
Του Νίκου Βεργούνη
Το North P&I Club προειδοποιεί τα μέλη του για τις ενδεχόμενες σοβαρές συνέπειες των υπερφορτωμένων γεννητριών ή των όχι σωστά συντηρημένων, οι οποίες δεν είναι σε θέση να καλύψουν τις απαιτήσεις σε ηλεκτρική ενέργεια των πλοίων στη θάλασσα. Η σχετική ειδοποίηση περιλαμβάνεται στο τελευταίο τεύχος του ενημερωτικού δελτίου του Club για την πρόληψη απωλειών, Signals.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθυντή πρόληψης απωλειών Colin Gillespie, οι γεννήτριες παρέχουν ηλεκτρική ισχύ για τα ολοένα και πιο πολύπλοκα συστήματα πλοήγησης, επικοινωνίας και ασφάλειας.
Παράλληλα υποστηρίζουν βασικές υπηρεσίες επί του πλοίου και εξοπλισμού ζωτικής σημασίας, όπως οι γερανοί, τα βαρούλκα και τα bow thrusters. Αν οι γεννήτριες δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν λόγω κακής κατάστασης ή υπερβάλλουσας ζήτησης ισχύος, το γεγονός αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ολική απώλεια ηλεκτρικής ισχύος, βάζοντας έτσι την ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου σε κίνδυνο.
Το Club ισχυρίζεται ότι η ανεπαρκής συντήρηση των γεννητριών είναι ένα σύνηθες φαινόμενο. Συνήθως οι γεννήτριες αντιμετωπίζονται ως εναλλακτήρες, οι οποίοι έχουν λίγα κινούμενα μέρη και είναι αρκετά εύρωστοι. Παρόλα αυτά, οι μηχανές diesel οι οποίες τους δίνουν κίνηση, χρειάζονται το ίδιο επίπεδο φροντίδας όπως οι κύριες μηχανές πρόωσης του πλοίου. Τα εξαρτήματα φθείρονται, οι υπερσυμπιεστές λερώνονται, η συμπίεση μειώνεται και η καύση επιδεινώνεται. Γι’ αυτό, ένα καλό σύστημα παρακολούθησης και συντήρησης, το οποίο να περιλαμβάνει αρκετό αριθμό ανταλλακτικών, είναι απαραίτητο.
Ο κ.Gillespie υποστηρίζει ότι το πρόβλημα αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στην περίπτωση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου οι πλοιοκτήτες έχουν αυξήσει τον αριθμό των ψυγείων- εμπορευματοκιβωτίων τα οποία μεταφέρουν, χωρίς να εκτιμούν σωστά την ισχύ της γεννήτριας. «Σε τέτοιες περιπτώσεις οι γεννήτριες, εάν δεν έχουν συντηρηθεί άριστα, μπορεί να μην είναι σε θέση να ανταποκριθούν στη συνδυασμένη ζήτηση ισχύος από τα ψυγεία-εμπορευματοκιβώτια όταν τα bow thrusters και τα βαρούλκα πρόσδεσης χρησιμοποιούνται. Αυτό έχει οδηγήσει στο να υπερφορτώνονται οι γεννήτριες με αποτέλεσμα να βγαίνουν εκτός λειτουργίας, οδηγώντας σε δυνητικά επικίνδυνες καταστάσεις γενικών διακοπών ρεύματος.»
Σύμφωνα με το Club, τα πληρώματα αρκετές φορές προσπαθούν να αποτρέψουν αυτές τις γενικές διακοπές ρεύματος απενεργοποιώντας ένα ηλεκτρικό σύστημα ώστε κάποιο άλλο να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί. «Τελευταία έχουμε δει αρκετά περιστατικά, όπου ψυγεία-εμπορευματοκιβώτια έχουν αποσυνδεθεί από το δίκτυο, ώστε να δοθεί επαρκής ηλεκτρική ισχύ για λειτουργίες ελλιμενισμού. Τα εμπορευματοκιβώτια παραμένουν συνήθως χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα μέχρι τα πλοία να προσδέσουν ή να ξεφορτώσουν, συνήθως για αρκετές ώρες» αναφέρει ο Gillespie.
«Εμπορεύματα μεγάλης αξίας, όπως ιατρικά και φαρμακευτικά προϊόντα μπορεί να είναι πολύ ευαίσθητα στη θερμοκρασία και η πρακτική αυτή μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλα claims έναντι των πλοιοκτητών, εάν τα εμπορευματοκιβώτια αυτά δεν βρίσκονται στη σωστή θερμοκρασία.»
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Την ένταξη του νεότευκτου «AEGEAN WINNER» στον στόλο της επισημοποίησε η Arcadia, συμφερόντων των αδελφών Αγγελόπουλου, σε ειδική τελετή ονοματοδοσίας που πραγματοποιήθηκε στις ναυπηγικές…

Αζέρικα καύσιμα εισήλθαν στην Αρμενία, στην πρώτη εμπορική συναλλαγή ύστερα από πάνω από τρεις δεκαετίες πολέμων μεταξύ των δύο χωρών, ανακοίνωσε την Παρασκευή 19…

Η αύξηση στις ουρές αναμονής των Capesizes έξω από τους κινεζικούς λιμένες αποτελεί ένδειξη πίεσης στην εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία ωστόσο παρουσιάζει συγκεκριμένα ποιοτικά…

Σε μια κίνηση στρατηγικής σημασίας, η Odfjell ανακοίνωσε την έναρξη του πρώτου λειτουργικού «πράσινου διαδρόμου» μεταξύ Βραζιλίας και Ευρώπης. Η πρωτοβουλία, η οποία βασίζεται…

Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ