Page 212 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 212

Μέσα από το αρχείο


                                           τητας πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρών   ρήσει σε συστηματικές αναφορές κατά
                                           φορτίων ωθεί το περιοδικό να γράψει   τα επόμενα χρόνια συγκρίνοντας τους
                                           πως «το μπαλκ-κέρριερ του μέσου μεγέ-  δύο τύπους πλοίων. Ήδη από το 1958
                                           θους των 18-20.000 dwt άρχισε ήδη να   τα Ναυτικά Χρονικά συμμερίζονται την
                                           συγκροτεί τη Ναυτιλία της αύριον» .   άποψη πως «Αναμφισβήτητον πρέπει να
                                                                       18
                                           Είναι πασιφανές ότι, εντός ολίγων ετών,   θεωρείται το γεγονός ότι με τα σκάφη τα
                                           το bulk carrier, ως τύπος πλοίου, εξελί-  χαρακτηριζόμενα ως bulk carriers, των
                                           χθηκε στο βασικότερο και οικονομικό-  15-22 χιλιάδων τόνων, θα μεταφέρονται
                                           τερο μέσο μεταφοράς. Μέχρι τα μέσα   και τα περισσότερα φορτία γαιανθρά-
                                           Ιουνίου του 1961, ο παγκόσμιος στόλος   κων από την Αμερικήν εις την Δυτικήν
                                           των bulk carriers υπολογιζόταν σε 514   Ευρώπην» , εκτοπίζοντας προοδευτικά
                                                                                      22
                                           πλοία, χωρητικότητας 9,6 εκατ. dwt .  τα Λίμπερτυ από τη ναυλαγορά.
                                                                        19
                                           Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικό ρόλο   Παρά το απαισιόδοξο κλίμα για τη διαι-
                                           στον σχεδιασμό και στη ναυπήγηση   ώνιση των «ευλογημένων πλοίων» στον
                                           ολοένα και μεγαλύτερων bulk carriers   παγκόσμιο στόλο, λίγα χρόνια αργότερα,
                                           διαδραμάτισε και η εμφάνιση  των   σε άρθρο του περιοδικού για την «επιβί-
                                           combination-carriers. Τα πλοία αυτά,   ωση των Λίμπερτυς»  διαβάζουμε ότι
                                                                                              23
                                           συνδυασμένων μεταφορών, εμφανίστη-  μια σειρά από λόγους καθυστερούν την
                                           καν κατά το 1960, αποκτώντας ιδιαίτερη   απόσυρσή τους. Η στροφή της ναυτιλι-
               NX 15η Οκτωβρίου 1961, σελ. 56  δημοφιλία τα επόμενα χρόνια, ενώ σημα-  ακής κοινότητας σε πλοία μεταφοράς
                                           ντικοί ελληνικοί ναυτιλιακοί Οίκοι είχαν   χύδην ξηρών φορτίων 12.000 dwt και
        Στήλη από αγγλικό ένθετο του περιοδικού,   πρωτοστατήσει στη ναυπήγηση αλλά και   άνω σήμαινε έλλειψη προσφοράς σε
        όπου γίνεται σύγκριση μεταξύ των bulk   στη διαχείρισή τους.         νεότευκτα πλοία της «ευέλικτης» χωρη-
        carriers και των πλοίων τύπου Λίμπερτυ.
                                           Η προοδευτική αύξηση των μεγεθών των   τικότητας των Λίμπερτυ, με αποτέλεσμα
                                           πλοίων οδήγησε στη βελτίωση των λιμε-  αυτά να έχουν ακόμη λόγο ύπαρξης.
                                           νικών εγκαταστάσεων σε πολλά σημεία   Παρότι το κόστος της ναύλωσής τους
                                           του πλανήτη, ωστόσο η συζήτηση περί   ήταν υψηλότερο από νεότερα σε ηλικία
                                           χωρητικότητας πλοίων και προσέγγισης   πλοία, η δυνατότητά τους να προσεγγί-
                                           λιμένων θα συνεχιζόταν και κατά τα επό-  ζουν λιμένες με περιορισμένες υποδομές
                                           μενα χρόνια .                     βοηθούσε τα Λίμπερτυ να διατηρήσουν,
                                                     20
                                           Σε κάθε περίπτωση, από τα μέσα της   σε ορισμένες περιπτώσεις, ένα ανταγω-
                                           δεκαετίας του 1960, τα περισσότερα   νιστικό πλεονέκτημα.
                                           νεότευκτα bulk carriers κατασκευάζο-  Το έντονο δημοσιογραφικό ενδιαφέρον
                                           νταν με αρκετά κοινά χαρακτηριστικά:   για το «μέλλον των Λίμπερτυ» μπορεί να
                                           διέθεταν μηχανές diesel, το «ακομοδέ-  εξηγηθεί αφενός για λόγους καταγρα-
                                           σιο» στην πρώρα, ενώ η χωρητικότητά   φής της ναυτιλιακής επικαιρότητας και
                                           τους αύξανε προοδευτικά, φτάνοντας   της τεχνολογικής προόδου που επιτε-
                                           και τους 70.000 dwt μέχρι το τέλος της   λούνταν και αφετέρου από το γεγονός
                                           δεκαετίας .                       ότι ακόμη υπήρχε σημαντικός αριθμός
                                                   21
                                                                             Ελλήνων που δραστηριοποιούνταν στο
                                           Bulk carrier vs Liberty           ναυτιλιακό επιχειρείν και διαχειρίζονταν
                                           Σε πολλές περιπτώσεις, σύμφωνα και   πλοία τύπου Λίμπερτυ. Κατ’ αυτόν τον
                                           με όσα αποτυπώνονταν στα τεύχη των   τρόπο, η αναπροσαρμογή αυτή στην
                                           Ναυτικών Χρονικών, η εμφάνιση και η   παγκόσμια ναυτιλία που τελούσε «εν
                                           μετέπειτα εδραίωση των bulk carriers   πλήρη αναπτύξει» , κατά τη δεκαετία
                                                                                            24
                                           συμβαδίζουν με τη σταδιακή απόσυρση   του 1960, διατηρούσε έντονο το ενδιαφέ-
                                           των Λίμπερτυ, τα οποία παρουσιάζονται   ρον του ελληνικού αναγνωστικού κοινού.
                                           ορισμένες φορές και ως ανταγωνιστές   Παρά τις διαχρονικές ανησυχίες ή αμφι-
                                           των μεγάλων bulk carriers.        σβητήσεις για το παρόν και το μέλλον
                                           Το φαινόμενο αυτό οδήγησε τη συντα-  τους, τα Λίμπερτυ θα αποδεικνύονταν
                                           κτική ομάδα του περιοδικού να προχω-  εξαιρετικά οικονομικά και προσαρμο-


                                           18      Ναυτικά Χρονικά, 1η Ιανουαρίου 1963, σελ. 1.
                                           19      Ναυτικά Χρονικά, 15η Οκτωβρίου 1961, σελ. 56.
                                           20      Ναυτικά Χρονικά, 15η Μαΐου 1966, σελ. 35.
                                           21       Panos Zachariadis, “A brief history of Bulk Carrier Design”, INTERCARGO, The
                                           first 40 years, Athens 2019, Gratia Publications, σελ. 74.
                                           22      Ναυτικά Χρονικά, 15η Σεπτεμβρίου 1958, σελ. 3.
                                           23      Ναυτικά Χρονικά, 15η Οκτωβρίου 1961, σελ. 14.
          212                              24      Ναυτικά Χρονικά, 15η Φεβρουαρίου 1966, σελ. 13.        NX
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217