
Ο νεοεκλεγείς Πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump έχει επανειλημμένως δηλώσει ότι επιθυμεί την τόνωση των αμερικανικών εξαγωγών, την επιστροφή θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ και την αύξηση της παραγωγής πετρελαίου της χώρας. Πιθανότατα, ωστόσο, να αντιμετωπίσει κάποιο εμπόδιο που πιθανόν δεν είχε υπολογίσει: το ισχυρό δολάριο.
Ήδη από τις 8 Νοεμβρίου, οπότε και εξελέγη, κόντρα στις δημοσκοπήσεις, το δολάριο έχει ενισχυθεί κατά 5%. Ενδεικτικά, δείκτης που απεικονίζει τη σχέση του αμερικανικού νομίσματος έναντι των κυριότερων νομισμάτων, έφτασε σε υψηλό 14 ετών, λίγο μετά την εκλογή Trump για να υποστεί στη συνέχεια μια μικρή διόρθωση.
Η άνοδος του δολαρίου αντικατοπτρίζει την ανάπτυξη της αμερικανικής οικονομίας και την εμπιστοσύνη των επενδυτών ότι η θητεία Trump θα επιταχύνει περαιτέρω την ανάπτυξη μέσω περικοπής της φορολογίας και επενδύσεων σε υποδομές. Επιπλέον, η πρόσφατη αύξηση των επιτοκίων από την Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ και οι φήμες για περαιτέρω αύξηση τους εντός του 2017, πιθανόν να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο το αμερικανικό νόμισμα. Δεδομένου ότι τα επιτόκια σε άλλες οικονομίες είναι αισθητά χαμηλότερα, οι επενδυτές αναμένεται να στραφούν στις ΗΠΑ για να επιτύχουν υψηλότερες αποδόσεις – τάση που και αυτή αναμένεται να ωθήσει το δολάριο προς τα πάνω.
Η δυναμική αυτή του δολαρίου θα δημιουργήσει ένα εσωτερικό πρόβλημα: το ακριβό δολάριο μοιραία κάνει ακριβότερες τις τιμές των αμερικανικών προϊόντων στο εξωτερικό και φθηνότερες τις εισαγωγές προϊόντων στις ΗΠΑ. Ως εκ τούτου οι αμερικανικές βιομηχανίες ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν προβλήματα ενώ είναι πιθανό αμερικανικές πολυεθνικές εταιρείες να μεταφέρουν μέρος των δραστηριοτήτων τους εκτός ΗΠΑ, παρά τις δηλώσεις Trump για επιβολή φορολογίας 35% για εταιρείες που θα μεταφέρουν τις παραγωγικές μονάδες τους εκτός ΗΠΑ και την εισαγωγή των προϊόντων τους εκ νέου στη χώρα.
Επιπρόσθετα, ένα ισχυρό δολάριο ενδεχομένως να συμπιέσει τις τιμές του πετρελαίου, αφού όσο υψηλότερη η τιμή του δολαρίου, τόσο φθηνότερη η αγορά του μαύρου χρυσού. Έτσι, γίνονται ασύμφορες οι επενδύσεις για τις πετρελαϊκές εταιρείες, τις οποίες είχε θέσει ως κεντρικό πυλώνα της προεκλογικής του εκστρατείας ο Donald Trump.
Ακόμα και πριν την εκλογή Trump μια άνοδος του δολαρίου είχε ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση των αμερικανικών εξαγωγών στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών, από τον Οκτώβριο του 2014 όταν είχαν φτάσει τα $200 δις.
Τις τελευταίες εβδομάδες ανακοινώσεις μεγάλων αμερικανικών εταιρειών, όπως η Whirlpool και η Apple, εστίασαν στο ότι η ισχυροποίηση του δολαρίου επηρεάζει αρνητικά τις πωλήσεις τους.
Οι προεκλογικές εξαγγελίες Trump για το μέλλον της αμερικανικής οικονομίας είναι πιθανό να δημιουργήσουν τριβές με τους σημαντικότερους οικονομικούς εταίρους των ΗΠΑ, κάτι το οποίο έχει να συμβεί επί της ουσίας από εποχής Reagan την δεκαετία του 1980.
Παρά τη φήμη του ως υπέρμαχου πολιτικών ελεύθερου εμπορίου, ο Reagan κατά τη διάρκεια της Προεδρίας του, επέβαλε δασμούς στην εισαγωγή ορισμένων ιαπωνικών προϊόντων, οι τιμές των οποίων είχαν αυξηθεί ως αποτέλεσμα της πολιτικής ενίσχυσης του αμερικανικού νομίσματος. Σε μια συνάντηση σε ξενοδοχείο της Νέας Υόρκης μόλις το 1985 μεταξύ των ΗΠΑ, Ιαπωνίας, Δυτικής Γερμανίας και Μεγάλης Βρετανίας επετεύχθη συμφωνία περιστολής του ισχυρού δολαρίου.
Εν έτει 2016, ο Trump απειλεί να ακυρώσει εμπορικές συμφωνίες και να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές προϊόντων από το Μεξικό και την Ιαπωνία. Μια ανάλυση αμερικανικού ινστιτούτου προειδοποίησε ότι θα μπορούσαν να χαθούν σχεδόν 4,8 εκατ. θέσεις εργασίας σε πιθανή επιβολή δασμών σε Μεξικό και Κίνα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) αντιναύαρχος Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, επισκέφθηκε, από 7 έως 13 Οκτωβρίου, τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής μετά από…
Ένα δεξαμενόπλοιο που βρισκόταν σε ναυπηγείο της δυτικής Ινδονησίας για επισκευές τυλίχθηκε στις φλόγες σήμερα το πρωί με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους…
Στην τελετή εγκαινίων του νέου Ογκολογικού Κέντρου στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «Αττικόν» παρέστη το πρωί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και στη συνέχεια επισκέφτηκε το…
Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή αργού πετρελαίου διεθνώς. Καθώς ο οικονομικός γίγαντας της Ασίας επιδιώκει να εξασφαλίσει ενεργειακά αποθέματα, αναδύεται η ανάγκη για…
Atlantas Ship Management (ASM), a leading ship management company headquartered in London, operate a fleet of 40+ vessels and expect this to grow to…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για την Wah Kwong Maritime Transport στις διά θαλάσσης μεταφορές χύδην ξηρών φορτίων, μέσα από ένα καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο με «άρωμα»…
«Ξεκινώντας με την προμήθεια των νέων οχημάτων που παραλάβαμε σήμερα, ανακοινώνουμε ότι στους επόμενους μήνες το Λιμενικό Σώμα και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής…
Η Ινδία κάνει ένα αποφασιστικό βήμα προς τη βιώσιμη ναυτιλιακή και ενεργειακή της μετάβαση, αναγνωρίζοντας τρία μεγάλα λιμάνια, το Deendayal (Γκουτζαράτ), το V.O. Chidambaranar…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ