
Σύμφωνα με την έκθεση «Study on differentiated port infrastructure charges to promote environmentally friendly maritime transport activities and sustainable transportation» της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκύπτει ότι με εξαίρεση τα λιμάνια της Σουηδίας, που ξεκίνησαν από το 1991 να επιβραβεύουν όσα πλοία υιοθετούσαν περιβαλλοντικές πρακτικές, οι διαφοροποιημένες χρεώσεις με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος σε λιμάνια των άλλων ευρωπαϊκών χωρών ξεκίνησε μόλις το 2011. Επιπλέον, όπως προκύπτει από την έκθεση απαιτείται μεγαλύτερη συμμόρφωση των λιμανιών με τις περιβαλλοντικές πρακτικές και τους διεθνείς κανονισμούς για την προστασία του περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με την έρευνα, μόλις 30 λιμάνια στην Ευρώπη χρησιμοποιούν διαφοροποιημένο σύστημα χρεώσεων για πλοία φιλικά προς το περιβάλλον, εκ των οποίων 11 βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ Αμβούργου και Χάβρης, επτά στην Βαλτική Θάλασσα, ένα στην Βόρεια Θάλασσα, έξι στη Μεσόγειο Θάλασσα και πέντε στην περιοχή του Ατλαντικού.
Η πλειονότητα των συστημάτων περιβαλλοντικής χρέωσης αφορά εκπτώσεις στα λιμενικά τέλη της τάξεως του 0,5 έως 20 %, για όσα πλοία έχουν πιστοποιηθεί για τις περιβαλλοντικές τους πρακτικές.
Έχει ενδιαφέρον ότι η ναυτιλία μικρών αποστάσεων συχνά τιμολογείται για τις περιβαλλοντικές πρακτικές της χαμηλότερα απ’ ότι η ναυτιλία μεγάλων αποστάσεων.
Από την έκθεση προκύπτει επίσης ότι πολλά λιμάνια δεν ελέγχουν τις οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τα συστήματα χρεώσεων που εφαρμόζουν.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, προτείνονται τα εξής μέτρα, σύμφωνα με την έκθεση.
1. Οι λιμενικές αρχές και οι κρατικοί φορείς θα πρέπει να εντάξουν τις περιβαλλοντικές χρεώσεις στην ευρύτερη πολιτική τους για την προώθηση της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων στο θαλάσσιο εμπόριο.
2. Η Ε.Ε. θα πρέπει να ορίσει τις περιβαλλοντικές χρεώσεις ως ένα αγορακεντρικό μέτρο για τη μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Μέσω του δείκτη EEDI (Energy Efficiency Design), ο IMO προτίθεται να αυξήσει την αποδοτικότητα των πλοίων και να μειώσει μέχρι το 2025 τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και πιθανόν να προτείνει ένα εκπτωτικό σύστημα που να δίνει κίνητρο στους πλοιοκτήτες να υιοθετήσουν πιο αυστηρά πρότυπα. Η αποτελεσματική εφαρμογή του κανονισμού EU MRV, που τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο του 2015, θα δημιουργήσει στις χώρες της Ε.Ε. ένα νομικό πλαίσιο για τον έλεγχο και την καταγραφή των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα από τις θαλάσσιες μεταφορές.
3. Οι λιμενικές αρχές των χωρών της Ε.Ε. και οι κρατικοί φορείς θα πρέπει να αξιολογούν την σκοπιμότητα του καθορισμού κοινών κριτηρίων περιβαλλοντικής χρέωσης σε όλη την Ε.Ε. Παραδείγματος χάρη, θα ήταν χρήσιμο να καθοριστεί μια λίστα με τις «πράσινες» πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε παροχή εκπτώσεων. Μια καλή λύση θα ήταν τα ενδιαφερόμενα μέρη να μην υπαγορεύουν άκαμπτες απαιτήσεις, αλλά να απαριθμούν μια λίστα από πιθανές επιλογές οι οποίες να δικαιούνται έκπτωσης.
Φωτό: hafen-hamburg.de
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ