
Του Νίκου Βεργούνη
Το North P&I Club προειδοποιεί τα μέλη του για τις ενδεχόμενες σοβαρές συνέπειες των υπερφορτωμένων γεννητριών ή των όχι σωστά συντηρημένων, οι οποίες δεν είναι σε θέση να καλύψουν τις απαιτήσεις σε ηλεκτρική ενέργεια των πλοίων στη θάλασσα. Η σχετική ειδοποίηση περιλαμβάνεται στο τελευταίο τεύχος του ενημερωτικού δελτίου του Club για την πρόληψη απωλειών, Signals.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθυντή πρόληψης απωλειών Colin Gillespie, οι γεννήτριες παρέχουν ηλεκτρική ισχύ για τα ολοένα και πιο πολύπλοκα συστήματα πλοήγησης, επικοινωνίας και ασφάλειας.
Παράλληλα υποστηρίζουν βασικές υπηρεσίες επί του πλοίου και εξοπλισμού ζωτικής σημασίας, όπως οι γερανοί, τα βαρούλκα και τα bow thrusters. Αν οι γεννήτριες δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν λόγω κακής κατάστασης ή υπερβάλλουσας ζήτησης ισχύος, το γεγονός αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ολική απώλεια ηλεκτρικής ισχύος, βάζοντας έτσι την ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου σε κίνδυνο.
Το Club ισχυρίζεται ότι η ανεπαρκής συντήρηση των γεννητριών είναι ένα σύνηθες φαινόμενο. Συνήθως οι γεννήτριες αντιμετωπίζονται ως εναλλακτήρες, οι οποίοι έχουν λίγα κινούμενα μέρη και είναι αρκετά εύρωστοι. Παρόλα αυτά, οι μηχανές diesel οι οποίες τους δίνουν κίνηση, χρειάζονται το ίδιο επίπεδο φροντίδας όπως οι κύριες μηχανές πρόωσης του πλοίου. Τα εξαρτήματα φθείρονται, οι υπερσυμπιεστές λερώνονται, η συμπίεση μειώνεται και η καύση επιδεινώνεται. Γι’ αυτό, ένα καλό σύστημα παρακολούθησης και συντήρησης, το οποίο να περιλαμβάνει αρκετό αριθμό ανταλλακτικών, είναι απαραίτητο.
Ο κ.Gillespie υποστηρίζει ότι το πρόβλημα αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στην περίπτωση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου οι πλοιοκτήτες έχουν αυξήσει τον αριθμό των ψυγείων- εμπορευματοκιβωτίων τα οποία μεταφέρουν, χωρίς να εκτιμούν σωστά την ισχύ της γεννήτριας. «Σε τέτοιες περιπτώσεις οι γεννήτριες, εάν δεν έχουν συντηρηθεί άριστα, μπορεί να μην είναι σε θέση να ανταποκριθούν στη συνδυασμένη ζήτηση ισχύος από τα ψυγεία-εμπορευματοκιβώτια όταν τα bow thrusters και τα βαρούλκα πρόσδεσης χρησιμοποιούνται. Αυτό έχει οδηγήσει στο να υπερφορτώνονται οι γεννήτριες με αποτέλεσμα να βγαίνουν εκτός λειτουργίας, οδηγώντας σε δυνητικά επικίνδυνες καταστάσεις γενικών διακοπών ρεύματος.»
Σύμφωνα με το Club, τα πληρώματα αρκετές φορές προσπαθούν να αποτρέψουν αυτές τις γενικές διακοπές ρεύματος απενεργοποιώντας ένα ηλεκτρικό σύστημα ώστε κάποιο άλλο να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί. «Τελευταία έχουμε δει αρκετά περιστατικά, όπου ψυγεία-εμπορευματοκιβώτια έχουν αποσυνδεθεί από το δίκτυο, ώστε να δοθεί επαρκής ηλεκτρική ισχύ για λειτουργίες ελλιμενισμού. Τα εμπορευματοκιβώτια παραμένουν συνήθως χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα μέχρι τα πλοία να προσδέσουν ή να ξεφορτώσουν, συνήθως για αρκετές ώρες» αναφέρει ο Gillespie.
«Εμπορεύματα μεγάλης αξίας, όπως ιατρικά και φαρμακευτικά προϊόντα μπορεί να είναι πολύ ευαίσθητα στη θερμοκρασία και η πρακτική αυτή μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλα claims έναντι των πλοιοκτητών, εάν τα εμπορευματοκιβώτια αυτά δεν βρίσκονται στη σωστή θερμοκρασία.»
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ