
Του Νίκου Βεργούνη
Το North P&I Club προειδοποιεί τα μέλη του για τις ενδεχόμενες σοβαρές συνέπειες των υπερφορτωμένων γεννητριών ή των όχι σωστά συντηρημένων, οι οποίες δεν είναι σε θέση να καλύψουν τις απαιτήσεις σε ηλεκτρική ενέργεια των πλοίων στη θάλασσα. Η σχετική ειδοποίηση περιλαμβάνεται στο τελευταίο τεύχος του ενημερωτικού δελτίου του Club για την πρόληψη απωλειών, Signals.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθυντή πρόληψης απωλειών Colin Gillespie, οι γεννήτριες παρέχουν ηλεκτρική ισχύ για τα ολοένα και πιο πολύπλοκα συστήματα πλοήγησης, επικοινωνίας και ασφάλειας.
Παράλληλα υποστηρίζουν βασικές υπηρεσίες επί του πλοίου και εξοπλισμού ζωτικής σημασίας, όπως οι γερανοί, τα βαρούλκα και τα bow thrusters. Αν οι γεννήτριες δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν λόγω κακής κατάστασης ή υπερβάλλουσας ζήτησης ισχύος, το γεγονός αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ολική απώλεια ηλεκτρικής ισχύος, βάζοντας έτσι την ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου σε κίνδυνο.
Το Club ισχυρίζεται ότι η ανεπαρκής συντήρηση των γεννητριών είναι ένα σύνηθες φαινόμενο. Συνήθως οι γεννήτριες αντιμετωπίζονται ως εναλλακτήρες, οι οποίοι έχουν λίγα κινούμενα μέρη και είναι αρκετά εύρωστοι. Παρόλα αυτά, οι μηχανές diesel οι οποίες τους δίνουν κίνηση, χρειάζονται το ίδιο επίπεδο φροντίδας όπως οι κύριες μηχανές πρόωσης του πλοίου. Τα εξαρτήματα φθείρονται, οι υπερσυμπιεστές λερώνονται, η συμπίεση μειώνεται και η καύση επιδεινώνεται. Γι’ αυτό, ένα καλό σύστημα παρακολούθησης και συντήρησης, το οποίο να περιλαμβάνει αρκετό αριθμό ανταλλακτικών, είναι απαραίτητο.
Ο κ.Gillespie υποστηρίζει ότι το πρόβλημα αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στην περίπτωση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου οι πλοιοκτήτες έχουν αυξήσει τον αριθμό των ψυγείων- εμπορευματοκιβωτίων τα οποία μεταφέρουν, χωρίς να εκτιμούν σωστά την ισχύ της γεννήτριας. «Σε τέτοιες περιπτώσεις οι γεννήτριες, εάν δεν έχουν συντηρηθεί άριστα, μπορεί να μην είναι σε θέση να ανταποκριθούν στη συνδυασμένη ζήτηση ισχύος από τα ψυγεία-εμπορευματοκιβώτια όταν τα bow thrusters και τα βαρούλκα πρόσδεσης χρησιμοποιούνται. Αυτό έχει οδηγήσει στο να υπερφορτώνονται οι γεννήτριες με αποτέλεσμα να βγαίνουν εκτός λειτουργίας, οδηγώντας σε δυνητικά επικίνδυνες καταστάσεις γενικών διακοπών ρεύματος.»
Σύμφωνα με το Club, τα πληρώματα αρκετές φορές προσπαθούν να αποτρέψουν αυτές τις γενικές διακοπές ρεύματος απενεργοποιώντας ένα ηλεκτρικό σύστημα ώστε κάποιο άλλο να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί. «Τελευταία έχουμε δει αρκετά περιστατικά, όπου ψυγεία-εμπορευματοκιβώτια έχουν αποσυνδεθεί από το δίκτυο, ώστε να δοθεί επαρκής ηλεκτρική ισχύ για λειτουργίες ελλιμενισμού. Τα εμπορευματοκιβώτια παραμένουν συνήθως χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα μέχρι τα πλοία να προσδέσουν ή να ξεφορτώσουν, συνήθως για αρκετές ώρες» αναφέρει ο Gillespie.
«Εμπορεύματα μεγάλης αξίας, όπως ιατρικά και φαρμακευτικά προϊόντα μπορεί να είναι πολύ ευαίσθητα στη θερμοκρασία και η πρακτική αυτή μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλα claims έναντι των πλοιοκτητών, εάν τα εμπορευματοκιβώτια αυτά δεν βρίσκονται στη σωστή θερμοκρασία.»
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ