
Οι επιπτώσεις του Brexit στην παγκόσμια ασφάλεια θα μπορούσαν να είναι περισσότερο σημαντικές από τα οικονομικά αποτελέσματα. Εξάλλου, η βρετανική οικονομία αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 4% της παγκόσμιας οικονομίας. Μια αδύναμη λίρα –και μια πιθανή ύφεση της υποτίμησης- δεν θα έχει τα καταστροφικά αποτελέσματα που μερικοί οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν.
Σίγουρα όμως η Βρετανία είναι πρωταγωνιστής στην παγκόσμια σκακιέρα της γεωπολιτικής και της ασφάλειας. Αποτελεί σημαντικό σύμμαχο στους κόλπους του ΝΑΤΟ, αποτελώντας τη «γέφυρα ασφαλείας» ανάμεσα σε Ευρώπη και ΗΠΑ αλλά και από τους βασικότερους συμμετέχοντες (τόσο σε χρήματα όσο και σε μέσα) σε όλες τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ασφαλείας. Αυτό θα εξακολουθεί να ισχύει μετά το Brexit; Ή η Βρετανία θα μετακινηθεί περισσότερο προς το ΝΑΤΟ; Και αν αυτό συμβεί, ποιες θα μπορούσαν να είναι οι συνέπειες στο νέο αμυντικό προσανατολισμό της Ευρώπης και στη Γερμανο- γαλλική ιδέα μιας πραγματικά «αμυντικής ένωσης»; Θα είναι αυτό εφικτό χωρίς την Βρετανία;
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι Αμερικάνοι, εδώ και κάποια χρόνια, αμφισβητούν την ανάγκη δαπάνης σημαντικών κεφαλαίων για την άμυνα της Ευρώπης. Οι προτεραιότητες τους βρίσκονται αναμφισβήτητα πλέον κάπου αλλού, όπως δείχνουν και τα συνεχή συμβάντα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Από αυτή την άποψη, οι ΗΠΑ βλέπουν θετικά την πίεση της Γερμανίας για περαιτέρω συνεργασία και συντονισμό των δαπανών για την άμυνα, που σύμφωνα με κάποιους, θα έπρεπε να αυξηθούν κατά 2% του ΑΕΠ μεταξύ όλων των κρατών- μελών.
Ένα πράγμα είναι βέβαιο: η γεωπολιτική σκακιέρα έχει αλλάξει και οι διαπραγματεύσεις για την έξοδο δεν θα είναι εύκολες. Σίγουρα, η διαδικασία θα πάρει πολύ περισσότερο από τα προβλεπόμενα δύο έτη, εκτός αν κάτι άλλο συμβεί εν τω μεταξύ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Σε τροχιά υλοποίησης τίθενται δύο έργα αναβάθμισης λιμενικών υποδομών στη Σούδα Χανίων και στη Λευκάδα, τα οποία εντάχθηκαν στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου…

Σαν σήμερα, πριν 142 χρόνια γεννήθηκε ο Ευγένιος Ευγενίδης. Με αφορμή την επέτειο γέννησης του Ευγένιου Ευγενίδη, τα Ναυτικά Χρονικά αφιερώνουν μερικές γραμμές στον…

Πλήγμα για τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν οι σφοδρές ρωσικές επιθέσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ουκρανικοί…

Οι αλλεπάλληλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ που έβαλαν στο στόχαστρο πλοία φορτωμένα πετρέλαιο της Βενεζουέλας απειλούν να προκαλέσουν ασφυξία στην οικονομία της, ενώ τροφοδοτούν την επωδό της…

Η τεχνολογία θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS),…

Καθώς η υποβοήθηση πρόωσης από τον άνεμο έχει πλέον καθιερωθεί ως τεχνικά ώριμη λύση στη ναυτιλία, η εφαρμογή προηγμένων αεροδυναμικών τεχνολογιών, όπως τα αυτόνομα…

Η τεχνολογία του υγροποιημένου υδρογόνου αποκτά κομβικό ρόλο στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρό και ασφαλές ενεργειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι το…

Με ορμή διαφαίνεται πως θα εισέλθουν στο 2026 τα VLCCs, καθώς οι προοπτικές για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης θα ευνοήσουν τη ναυλαγορά.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ