
Σύμφωνα με τη νέα μελέτη της The Boston Consulting Group οι ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων πρέπει να προχωρήσουν σε νέες στρατηγικές προκειμένου να επιβιώσουν κάτω από τις χαμηλές συνθήκες χαμηλής ζήτησης.
Η μελέτη της BCG, που φέρει τον τίτλο «Επιβιώνοντας σε δυνατούς ανέμους: Η νέα εποχή στο παγκόσμιο εμπόριο και στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων» και η οποία κυκλοφόρησε στις 2 Νοεμβρίου, παρουσιάστηκε την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2016 στα γραφεία της εταιρείας στην Αθήνα.
Όπως προκύπτει από την έρευνα ενώ η ζήτηση για εμπορευματοκιβώτια σημείωσε αύξηση το 2014 αγγίζοντας το 3,3%, στο τέλος του 2015 ο μέσος παγκόσμιος ρυθμός αύξησης στον κλάδο θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περιορίστηκε σημαντικά στο 1,9%. Σε μία προσπάθεια αναβάθμισης των υπηρεσιών και μείωσης του κόστους ανά κιβώτιο, οι μεταφορείς συνέχισαν να επενδύουν σε μεγάλης χωρητικότητας και νέα πλοία. Το αποτέλεσμα ήταν να αυξηθεί σημαντικά η υπερπροσφορά και να συμπιεστούν ακόμα περισσότερο οι τιμές μεταφοράς των εμπορευμάτων σε πρωτόγνωρα, όπως τονίστηκε επίπεδα.
Σύμφωνα με τη μελέτη της BCG οι αιτίες της επιβράδυνσης των θαλασσίων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να αναζητηθούν στο πολύ κακό έτος για τις ευρασιατικές και ενδοευρωπαϊκές μεταφορές (πτώση -2,6%) καθώς και στα απογοητευτικά αποτελέσματα που σημείωσαν οι μεταφορές εντός Ασίας, Αφρικής αλλά και Λατινικής Αμερικής.
Η κα Camille Egloff-Γκίκα, BCG Global Leader-Shipping Sector, Partner & Managing Director στο γραφείο της Αθήνας, παρουσιάζοντας τα κύρια συμπεράσματα της μελέτης σημείωσε ότι αναμένεται ετήσια αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από 2,2 (απαισιόδοξο σενάριο) έως 3,8% (το αισιόδοξο σενάριο). Από την άλλη, σε ό,τι αφορά το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης, η προσφορά αναμένεται να ξεπεράσει την ζήτηση από 8,2 έως και 13,8% το 2020. Σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης της BCG, έως το τέλος του 2020 η υπερπροσφορά αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 2 και 3,3 εκατ. TEUs, κάτι που μεταφράζεται περίπου σε 90 έως 150 πλεονάζοντα πλοία τύπου Triple Ε.
Όπως τόνισε η κα Egloff-Γκίκα οι μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων πρέπει να δημιουργήσουν οικονομίες κλίμακος, καθώς όπως τόνισε η ίδια «size matters» στη ναυτιλία. Και προς αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να κινηθούν οι μεταφορείς εάν θέλουν να βελτιώσουν την απόδοσή τους στα νέα δεδομένα της αγοράς, είτε μόνοι τους είτε μέσω παγκόσμιων συγχωνεύσεων ή και μέσω μικρότερης κλίμακας εξαγορών. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να εξορθολογήσουν και μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη, από τη στιγμή που οι ναύλοι έχουν περιοριστεί σε τόσο χαμηλά επίπεδα. Εκτιμάται, ότι η μέσω της λειτουργικής αριστείας και την βελτιστοποίηση των συνεργειών μπορεί να μειωθεί το κόστος των συγχωνευμένων εταιρειών από 5 έως και 10%.
Άλλος τρόπος αντιμετώπισης των προκλήσεων της αγοράς από τους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων είναι η επιλογή της εξειδίκευσης σε νέες αγορές, η επέκταση διαδρόμων μεταφορών πέραν της θαλάσσης, η παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών μεταφορών, η διάθεση υπηρεσιών ταχυμεταφοράς εμπορευμάτων στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, η χρήση και αξιοποίηση ψηφιακών τεχνολογιών για βελτίωση εμπορικών πλατφορμών, που θα επιτρέψουν αύξηση αποδοτικότητας, βελτίωση διαχείρισης στόλου και πιο αποτελεσματική συνεργασία με όλους τους συντελεστές του ναυτιλιακού κλάδου.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/JEON HEON-KYUN
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε πακέτο 500 εκατομμυρίων ευρώ για την προώθηση της ευρωπαϊκής επιστημονικής έρευνας. «Ο ρόλος της…
Ισχυρό comeback έκαναν οι παραγγελίες πλοίων κατανάλωσης μεθανόλης τον Απρίλιο, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της πλατφόρμας Alternative Fuels Insight (AFI) του DNV. Συγκεκριμένα,…
Στην υπογραφή μιας σημαντικής συμφωνίας με «φόντο» το μεγαλεπήβολο έργο «Louisiana LNG» προχώρησαν πρόσφατα οι ενεργειακοί κολοσσοί Woodside και BP. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση…
Ο όμιλος Wärtsilä παρουσίασε την τεχνολογία NextDF για έναν τρίτο κινητήρα, τον κινητήρα διπλού καυσίμου Wärtsilä 46TS-DF. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, κατά τη λειτουργία…
Η CMA D. ARGOUDELIS & CO S.A., κορυφαίος πάροχος λύσεων αυτοματισμού για τη ναυτιλιακή και βιομηχανική αγορά, ανακοινώνει με ιδιαίτερη χαρά τη στρατηγική της…
Σε μια κίνηση με έντονες γεωπολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις προέβη πρόσφατα το Πεκίνο, με στόχο να αμβλύνει το εμπορικό χάσμα με την Ουάσιγκτον, το…
Η μέση ηλικία των bulk carriers έχει αυξηθεί τα τελευταία έτη, εξέλιξη της οποίας τα αίτια εντοπίζονται στις κινήσεις των πλοιοκτητών ακόμα και πριν…
Οι τιμές του πετρελαίου σημείωσαν και πάλι σήμερα πτώση, άνω του 3%, μετά την ανακοίνωση από τον ΟPEC+ μιας επιτάχυνσης της παραγωγής για τον…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ