Page 125 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 125
5 Ultramax) είναι ready ή capable για
τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, εκ
των οποίων όλες τοποθετήθηκαν μέσα
στο 2023 σε κινεζικά ναυπηγεία. Μελε-
τώντας τα εναλλακτικά καύσιμα όπου
έχουν επενδύσει οι Έλληνες, βλέπουμε
ότι το 73% αυτών είναι στη μεθανόλη,
ενώ το υπόλοιπο 27% είναι με την επι-
λογή LNG ως εναλλακτικού καυσίμου.
Στην ίδια θέση με τους Έλληνες είναι
επίσης οι Νορβηγοί και οι Βέλγοι.
Οι Έλληνες φαίνεται ότι, αρκετά περισ-
σότερο από άλλες εθνικότητες, δεν
έχουν πειστεί για τα εναλλακτικά καύ-
σιμα. Οι ανησυχίες ξεκινούν από το ποιο
καύσιμο τελικά θα επικρατήσει ως το
σωστότερο, αν αυτό που θα επιλεχθεί
θα υπάρχει σε ικανές ποσότητες, αν θα
είναι διαθέσιμο σε τιμή που να μην το
κάνει απαγορευτικό, και το βασικότερο
όλες οι παραπάνω αβεβαιότητες αυξά-
νουν τα επενδυτικά ρίσκα που κάποιος
καλείται να πάρει. Υπάρχει ρίσκο οικο-
νομικό, αν τελικά θα μπορέσεις με την
πράσινη επένδυσή σου να έχεις τέτοια
οφέλη, που να αντισταθμίζουν και να
υποστηρίζουν τα παραπάνω κεφάλαια
που έχουν επενδυθεί σε ένα NB dual
fueled vessel. Πέραν του οικονομικού
ρίσκου, υπάρχει και το εμπορικό ρίσκο,
ότι το πλοίο αυτό που μπορεί να είναι
καινοτόμο να μην είναι τελικά ένα
πλοίο που να μπορείς να βγάλεις στο
μέλλον στην αγορά και να έχει αγο- προστατευτικών μέτρων. Μπορεί να δουλέψουν επάνω σε πλοία που τα
ραστικό ενδιαφέρον. Εννοώ πως ένα κάποιος να δώσει εγγύηση (guarantee) καύσιμα δημιουργούν κινδύνους γι’
πλοίο που ο κόσμος το γνωρίζει και η ότι ένα αέριο δεν θα έχει ποτέ του διαρ- αυτούς, είναι εξίσου σημαντικό το ότι
τεχνολογία του είναι δοκιμασμένη, και ροή από μια βάνα, έναν σωλήνα, μια νέες τεχνολογίες θα απαιτήσουν εξει-
δεν είναι ένας πειραματισμός, μπορεί δεξαμενή αποθήκευσης; Νομίζω πως δίκευση από τα πληρώματα. Θα χρει-
και ίσως τελικά θεωρείται μια ασφα- πολύ δύσκολα. αστούμε πληρώματα που θα μπορούν
λής λύση χωρίς περιττούς, αβέβαιους, Το υδρογόνο ως ναυτιλιακό καύσιμο; να μάθουν νέα πράγματα. Μέχρι το
αγνώστους παράγοντες. Ίσως οι Έλλη- Καλό, καθαρό, έχει ανάγκη χρήσης επίπεδο μάθησης και εξοικείωσης να
νες κινηθούν με περισσότερη αποφα- ενέργειας και είναι ακριβό για να το φτάσει στο επίπεδο που τα πληρώματα
σιστικότητα και τόλμη όταν ο αριθμός παραγάγεις, και θα είναι δύσκολο να το ξέρουν και γνωρίζουν τα σημερινά καύ-
των dual fueled πλοίων υπό παραγγελία βρούμε στις ποσότητες που θα απαιτή- σιμα, θα πάρει κάποιον καιρό. Ο χρό-
αυξηθεί και δείχνει μια ξεκάθαρη τάση σει η ναυτιλία, αλλά θα σταθώ σε ένα νος αυτός, όσο μεγαλύτερος γίνει, θα
προς κάποια τεχνολογία/κατεύθυνση. λεπτό θέμα, που δεν ακούμε πολύ να το αυξάνει τις πιθανότητες ατυχημάτων
Αφήνω τελευταίο το ρίσκο ασφαλείας αναφέρουν. Το υδρογόνο καίγεται με και αστοχιών.
του πληρώματος. Το αφήνω τελευταίο μια απαλή μπλε φλόγα που είναι σχεδόν Είναι αναγκαίο να διερευνηθεί σε
γιατί είναι και το σημαντικότερο κατ’ αόρατη κατά τη διάρκεια της ημέρας, κι βάθος κατά πόσον οι στόχοι που έχει
εμέ. Η αμμωνία είναι πολύ επικίνδυνη. έτσι οι πυρκαγιές είναι σχεδόν αδύνατο θέσει ο ΙΜΟ για το 2030 και το 2050
Λίγα ppm να διαρρεύσουν στην ατμό- να ιδωθούν με γυμνό μάτι. Οι πυρκαγιές είναι πραγματοποιήσιμοι. Επιπλέον, θα
σφαιρα, είναι αρκετά να σκοτώσουν. υδρογόνου έχουν χαμηλή ακτινοβολού- πρέπει να αξιολογηθεί αν ο σχεδιασμός
Επίσης η αμμωνία δεν εισέρχεται στο μενη θερμότητα, οπότε δεν μπορείτε να τους βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη
σώμα διά της όσφρησης μόνο, αλλά αισθανθείτε την παρουσία μιας φλόγας και πρακτική προσέγγιση καθώς και αν
ακόμα και από τα δάκρυα των ματιών. μέχρι να βρεθείτε πολύ κοντά σε αυτήν έχει γίνει με ρεαλισμό, με πλήρη γνώση
Κάτι που σημαίνει ότι ο κίνδυνος δεν (ή ακόμα και σε αυτήν). της πραγματικότητας, ή αν υπαγορεύε-
μετριάζεται με χρήση μάσκας ή άλλων Πέραν του αν τα πληρώματα θα δεχτούν ται από πολιτικές σκοπιμότητες.
Δεκέμβριος 2024 125