
Δύο πρόσφατα γεγονότα έχουν επαναφέρει στο προσκήνιο τις δυσκολίες που βιώνει η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Το πρώτο έχει να κάνει με την μάλλον υποτονική υποδοχή που έτυχε η Hapag-Lloyd στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης στις αρχές του Νοέμβρη, όταν κατά την πρώτη ημέρα συνεδρίασης η τιμή της μετοχής της παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη σε σχέση με τα επίπεδα της αρχικής δημόσιας εγγραφής στα 20 ευρώ.
Νωρίτερα, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, η δανέζικη Maersk, ενημέρωσε τους μετόχους της ότι τα κέρδη της για το έτος 2015 θα αγγίξουν τα 1,6 δις δολάρια (1,45 δις ευρώ), που σημαίνει 600 εκατομμύρια λιγότερα σε σχέση με τις αρχικές της εκτιμήσεις.
Από την πλευρά της η Hapag Lloyd ενημέρωσε τους επενδυτές ότι οι δικές της προβλέψεις για κερδοφορία παραμένουν ως έχουν. Όμως αυτές οι κινήσεις δεν ήταν αρκετές για να μεταβάλλουν το ήδη αρνητικό κλίμα μεταξύ των επενδυτών.
Αυτά τα δύο γεγονότα καταδεικνύουν τις σημαντικές δυσκολίες αλλά και προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν Γερμανοί ναυλομεσίτες «δεν είναι όλα μαύρα στη ναυτιλία».
Οι γνώστες του χώρου της ναυτιλιακής βιομηχανίας σημειώνουν ότι υπάρχουν και σήμερα αγορές όπου τα πλοία μπορούν να δραστηριοποιηθούν με μεγάλα περιθώρια κέρδους. Για παράδειγμα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο ή φορτηγά πλοία που μεταφέρουν σιτηρά στην Αφρική ή σιδηρομετάλλευμα σε ασιατικά λιμάνια. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, ο ναύλος μπορεί να ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με την περιοχή αποστολής.
Για παράδειγμα, όποιος επιθυμεί να στείλει ένα εμπορευματοκιβώτιο από την Ασία στην Ευρώπη πληρώνει λιγότερο. Χαρακτηριστικά να αναφερθεί, ότι το κόστος μεταφοράς για ένα 12 μέτρων εμπορευματοκιβώτιο δεν υπερβαίνει τα 400 με 500 δολάρια, που αντιστοιχεί στο ένα πέμπτο του κόστους άλλων εμπορικών διαδρομών.
Όπως σημειώνουν οι ειδικοί, η θαλάσσια οδός που ενώνει την Ασία με την Ευρώπη έχει αναδειχθεί σε μία από τις σημαντικότερες αλλά και πλέον φθηνές οδούς του διεθνούς εμπορίου για μεταφορά κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, παιχνιδιών, ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης και υπόδησης. Και αυτός είναι ο λόγος που ολοένα και περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία ταξιδεύουν σε αυτήν τη διαδρομή, διαμορφώνοντας όρους έντονου ανταγωνισμού και πτώσης τιμών, που με τη σειρά τους, βέβαια, οδηγούν σε προβλέψεις για μειωμένη κερδοφορία μεγάλων παικτών της ναυτιλιακής αγοράς, όπως είναι η Maersk ή σε περιορισμένο χρηματιστηριακό ενδιαφέρον, όπως στην περίπτωση της Hapag Lloyd.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα υγραεριοφόρο πλοίο με σημαία Καμερούν εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε σε αυτό την ώρα που έπλεε στα ανοικτά των ακτών…
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Κίνα και Ρωσία σκοπεύουν να αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπορευματική κίνηση από το Βόρεια Πέρασμα σε 20 εκατ. τόνους έως το 2030, δήλωσε πρόσφατα…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ