα των “Ναυτικών Χρονικών” το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου.
Μπορείτε να διαβάσετε τις πλήρεις απόψεις των παραπάνω συνομιλητών στο αφιέρωμα στα Bulk Carriers στο τεύχος Αυγούστου-Σεπτεμβρίου 2017 των «Ναυτικών Χρονικών», σελ. 90-92.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ο Αρχηγός του Λ.Σ. Τρύφων Κοντιζάς, ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας Αττικής & Υποναύαρχος ε.α. Λ.Σ Λεωνίδας Μανωλάκος, ο Αντιπεριφερειάρχης Ναυτιλίας Β. Αιγαίου Capt. Γιώργης…

Αμετάβλητο διατήρησε, όπως αναμενόταν άλλωστε, το βασικό της επιτόκιο στο 2%, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με τις νέες προβολές των εμπειρογνωμόνων του ευρωσυστήματος,…

Υπό καταρρακτώδη βροχή έλαβε χώρα νωρίτερα στη Λοριάν της Γαλλίας η τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της ελληνικής σημαίας της φρεγάτας «Κίμων» του Πολεμικού Ναυτικού.…

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), στρατηγό Δημήτριο…

Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και ο διαχρονικός ρόλος των νηογνωμόνων στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου ναυτιλιακού πλαισίου, βρέθηκαν…

Πορεία επέκτασης του στόλου της χαράσσει η DryDel Shipping, ανακοινώνοντας συμφωνία με τα ναυπηγεία Namura Shipbuilding της Ιαπωνίας για την κατασκευή ενός Capesize bulk…

Δύο νέοι δορυφόροι εκτοξεύθηκαν με επιτυχία στις 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 06:01 π.μ. ενισχύοντας το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo. Η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε από…

Σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης κινείται η αγορά των ορυκτών λιθίου, με τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών να καταγράφει ιστορικά υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ