Page 210 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 210

Μέσα από το αρχείο


                                           Νέα πλοία, νέες προκλήσεις        κές δυσκολίες διαχείρισης που συνόδευ-
                                           Παρά την πολλά υποσχόμενη εμφάνιση   σαν τα bulk carriers αφορούσαν, εκτός
                                           των bulk carriers στο προσκήνιο της   από τη ναύλωση του πλοίου, κυρίως τις
                                           παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας,   λιμενικές υποδομές της εποχής και τη
                                           αλλά και τη σχεδόν άμεση ζήτηση για   δυναμικότητά τους, καθώς και το βάθος
                                           ναυπήγηση περισσότερων παρόμοιων   των υδάτων, τα μέσα χειρισμού του φορ-
                                           πλοίων, η εκμετάλλευση και η διαχεί-  τίου κ.ά.
                                           ρισή τους συνοδεύτηκαν από σημαντικές   Όπως σχολίαζαν τα Ναυτικά Χρονικά της
                                           δυσκολίες και προκλήσεις.         περιόδου, οι σημαντικές αυτές προκλή-
                                           Η απουσία, για παράδειγμα, μέσων φόρ-  σεις εξέθεταν τις διαχειρίστριες εταιρείες
                                           τωσης/εκφόρτωσης σε ένα bulk carrier   που εκμεταλλεύονταν bulk carriers σε
                                           ήταν δυνατόν να δημιουργήσει μεγάλες   αυξημένα ρίσκα και μια μόνιμη ανησυχία
                                           καθυστερήσεις, ανάλογα με τον λιμένα   για το κατά πόσο τα πλοία τους θα ταξι-
                                           που μπορούσε να προσεγγίσει το πλοίο.   δεύουν σε έμφορτη κατάσταση. Την ίδια
                                           Σύμφωνα με τα Ναυτικά Χρονικά, για ένα   στιγμή, οι παράγοντες αυτοί οδηγούσαν
                                           μεταλλοφόρο bulk carrier, ήταν δύσκολη   αρκετούς πλοιοκτήτες να προσβλέπουν
                                           η υπέρβαση του ορίου εκφόρτωσης των   ολοένα και περισσότερο σε συμφωνίες
                                           8.000 τόνων ημερησίως, γεγονός που   για μακροχρόνιες ναυλώσεις. Η συγκε-
                                           σήμαινε σημαντική απώλεια χρόνου για   κριμένη τακτική μπορούσε να απαλλάξει
                                           ένα πλοίο χωρητικότητας 40.000 τόνων   τη διαχείριση των πλοίων από το σύνηθες
                                           και άνω. Επιπρόσθετα, η εύρεση των   «ρίσκο» αλλά και το ενδεχόμενο μεγαλύ-
                                           απαραίτητων μέσων εναποθέσεως του   τερο περιθώριο κέρδους που επιφύλασσε
                                           φορτίου στην προκυμαία ενός λιμανιού   το tramp εμπόριο.
                                           ή σε φορτηγίδα αποτελούσε παράγο-  Λίγα χρόνια αργότερα, στις αρχές της
                                           ντα που μπορούσε να προκαλέσει ακόμα   δεκαετίας του 1960, οι στήλες του περι-
                                           μεγαλύτερη απώλεια χρόνου .       οδικού εξακολουθούσαν να υπογραμ-
                                                                   16
                                           Αξίζει να σημειωθεί ότι τα λεγόμενα   μίζουν ότι οι τρεις βασικότερες προ-
                                           πλοία-«μαμούθ»  της περιόδου, με   κλήσεις στη διαχείριση bulk carriers
                                           χωρητικότητα 60.000 τόνων, σπάνια   σχετίζονται με το περιορισμένο βύθισμα
                                           ταξίδευαν πλήρως έμφορτα, καθότι ήταν   των ανά τον κόσμο λιμενικών υποδομών,
                                           πολύ λίγοι οι λιμένες ανά τον κόσμο που   την ανεπάρκεια σε μέσα φόρτωσης και
                                           μπορούσαν να τα δεχτούν προς φόρ-  εκφόρτσης καθώς και την προτίμηση
                                           τωση ή διέθεταν το βάθος των υδάτων   ορισμένων ναυλωτών . Ωστόσο, κάτι
                                                                                                17
                                           ώστε να τα δεχτούν με πλήρη φόρτο.   που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι η
                                           Σε αντίθεση με τα δεξαμενόπλοια της   «κυριαρχία των μεγάλων φορτίων», ιδι-
                                           περιόδου, που είτε μέσω συνδετικών   αίτερα για τη μεταφορά αμερικανικού
                                           αγωγών είτε μέσω άντλησης του φορ-  γαιάνθρακα προς την Ευρώπη, τη Μεσό-
              NX 1η Σεπτεμβρίου 1962, σελ. 42  τίου σε ένα τάνκερ τύπου Τ2, είχαν τη   γειο, τη Νότια Αμερική και την Ιαπωνία,
                                           δυνατότητα να μειώσουν το βύθισμά   οδήγησε στην αύξηση της δημοφιλίας
          Στήλη των Ναυτικών Χρονικών όπου αναλύεται   τους, αυτή η δυνατότητα δεν υπήρχε   των μεγάλων σε χωρητικότητα bulkers.
          η συμμετοχή των «μπαλκ-κέρριερς» στη μετα-  τότε για τα μεταλλοφόρα ή γαιανθρακο-  Την ίδια περίοδο, μικρή χαρακτηριζό-
          φορά ξηρών φορτίων και παρουσιάζεται    φόρα. Σύμφωνα με γαλλική μελέτη της   ταν η συμμετοχή των bulk carriers για
          ο παγκόσμιος στόλος των εν υπηρεσία
          πλοίων αυτού του τύπου.          περιόδου, τα αποτελέσματα της οποίας   τη μεταφορά σιτηρών, επί του συνόλου
                                           δημοσίευσαν και σχολίασαν τα Ναυ-  των διακινούμενων φορτίων.
                                           τικά Χρονικά της 1ης Ιουνίου 1958, δεν   Παρά τις καταγεγραμμένες ανησυχίες
                                           υπήρχε γαλλικός λιμένας ικανός να υπο-  της ναυτιλιακής κοινότητας, σχετικά με
                                           δεχτεί φορτηγό ξηρού φορτίου 30.000   τις ποικίλες ανεπάρκειες των λιμενικών
                                           τόνων και άνω με βύθισμα 31 ποδών. Το   υποδομών ανά τον κόσμο, έμελλε να
                                           συγκεκριμένο δημοσίευμα κατέληγε με   αποδειχθεί ότι η μεγέθυνση της χωρη-
                                           την αναφορά ότι μια σειρά από κράτη,   τικότητας των εμπορικών πλοίων και η
                                           όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και   εκμετάλλευση των οικονομιών κλίμακας
                                           οι Κάτω Χώρες, σχεδίαζαν τη βελτίωση   ήταν μονόδρομος και τάση που επικρά-
                                           των λιμενικών υποδομών τους.      τησε. Μάλιστα, η επιτυχημένη εμπορική
                                           Από τα ανωτέρω διαφαίνεται ότι οι βασι-  εκμετάλλευση των αυξημένης χωρητικό-

          16     Ναυτικά Χρονικά, 1η Ιουνίου 1958, σελ. 17.
          17     Ναυτικά Χρονικά, 1η Σεπτεμβρίου 1962, σελ. 42.
          210                                                                                             NX
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215