
Οι επιπτώσεις του Brexit στην παγκόσμια ασφάλεια θα μπορούσαν να είναι περισσότερο σημαντικές από τα οικονομικά αποτελέσματα. Εξάλλου, η βρετανική οικονομία αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 4% της παγκόσμιας οικονομίας. Μια αδύναμη λίρα –και μια πιθανή ύφεση της υποτίμησης- δεν θα έχει τα καταστροφικά αποτελέσματα που μερικοί οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν.
Σίγουρα όμως η Βρετανία είναι πρωταγωνιστής στην παγκόσμια σκακιέρα της γεωπολιτικής και της ασφάλειας. Αποτελεί σημαντικό σύμμαχο στους κόλπους του ΝΑΤΟ, αποτελώντας τη «γέφυρα ασφαλείας» ανάμεσα σε Ευρώπη και ΗΠΑ αλλά και από τους βασικότερους συμμετέχοντες (τόσο σε χρήματα όσο και σε μέσα) σε όλες τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ασφαλείας. Αυτό θα εξακολουθεί να ισχύει μετά το Brexit; Ή η Βρετανία θα μετακινηθεί περισσότερο προς το ΝΑΤΟ; Και αν αυτό συμβεί, ποιες θα μπορούσαν να είναι οι συνέπειες στο νέο αμυντικό προσανατολισμό της Ευρώπης και στη Γερμανο- γαλλική ιδέα μιας πραγματικά «αμυντικής ένωσης»; Θα είναι αυτό εφικτό χωρίς την Βρετανία;
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι Αμερικάνοι, εδώ και κάποια χρόνια, αμφισβητούν την ανάγκη δαπάνης σημαντικών κεφαλαίων για την άμυνα της Ευρώπης. Οι προτεραιότητες τους βρίσκονται αναμφισβήτητα πλέον κάπου αλλού, όπως δείχνουν και τα συνεχή συμβάντα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Από αυτή την άποψη, οι ΗΠΑ βλέπουν θετικά την πίεση της Γερμανίας για περαιτέρω συνεργασία και συντονισμό των δαπανών για την άμυνα, που σύμφωνα με κάποιους, θα έπρεπε να αυξηθούν κατά 2% του ΑΕΠ μεταξύ όλων των κρατών- μελών.
Ένα πράγμα είναι βέβαιο: η γεωπολιτική σκακιέρα έχει αλλάξει και οι διαπραγματεύσεις για την έξοδο δεν θα είναι εύκολες. Σίγουρα, η διαδικασία θα πάρει πολύ περισσότερο από τα προβλεπόμενα δύο έτη, εκτός αν κάτι άλλο συμβεί εν τω μεταξύ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ