
ΑΠΕ-ΜΠΕ (Μπουγιώτης Ευάγγελος)
του Θάνου Πάλλη*
Αρκετός λόγος γίνεται για τις προοπτικές της κρουαζιέρας στον Μεσογειακό χώρο, με δεδομένες τις ωφέλειες που μπορεί να επιφέρει ο κλάδος στις δοκιμαζόμενες οικονομίες της Nότιας Ευρώπης.
Η ετήσια στατιστική έκδοση της ΜedCruise, της ένωσης λιμένων κρουαζιέρας της Μεσογείου και των γειτονικών περιοχών παρέχει αξιοπρόσεκτα στοιχεία.
Η μακροπρόθεσμη τάση (2005-2014) είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Οι 100 και πλέον λιμένες μέλη της MedCruise, από 20 χώρες, υποδέχθηκαν το 2014 11,6 εκατομμύρια περισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας σε σύγκριση με το 2005 (αύξηση 83,4%), καθιστώντας τη Μεσόγειο το δεύτερο δημοφιλέστερο προορισμό κρουαζιέρας παγκοσμίως.
Ένας σημαντικός αριθμός λιμένων και προορισμών σε κοντινές αποστάσεις, σε συνδυασμό με την γεωγραφία, ιστορία και τον πολιτιστικό πλουραλισμό, προσφέρουν σημαντικές προοπτικές περαιτέρω μεγέθυνσης στο προσεχές μέλλον.
Μεσοπρόθεσμα (2009-14), σε συνθήκες κρίσης των οικονομιών και πολιτικής αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή, ο κλάδος επέδειξε σημαντική ανθεκτικότητα, καταγράφοντας αύξηση που πλησιάζει το 5%. Από το 2011 η συνολική κίνηση επιβατών κρουαζιέρας στην Μεσόγειο ξεπερνά τα 25 εκατ. ετησίως.
Η μεσοπρόθεσμη τάση αντικατοπτρίζει και τις μεταβαλλόμενες δομές του κλάδου. Αντιπροσωπευτικότερο παράδειγμα η αύξηση του μέσου αριθμού επιβατών ανά κρουαζιέρα κατά 12,9%– συνέπεια της μεγέθυνσης των κρουαζιερόπλοιων.
Οι στρατηγικές που υιοθέτησαν οι Μεσογειακοί λιμένες, είτε μεμονωμένα είτε συλλογικά, κέρδισαν την εμπιστοσύνη των εταιριών κρουαζιέρας. Οι υποδομές απαιτούν κινητοποίηση κεφαλαίων και μακροπρόθεσμη στρατηγική, η δε εμπιστοσύνη των εταιριών κρουαζιέρας προϋποθέτει αρμονικές συνεργασίες με τους εκπροσώπους των προορισμών που επισκέπτονται οι επιβάτες.
Η βραχυπρόθεσμη τάση αναδεικνύει όμως την αναγκαιότητα για ενίσχυση των προσπαθειών. Σε ετήσια βάση, το 2014, τα Μεσογειακά λιμάνια κατέγραψαν μείωση επισκέψεων κατά 7,2%. – μείωση περισσότερο αισθητή στην δοκιμαζόμενη Μαύρη Θάλασσα (-13,5%) και την Ανατολική Μεσόγειο (-15,6%).
Είναι γεγονός ότι το 2013 καταρρίφθηκε κάθε ρεκόρ. Όμως ένα ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον έχει διαμορφωθεί.¨ Η απόφαση των εταιριών κρουαζιέρας να δραστηριοποιηθούν περαιτέρω σε Ασία και Ωκεανία, σε αναζήτηση νέων προορισμών και ‘πηγών επιβατών’ , σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις από τους περιορισμούς στο μέγεθος των πλοίων που επισκέπτονται την δημοφιλή Βενετία είχαν αρνητικές επιπτώσεις .
Οι μεσογειακοί προορισμοί συνεχίζουν να είναι ελκυστικοί για τους επιβάτες κρουαζιέρας, ενώ προσφέρουν πολλαπλές επιλογές στις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή.
Όμως, λιμένες και εμπλεκόμενοι φορείς χρειάζεται να ενισχύσουν την συνεργασία τους ώστε συντονισμένα να προσφέρουν ελκυστικότερο προϊόν και να μετατρέψουν προκλήσεις – όπως η διευρυμένη προέλευση επιβατών ή η υποδοχή μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων – σε ευκαιρίες.
Η πρόσφατη πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ανοίξει τον διάλογο για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας αποτελεί επιπρόσθετη πλατφόρμα για την δημιουργία των εν λόγω προϋποθέσεων.
Και φυσικά οι ενώσεις εκπροσώπησης των λιμένων και των φορέων διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην ανταλλαγή γνώσης, προώθησης και διαμόρφωσης των βέλτιστων πρακτικών.
Με γνώμονα τα παραπάνω, η MedCruise – την έδρα της οποίας έχει από το 2011 η χώρα μας χάρη στην επιτυχή προσπάθεια της διοίκησης του ΟΛΠ – θα συνεχίσει να καταβάλλει συντονισμένες προσπάθειες συνεργασίας των λιμένων με κύριο στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο χώρο της Μεσογείου.
*Ο Θάνος Πάλλης διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Είναι γενικός γραμματέας της ΜedCruise.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου σε λιμάνι της ουκρανικής επαρχίας της Οδησσού υπέστη ζημιές και τυλίχθηκε στις φλόγες μετά από ρωσική επίθεση που σημειώθηκε…

O Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε σήμερα, Παρασκευή, συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στην πρωτεύουσα Ασκαμπάτ του Τουρκμενιτστάν στο περιθώριο…

Τη χρηματοδότηση της προμήθειας και εγκατάστασης του νέου συστήματος γεωεντοπισμού για όλες τις σιδηροδρομικές αμαξοστοιχίες αναλαμβάνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύμφωνα με ανακοίνωση του…

Αλλαγές στην ηγεσία του φορέα εκπροσώπησης των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, της ECSA θα υπάρξουν από την 1η Ιανουαρίου 2026, με έντονο το ελληνικό «χρώμα». Συγκεκριμένα,…

Σε μία από τις σημαντικότερες κινήσεις εξωστρέφειας στην ιστορία της, η Sembcorp ανακοίνωσε την εξαγορά της αυστραλιανής Alinta Energy έναντι Enterprise $4,32 δισ., σύμφωνα…

Η ταχεία πρόοδος των ψηφιακών τεχνολογιών και της τηλεμετρίας εισάγει μια νέα εποχή για την κλάση πλοίων, ανοίγοντας τον δρόμο για πιο ασφαλείς, «έξυπνες»…

Ξεκινούν οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, συνολικού ύψους 22.160.000 ευρώ, για κατοίκους και επιχειρήσεις νησιών, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων και την εκκαθάριση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ