
Δύο πρόσφατα γεγονότα έχουν επαναφέρει στο προσκήνιο τις δυσκολίες που βιώνει η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Το πρώτο έχει να κάνει με την μάλλον υποτονική υποδοχή που έτυχε η Hapag-Lloyd στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης στις αρχές του Νοέμβρη, όταν κατά την πρώτη ημέρα συνεδρίασης η τιμή της μετοχής της παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη σε σχέση με τα επίπεδα της αρχικής δημόσιας εγγραφής στα 20 ευρώ.
Νωρίτερα, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, η δανέζικη Maersk, ενημέρωσε τους μετόχους της ότι τα κέρδη της για το έτος 2015 θα αγγίξουν τα 1,6 δις δολάρια (1,45 δις ευρώ), που σημαίνει 600 εκατομμύρια λιγότερα σε σχέση με τις αρχικές της εκτιμήσεις.
Από την πλευρά της η Hapag Lloyd ενημέρωσε τους επενδυτές ότι οι δικές της προβλέψεις για κερδοφορία παραμένουν ως έχουν. Όμως αυτές οι κινήσεις δεν ήταν αρκετές για να μεταβάλλουν το ήδη αρνητικό κλίμα μεταξύ των επενδυτών.
Αυτά τα δύο γεγονότα καταδεικνύουν τις σημαντικές δυσκολίες αλλά και προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν Γερμανοί ναυλομεσίτες «δεν είναι όλα μαύρα στη ναυτιλία».
Οι γνώστες του χώρου της ναυτιλιακής βιομηχανίας σημειώνουν ότι υπάρχουν και σήμερα αγορές όπου τα πλοία μπορούν να δραστηριοποιηθούν με μεγάλα περιθώρια κέρδους. Για παράδειγμα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο ή φορτηγά πλοία που μεταφέρουν σιτηρά στην Αφρική ή σιδηρομετάλλευμα σε ασιατικά λιμάνια. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, ο ναύλος μπορεί να ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με την περιοχή αποστολής.
Για παράδειγμα, όποιος επιθυμεί να στείλει ένα εμπορευματοκιβώτιο από την Ασία στην Ευρώπη πληρώνει λιγότερο. Χαρακτηριστικά να αναφερθεί, ότι το κόστος μεταφοράς για ένα 12 μέτρων εμπορευματοκιβώτιο δεν υπερβαίνει τα 400 με 500 δολάρια, που αντιστοιχεί στο ένα πέμπτο του κόστους άλλων εμπορικών διαδρομών.
Όπως σημειώνουν οι ειδικοί, η θαλάσσια οδός που ενώνει την Ασία με την Ευρώπη έχει αναδειχθεί σε μία από τις σημαντικότερες αλλά και πλέον φθηνές οδούς του διεθνούς εμπορίου για μεταφορά κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, παιχνιδιών, ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης και υπόδησης. Και αυτός είναι ο λόγος που ολοένα και περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία ταξιδεύουν σε αυτήν τη διαδρομή, διαμορφώνοντας όρους έντονου ανταγωνισμού και πτώσης τιμών, που με τη σειρά τους, βέβαια, οδηγούν σε προβλέψεις για μειωμένη κερδοφορία μεγάλων παικτών της ναυτιλιακής αγοράς, όπως είναι η Maersk ή σε περιορισμένο χρηματιστηριακό ενδιαφέρον, όπως στην περίπτωση της Hapag Lloyd.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ο Αρχηγός του Λ.Σ. Τρύφων Κοντιζάς, ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας Αττικής & Υποναύαρχος ε.α. Λ.Σ Λεωνίδας Μανωλάκος, ο Αντιπεριφερειάρχης Ναυτιλίας Β. Αιγαίου Capt. Γιώργης…

Αμετάβλητο διατήρησε, όπως αναμενόταν άλλωστε, το βασικό της επιτόκιο στο 2%, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με τις νέες προβολές των εμπειρογνωμόνων του ευρωσυστήματος,…

Υπό καταρρακτώδη βροχή έλαβε χώρα νωρίτερα στη Λοριάν της Γαλλίας η τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της ελληνικής σημαίας της φρεγάτας «Κίμων» του Πολεμικού Ναυτικού.…

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), στρατηγό Δημήτριο…

Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και ο διαχρονικός ρόλος των νηογνωμόνων στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου ναυτιλιακού πλαισίου, βρέθηκαν…

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα αποχαιρετά με βαθιά θλίψη μια εμβληματική φυσιογνωμία του κλάδου, τον δρ. Heinrich Schulte, ιδρυτή της Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), ο…

Πορεία επέκτασης του στόλου της χαράσσει η DryDel Shipping, ανακοινώνοντας συμφωνία με τα ναυπηγεία Namura Shipbuilding της Ιαπωνίας για την κατασκευή ενός Capesize bulk…

Δύο νέοι δορυφόροι εκτοξεύθηκαν με επιτυχία στις 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 06:01 π.μ. ενισχύοντας το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo. Η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε από…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ