Page 206 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 206

Μέσα από το αρχείο


           Όλες αυτές οι πρωτοποριακές ναυπηγήσεις, εντοπίζονται             μενές. Οι οροφές αυτών των δεξαμενών
           στα μέσα της δεκαετίας του 1950, δείγμα ότι                       δημιουργούσαν γωνία απαραίτητη για
           η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, αναζητούσε έναν νέο             την αυτοστοιβασία (self-trimming) του
           τύπο πλοίου.                                                      φορτίου.
                                                                             Εκτός από το «Cassiopeia», το αρχείο
                                                                             των Ναυτικών Χρονικών υποδεικνύει
                                                                             μερικές ακόμα περιπτώσεις ναυπήγησης
                                                                             πλοίων με παρόμοια χαρακτηριστικά.
                                                                             Η πρωτοβουλία  του εφοπλιστικού
                                                                             οίκου των Bibolini από το Παλέρμο, που
                                                                             μέχρι τότε διαχειρίζονταν πλοία τύπου
                                                                             Λίμπερτυ, να ναυπηγήσει αυτοστοιβαζό-
                                                                             μενα πλοία χωρητικότητας 16.000 dwt
                                                                             για τη χύδην μεταφορά σιδηρομεταλ-
                                                                             λεύματος αναφέρεται από κάποιους ως
                                                                             μία από τις πρώτες προσπάθειες κατα-
                                                                             σκευής ενός «σύγχρονου» bulk carrier.
                                                                             Πράγματι, τα Ναυτικά Χρονικά, στο τεύ-
                                                                             χος της 1ης Αυγούστου 1956, καταγρά-
          Η εμφάνιση των πρώτων            dwt, στα ναυπηγεία Kockums της Σουη-  φουν «έντονη ναυπηγική δραστηριότητα
          «σύγχρονων» bulk carriers        δίας. Το πλοίο καθελκύστηκε το 1955 και   στη γείτονα Ιταλία». Πιο συγκεκριμένα,
          Παρότι ο σχεδιασμός και η ναυπήγηση   έλαβε το όνομα «Cassiopeia». Η εν λόγω   αναφέρονται τα πλεονεκτήματα της
          πλοίων που θα μπορούσαν να χαρακτη-  ναυπήγηση αποδείχθηκε ιδιαίτερα επι-  ανανέωσης του ιταλικού στόλου πλοίων
          ριστούν ως προάγγελοι των bulk carriers   τυχημένη, με τα σουηδικά ναυπηγεία να   μεταφοράς χύδην ξηρών φορτίων, που
          και χρησιμοποιούνταν για τη χύδην μετα-  δέχονται παραγγελίες για ακόμα πέντε   επιτελούνταν –μεταξύ άλλων– χάρη
          φορά κυρίως σιδηρομεταλλεύματος και   αδελφά πλοία.                στη ναυπήγηση πλοίων τύπου «Oscar
          άνθρακα ανιχνεύονται ήδη από τον 19ο    Απ’  ό,τι  φαίνεται,  η  ναυπήγηση  του   Sinigaglia» στα ναυπηγεία της Σπέτζια .
                                                                                                           11
          αιώνα, τα πρώτα σύγχρονα bulk carriers,   «Cassiopeia» προκάλεσε ιδιαίτερη   Τα νέα αυτά πλοία επιτύγχαναν ικανο-
          με τη μορφή που τα γνωρίζουμε σήμερα,   εντύπωση στους διεθνείς ναυτιλιακούς   ποιητικό ρόλο στη μεταφορά σιδηρο-
          ξεκίνησαν να εμφανίζονται στα μέσα της   κύκλους. Στον απόηχο της ναυπήγησης   μεταλλεύματος, εμπνέοντας και άλλες
          δεκαετίας του 1950.              του «Cassiopeia», τα Ναυτικά Χρονικά   ιταλικές εταιρείες να προβούν σε αντί-
          Υπάρχουν ποικίλες πηγές που υπο-  προχώρησαν σε ένα μονοσέλιδο αφι-  στοιχες επενδύσεις.
          δεικνύουν διαφορετικά ναυπηγεία τα   έρωμα με τίτλο «Τα νέα μεταλλοφόρα   Τέλος, αρκετά μεταγενέστερα, εντοπί-
          οποία διεκδικούν την άτυπη πρωτιά για   σκάφη», στο οποίο κατέγραψαν  τα   ζεται η αναφορά στο τεύχος της 15ης
          τη σχεδίαση του πρώτου «μοντέρνου»   τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου αυτού   Ιουνίου 1966, όπου τα Ναυτικά Χρονικά
          bulk carrier.                    πλοίου και δημοσίευσαν τα ναυπηγικά   σημειώνουν πως το ιαπωνικό ναυπηγείο
          Ένας από τους τύπους πλοίων που διεκ-  του σχέδια .                της Νίππον Κόκκαν ναυπήγησε το 1954
                                                    10
          δικούν τις δάφνες αυτές είναι το σουη-  Το «Cassiopieia», με  χωρητικότητα   το πρώτο της «τυποποιημένο μπαλκ
          δικής κατασκευής «Cassiopeia». Το εν   19.000 dwt και υπηρεσιακή ταχύτητα   κάρριερ» .
                                                                                     12
          λόγω πλοίο αποτέλεσε έμπνευση του   14 μιλίων, διέθετε έξι αυτοστοίβακτα   Ανεξάρτητα από το ποια ήταν πράγματι
          Δανού ναυλομεσίτη Ole Skaarup (1916-  κύτη, τα οποία έκλειναν με χαλύβδινα   η πρώτη ναυπήγηση ενός «σύγχρονου»
          2010) , ο οποίος έθεσε τις βάσεις για τον   καλύμματα υδραυλικής πιέσεως. Εντύ-  bulk carrier, το γεγονός που μπορεί με
              9
          σχεδιασμό και την κατασκευή ενός νέου   πωση προκάλεσε το γεγονός ότι από το   ασφάλεια να διαπιστωθεί είναι ότι όλες
          πλοίου μεταφοράς σιδηρομεταλλεύμα-  συγκεκριμένο νεότευκτο απουσίαζαν   αυτές οι πρωτοποριακές ναυπηγήσεις
          τος. Η ιδέα του έπεσε στα ευήκοα ώτα   ιστοί, φορτωτήρες και βαρούλκα.   εντοπίζονται εντός του ίδιου χρονικού
          του Σουηδού τραπεζίτη και βιομηχάνου   Ιδιαίτερη αναφορά γινόταν στην περι-  πλαισίου, δείγμα ότι η παγκόσμια ναυ-
          Marcus Wallenberg, ο οποίος και χρη-  γραφή των κυτών του «Cassiopeia»: Για   τιλιακή κοινότητα αναζητούσε έναν νέο
          ματοδότησε την κατασκευή του πρώτου   να δοθεί στα αμπάρια η ικανότητα της   τύπο πλοίου, ο οποίος θα πρόσφερε
          ειδικά σχεδιασμένου πλοίου για τη μετα-  αυτοστοιβασίας, είχαν κατασκευαστεί   απλοποιημένες εργασίες φόρτωσης/
          φορά χύδην ξηρών φορτίων με μονό   μεταξύ του μονού καταστρώματος και   εκφόρτωσης, υψηλή ταχύτητα και αυξη-
          κατάστρωμα, χωρητικότητας  19.000   των πλευρών γωνίας πλευρικές δεξα-  μένη χωρητικότητα.


          9       N. Wijnolst, Tor Wergeland, Shipping Innovation, Amsterdam, IOS Press, 2009, σελ. 206.
          10     Ναυτικά Χρονικά, 15η Απριλίου 1956, σελ. 20. Στην εκτεταμένη αυτή αναφορά ενδεχομένως να συντέλεσε και η παραγγελία από
          την πλευρά του Σταύρου Νιάρχου, κατά την περίοδο δημοσίευσης, δύο αδελφών πλοίων («World Skill» και «World Seafarer»), των οποίων η
          ναυπήγηση ολοκληρώθηκε το 1958.
          11     Ναυτικά Χρονικά, 1η Αυγούστου 1956, σελ. 23.
          12     Ναυτικά Χρονικά, 15η Ιουνίου 1966, σελ. 33.
          206                                                                                             NX
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211