Page 208 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 208
Μέσα από το αρχείο
Τα πρώτα βήματα των
«μπαλκ-κάρριερ» μέσα
από τα μάτια του ειδικού
ναυτιλιακού Τύπου
Οι πρωτοποριακές αυτές ναυπηγήσεις
αποδείχθηκαν ιδιαίτερα επιτυχημένες
και οδήγησαν στη ναυπήγηση πλοίων
ειδικά σχεδιασμένων, που ξεκίνησαν να
απασχολούν σε σημαντικό βαθμό τα Ναυ-
τικά Χρονικά της εποχής, σχεδόν άμα τη
εμφανίσει τους.
Σε ό,τι αφορά τα Ναυτικά Χρονικά,
ενδεχομένως η πρώτη αναφορά στον
νέο αυτόν τύπο, χωρίς ωστόσο να κατο-
νομάζονται ευθέως ως bulk carriers,
εμφανίζεται στο τεύχος της 15ης Ιουνίου
1954, στο άρθρο «Το φορτηγόν τραμπ
του μέλλοντος – Τρεις διάφοροι νέοι
τύποι». Στο αφιέρωμα παρουσιάζονταν
ορισμένοι νέοι τύποι νεοναυπηγήσεων,
ανάμεσα στις οποίες αναφέρεται και
ένας τύπος πλοίου που «δεν είναι κατ’
ανάγκην όμοιος προς το πραγματικόν
“τραμπ”. Έχει σχεδιασθή διά την ταχυ-
τέραν παραλαβήν φορτίων εις χύμα και
κυρίως μεταλλευμάτων. Τα τελευταίως
ναυπηγηθέντα σκάφη του τύπου τούτου NX 1η Mαρτίου 1957, σελ. 19
δεν φέρουν μηχανήματα φορτώσεως, Ανάλυση του περιοδικού για τον παγκόσμιο στόλο bulk carriers, τα οποία χαρακτηρίζει ως
καθόσον προορίζονται να εργάζονται εις «νέα κλάση σκαφών» ή και «σούπερ-τραμπς» λόγω της αυξημένης χωρητικότητάς τους και της
λιμένας, ένθα το μετάλλευμα φορτώνεται υψηλής τους ταχύτητας.
δι’ ανατροπής έμφορτων μικρών βαγο-
νιών, εκ των οποίων το μετάλλευμα διο- τος η συχνοτέρα ενημέρωσις των ενδια- τα χαρακτηριστικά. «Τα σκάφη ταύτα θα
χετεύεται προς τα κύτη. Τα αυτά πλοία εις φερομένων» . αποτελέσουν το περιθώριον μιας χρη-
13
τους λιμένας του προορισμού εκφορτώ- Το άρθρο αναφέρει επίσης την αύξηση σίμου πηγής τοννάζ διά τους φορτωτές
νουν το φορτίον των με μηχανικάς αρπά- του αριθμού πλοίων στον παγκόσμιο στόλο μεταλλευμάτων, πηγής προτιμητέας ένα-
γας». Αν και δεν αναφέρεται ο όρος bulk μεταλλοφόρων. Ειδική μνεία πραγματοποι- ντι των συνήθων τραμπς γενικής χρήσεως
carrier, είναι έκδηλο ότι γίνεται λόγος για ήθηκε για τα bulk carriers χωρητικότητας και προπολεμικής ή πολεμικής ναυπηγή-
την πρωτοεμφανιζόμενη τάση της ναυ- 20.000-30.000 dwt, των οποίων ο αριθμός σεως. Γενικώς ειπείν, όμως, τα νέα ταύτα
πηγικής βιομηχανίας για τη δημιουργία αυξανόταν κυρίως για σκανδιναβικά ή αμε- πλοία (bulk carriers) θα τείνουν προς
περισσότερο εξελιγμένων πλοίων για τη ρικανικά συμφέροντα εκείνη την περίοδο. μεγαλύτερας διαστάσεις και βυθίσματα,
μεταφορά χύδην ξηρών φορτίων. Ταυτό- Ο στόλος των εν υπηρεσία μεταλλοφόρων από εκείνα τα οποία οι τακτικοί αγγλικοί
χρονα, γίνεται επίσης σαφές ότι η χρονική –συμπεριλαμβάνοντας και όσα πλοία ήταν λιμένες εισαγωγής μεταλλευμάτων δύνα-
περίοδος είναι τέτοια που δεν εμφανίζε- μετασκευασμένα πρώην δεξαμενόπλοια– νται να εξυπηρετήσουν».
ται ακόμη ο διαδεδομένος όρος του bulk ανερχόταν σε 2.562.000 dwt το 1956. Η Μια επίσης ενδιαφέρουσα αναφορά στα
carrier. αυξημένη ζήτηση μεταλλευμάτων από bulk carriers κατά τα πρώτα χρόνια εμφά-
Παρακολουθώντας τη διεθνή επικαιρό- τις βιομηχανίες χάλυβα και αλουμινίου νισής τους εντοπίζεται και στο τεύχος της
τητα, τα μέλη της συντακτικής ομάδας δημιουργούσε αμφιβολίες για το αν ο εν 1ης Μαρτίου 1957 . Σε αφιέρωμα με τίτλο
14
των Ναυτικών Χρονικών δημοσιεύουν με ενεργεία στόλος της περιόδου αλλά και τα «Τα νέα σούπερ-τραμπς», το περιοδικό
προοδευτική συχνότητα, κατά τα επό- υπό κατασκευή μεταλλοφόρα πλοία επαρ- παρουσίασε την εν γένει κατάσταση του
μενα χρόνια, άρθρα και ειδήσεις που κούσαν για να καλύψουν τις μεταφορικές παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς
αφορούσαν το νέο αυτό είδος πλοίου. ανάγκες του κλάδου. ξηρού φορτίου μεγάλου μεγέθους, πραγ-
Όπως αναφέρει και το ίδιο το περιοδικό, Σύμφωνα με πληροφορίες του περιοδι- ματοποιώντας ειδική αναφορά σε έναν
«η παγκόσμιος ζήτησις ειδικών μεταλλο- κού, ορισμένες εταιρείες που διαχειρί- νέο τύπο που ξεκίνησε να εμφανίζεται στις
φόρων πλοίων αυξάνει με τόσον ρυθμόν ζονταν συμβατικά πλοία «τραμπ» σχε- θάλασσες και στους ωκεανούς της γης.
ταχύτητος, ώστε να αποβαίνει απαραίτη- δίαζαν να ναυπηγήσουν πλοία με αυτά Στο συγκεκριμένο αφιέρωμα, το περιο-
13 Ναυτικά Χρονικά, 1η Απριλίου 1957, σελ. 21.
14 Ναυτικά Χρονικά, 1η Μαρτίου 1957, σελ. 19.
208 NX