Page 214 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 214

Μέσα από το αρχείο


                                                                             Έλληνες και bulk carriers
                                                                             Η εμφάνιση  των bulk carriers στο
                                                                             παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα δεν
                                                                             γινόταν να αφήσει ανεπηρέαστη την
                                                                             ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, πολλά
                                                                             από τα μέλη της οποίας διακρίνονται
                                                                             για την επιχειρηματική τους οξύνοια
                                                                             και κυρίως για την προσαρμοστικότητα
                                                                             σε νέες εξελίξεις και συνθήκες. Ήδη
                                                                             από την πρώτη περίοδο κατά την οποία
                                                                             έκαναν την εμφάνισή τους τα νέα πλοία
                                                                             μεταφοράς «ξηρού φορτίου εις χύμα»,
                                                                             τα Ναυτικά Χρονικά καταγράφουν τις
                                                                             πρώτες τους επενδύσεις σε αυτόν τον
                                                                             νέο τύπο.
                                                                             Μία από τις πρώτες αναφορές του όρου
                                                                             bulk carrier στο περιοδικό, που σχετι-
                                                                             ζόταν με ελληνικές ναυπηγήσεις του
                                                                             εν λόγω τύπου, εντοπίζεται στο τεύχος
                                                                             της 15ης Ιανουαρίου 1957 , σε άρθρο
                                                                                                   26
                                                                             του ναυπηγού Ευγένιου Παναγόπουλου
                                                                             με τίτλο «Προέχουσαι τάσεις των νέων
                                                                             ελληνικών ναυπηγήσεων». Το άρθρο
                                                                             αποτέλεσε μια γενική επισκόπηση των
                                                                             ναυπηγήσεων ελληνικών συμφερόντων
                                                                             σε ιαπωνικά, ευρωπαϊκά και αμερικα-
                                                                             νικά ναυπηγεία. Σε ό,τι αφορά τα bulk
                                                                             carriers, υπάρχει μια απλή αναφορά
                                                                             για το ενδιαφέρον των Ελλήνων πλοι-
                                                                             οκτητών για την κατασκευή φορτηγών
                                                                             πλοίων με ένα κατάστρωμα στις ιαπωνι-
                               NX 1η Φεβρουαρίου 1969, σελ. 17
                                                                             κές γιάρδες, 15.000-20.000 τόνων και
          «Αυξάνονται και πληθύνονται»: Τα Ναυτικά Χρονικά γίνονται μάρτυρες της απόλυτης κυρι-  ταχύτητας 16-17 κόμβων. Ταυτόχρονα,
          αρχίας των bulk carriers στα τέλη της δεκαετίας του 1960, τα οποία, όπως αναφέρεται,   αναφέρεται και ένας περιορισμένος
          μεταφέρουν το 65% των ξηρών φορτίων σε διεθνές επίπεδο.
                                                                             αριθμός παραγγελιών για bulk carriers
                                                                             σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία.
          στικά στις συνθήκες των ναυλαγορών   τικότητας 10.000-16.000 dwt, με αυξη-  Από αυτές τις μάλλον αναγνωριστικές
          για αρκετά έτη ακόμα, επιβιώνοντας   μένη ταχύτητα και καλύτερο εξοπλισμό   πρώτες ναυπηγήσεις , οι Έλληνες κατά
                                                                                              27
          περισσότερες από δύο δεκαετίες μετά   φόρτωσης από παλαιότερα πλοία.   τα επόμενα χρόνια θα παρουσίαζαν
          την κατασκευή τους. Η αντικατάσταση   Ωστόσο, καθίσταται σαφές ότι, όσο   έντονο ενδιαφέρον για ναυπηγήσεις
          των  πλοίων  Λίμπερτυ  θα  δημιουρ-  περνούσαν τα χρόνια, το ενδιαφέρον   νεότευκτων bulk carriers, ειδικά από
          γούσε ένα σημαντικό ρεύμα  για  τη   της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομη-  την πλευρά παραδοσιακών ναυτιλιακών
          ναυπήγηση διαφόρων  τύπων εμπο-  χανίας  επικεντρωνόταν ολοένα και   Οίκων. Συμβαδίζοντας με το νέο αυτό
                                                 25
          ρικών πλοίων γενικών φορτίων προς   περισσότερο στα bulk carriers μονού   επενδυτικό ενδιαφέρον της ελληνικής
          αντικατάστασή τους. Η εμφάνιση των   καταστρώματος, σχεδιασμένα ειδικά   εφοπλιστικής κοινότητας, το περιοδικό,
          περίφημων «αντιλίμπερτυ», που ξεκί-  για τη μεταφορά χύδην ξηρών φορτίων,   εκτός από τα άρθρα τεχνικής φύσεως,
          νησαν να εμφανίζονται από τα μέσα   γεγονός που θα έφερνε και τη σταδιακή   ξεκίνησε σταδιακά, κατά τις ετήσιες
          της δεκαετίας του 1960 και έπειτα, θα   εξαφάνιση ή την αλλαγή της εμπορι-  και εξαμηνιαίες ανασκοπήσεις του, να
          αύξανε τον αριθμό shelterdecks και   κής εκμετάλλευσης αυτών των τύπων   διακρίνει στις ναυπηγήσεις ελληνικών
          tweendeckers γενικών φορτίων, χωρη-  πλοίων κατά τις επόμενες δεκαετίες.  συμφερόντων τα bulk carriers από τα


          25      Διαπιστώνεται ότι η συζήτηση εντός των κόλπων της διεθνούς ναυτιλίας περί της «επιβίωσης των συμβατικών “τραμπ” φορτηγών
          μεταφοράς γενικών φορτίων, εξαιτίας του ανταγωνισμού άλλων εξειδικευμένων ή/και υπερμεγέθων πλοίων, έχει ήδη ξεκινήσει στις αρχές
          της δεκαετίας του 1970 (βλ. Ναυτικά Χρονικά, 15η Σεπτεμβρίου 1971, σελ. 21).
          26     Ναυτικά Χρονικά, 15η Ιανουαρίου 1957, σελ. 185.
          27      Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως φαίνεται, τα πρώτα νεότευκτα bulk carriers ελληνικών συμφερόντων που παραδόθηκαν ήταν
          τα «Aragon» και «Granada» του Οίκου Ν. Ι. Γουλανδρή (βλ. Ναυτικά Χρονικά, 15η Νοεμβρίου 1959, σελ. 15). Τα συγκεκριμένα πλοία
          ναυπηγήθηκαν τον Μάιο και τον Νοέμβριο του 1956 αντίστοιχα, στα ναυπηγεία Kawasaki του Κόμπε, και διέθεταν χωρητικότητα 15.900 dwt.
          214                                                                                             NX
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219