Page 215 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 215
συμβατικά «φορτηγά» μεταφοράς γενι-
κών φορτίων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα που υπο-
γραμμίζει ένα αυξημένο ενδιαφέρον
προς τα «μπαλκ-κέρριερς» εντοπίζε-
ται στο τεύχος της 1ης Ιανουαρίου 1962,
όπου τα Ναυτικά Χρονικά, κατά την ετή-
σια ανασκόπησή τους, σχολιάζουν πως
«η επίδοσις του Έλληνος εις τα θαλάσ-
σια έργα δεν άφηκεν ανεκμετάλλευ-
τον καμμίαν κατηγορίαν της ναυτικής
επιχειρηματικής δραστηριότητος» .
28
Το «πατροπαράδοτον φορτηγόν»
διατηρεί ακόμη το προβάδισμα στην
προτίμηση του Έλληνα πλοιοκτήτη,
το οποίο ωστόσο εξελίχθηκε προς
μια νέα μορφή: «Το “μπαλκ-κέρριερ”
είλκυσεν από τινός την προσοχήν και
πολλά τοιαύτα σκάφη παρηγγέλθησαν
δι’ ελληνικόν λογαριασμόν εις τα ανά
τον κόσμον ναυπηγεία, ενώ και δεξα-
μενόπλοια της κλάσεως “Τ2” μετετρά-
πησαν εις φορτηγά ξηρού φορτίου και
επεμηκύνθησαν αποκτήσαντα χωρητι-
κότητα κυμαινόμενην μεταξύ 20.000
και 23.000 dwt . Η ετήσια ανασκό-
29
πηση του περιοδικού καταλήγει για τα NX 1η Σεπτεμβρίου 1975, σελ. 3
bulk carriers με το ότι: «Η εργασία των
εν λόγω σκαφών εδικαίωσε την σκο- Αναδημοσίευση συνέντευξης του Αντώνη Ι. Αγγελικούση σε βρετανική εφημερίδα, στις σελίδες
πιμότητα του ενδιαφέροντος εις την των Ναυτικών Χρονικών. Η εδραίωση των bulk carriers στις μεταφορές χύδην ξηρών φορτίων
κατηγορίαν ταύτην», σχολιάζοντας επί- απασχολεί έντονα πλέον τα μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Οι Έλληνες
της θάλασσας παρακολουθούν τις εξελίξεις, σχολιάζουν την επικαιρότητα και καταθέτουν
σης ότι «προς τα μεγάλα bulk carriers τις προβλέψεις τους για τα επόμενα χρόνια.
εστράφησαν οι Έλληνες εφοπλισταί».
Αξίζει να αναφερθεί βέβαια ότι η επι-
κέντρωση στον εν λόγω τύπο πλοίου δεν υπερσύγχρονων μπαλκ κάρριερ και την
ήταν άμεση από όλα τα μέλη της ελλη- αποφυγή αγοράς παρήλικου τονάζ .
31
νικής ναυτιλιακής κοινότητας. Λόγω Όπως καθίσταται σαφές από τη μελέτη
πρόσφατων κρίσεων στη ναυλαγορά του αρχείου τευχών, εντός των επόμενων
αλλά και δανειακών υποχρεώσεων από ετών, η δραστηριοποίηση των Ελλήνων
την κατασκευή προηγούμενων ναυπη- της θάλασσας σε αυτόν τον νέο τύπο
γήσεων, πολλοί ελληνικοί ναυτιλιακοί πλοίου ακολούθησε με δυναμικότητα την
Οίκοι δεν είχαν την απαραίτητη επενδυ- πορεία εδραίωσης του bulk carrier ως του
τική διάθεση για «πρόσκτηση νέας χωρη- κατεξοχήν πλοίου για τη μεταφορά χύδην
τικότητας» . Σε σχέση με τη γενικότερη ξηρών φορτίων. Το γεγονός αυτό απο-
30
ανανέωση του στόλου πλοίων μεταφοράς δυκνύεται και μόνο από τη μελέτη των
ξηρών φορτίων ελληνικών συμφερόντων, στηλών των «Ναυτιλιακών Ειδήσεων»
από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, σε κάθε τεύχος των Ναυτικών Χρονικών,
τα Ναυτικά Χρονικά δημοσιεύουν άρθρα όπου η ειδησεογραφία του περιοδικού
γνώμης και αφιερώματα, επισημαίνοντας αποτυπώνει, με πληθώρα αναφορών, το
την ανάγκη για εκσυγχρονισμό του ελλη- ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον του ελλη-
νόκτητου στόλου μεταφοράς ξηρών φορ- νικού ναυτιλιακού επιχειρείν στη ναυπή-
τίων με την απόκτηση ή τη ναυπήγηση γηση ή/και αγορά bulk carriers.
28 Ναυτικά Χρονικά, 1η Ιανουαρίου 1962, σελ. 54.
29 Η συγκεκριμένη τεχνική εργασία μετατροπής δεξαμενόπλοιων σε bulk carriers, με την ταυτόχρονη επέκταση της χωρητικότητας
και επιμήκυνσης του πλοίου, έμεινε γνωστή ως jumboizing (βλ. «Converting T2 tankers to bulk carriers: The interesting case of
Jumboisation», Ναυτικά Χρονικά, Σεπτέμβριος 2023, σελ. 194).
30 Ναυτικά Χρονικά, 1η Απριλίου 1962, σελ. 1.
31 Ναυτικά Χρονικά, 1η Ιανουαρίου 1963, σελ. 2.
Δεκέμβριος 2024 215