Page 128 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 128

Ζήτηση για ξηρά φορτία


          σπάθεια της Κίνας να αξιοποιήσει τις   Η αβεβαιότητα για τη ναυλαγορά των πλοίων Capesize
          δυνατότητες της Γουινέας, μιας ανα-  παραμένει υψηλή, κυρίως λόγω της εξασθένησης
          δυόμενης δύναμης στην αγορά σιδη-  της κινεζικής οικονομίας, η οποία έχει μειώσει τη
          ρομεταλλεύματος. Η Γουινέα διαθέτει   ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άλλες πρώτες ύλες.
          τεράστια αποθέματα υψηλής ποιότη-
          τας σιδηρομεταλλεύματος και η Κίνα
          έχει ήδη ξεκινήσει επενδύσεις στην
          ανάπτυξη των ορυχείων της, με στόχο
          να ενισχύσει τη μακροπρόθεσμη προ-
          μήθειά της. Αν και η χώρα παραμένει
          ακόμη σε αρχικό στάδιο παραγωγής σε
          σχέση με άλλες χώρες, οι αυξημένες
          επενδύσεις υποδομών και εξαγωγικών
          δικτύων έχουν καταστήσει τη Γουινέα
          έναν υποσχόμενο στρατηγικό εταίρο
          για την Κίνα, η οποία επιθυμεί να μειώ-
          σει περαιτέρω την εξάρτηση από τους
          παραδοσιακούς προμηθευτές.
          Συνολικά, το γράφημα αποτυπώνει τη
          δυναμική προσπάθεια της Κίνας να
          διαμορφώσει ένα πιο ισορροπημένο και
          διαφοροποιημένο δίκτυο προμηθειών
          σιδηρομεταλλεύματος. Αυτή η στρατη-  BDI, καθώς η ζήτηση μετατοπίζεται σε   ντας σε άμεσες αυξήσεις στους δείκτες
          γική διαφοροποίησης όχι μόνο μειώνει   εναλλακτικές, μακρύτερες διαδρομές,   Baltic Panamax Index (BPI) και Baltic
          την πιθανότητα διακοπών στον εφοδι-  όπως φάνηκε σε προηγούμενα γεγο-  Supramax Index (BSI). Καθώς οι διαχει-
          ασμό, αλλά επίσης διατηρεί την Κίνα   νότα, όπως το μπλοκάρισμα της Διώρυ-  ριστές αντιμετωπίζουν μεγαλύτερους
          σε θέση ισχύος στις διαπραγματεύσεις   γας του Σουέζ το 2021, που οδήγησε σε   χρόνους διαμετακόμισης, υψηλότερα
          τιμών και στην ασφάλεια των πρώτων   άνοδο των ναύλων λόγω συμφόρησης   ασφάλιστρα κινδύνου και πιθανές παρα-
          υλών που είναι κρίσιμες για τον κλάδο   και καθυστερήσεων.         κάμψεις διαδρομών, τα κόστη γι’ αυτά
          της χαλυβουργίας και την οικονομική                                τα τμήματα αυξάνονται απότομα, με
          ανάπτυξη της χώρας.              Επίπτωση στους δείκτες Capesize,   ορισμένα πλοία να επιλέγουν εναλλα-
                                           Panamax και Supramax              κτικές διαδρομές γύρω από την Αφρική,
          Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα      Διαφορετικές κατηγορίες πλοίων στους   αυξάνοντας περαιτέρω τη διάρκεια και
          Η Ερυθρά Θάλασσα παίζει σημαντικό   δείκτες Baltic επηρεάζονται διαφορε-  τα έξοδα ταξιδιού.
          ρόλο στην αγορά ναυτιλίας ξηρού φορ-  τικά από αυτές τις διαταραχές με βάση   Ωστόσο, το κλίμα στην αγορά ναύλων
          τίου, λόγω της στρατηγικής γεωγραφι-  το μέγεθός τους και τις τυπικές διαδρο-  ξηρού φορτίου δεν παρουσίασε διατη-
          κής της θέσης και της σημασίας της ως   μές τους. Όσον αφορά τα πλοία μεγέ-  ρήσιμες, μακροπρόθεσμες αυξήσεις,
          παγκόσμιας ναυτιλιακής οδού.     θους Capesize, χρησιμοποιούνται κυρίως   λόγω των αναταράξεων στην Ερυθρά
                                           για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος   Θάλασσα. Αντιθέτως, η επίδραση προ-
          Πώς η απειλή της Ερυθράς Θάλασσας   και άνθρακα και τείνουν να εκτελούν   κάλεσε μια σύντομη, αρχική ανάκαμψη
          επηρεάζει τους δείκτες Baltic Dry  μεγαλύτερα ταξίδια, συχνά γύρω από το   των ναύλων στις αρχές  Δεκεμβρίου
          Ο Baltic Dry Index (BDI), ένας σημαντι-  Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αντί να   του προηγούμενου έτους. Αυτή η προ-
          κός δείκτης των παγκόσμιων ναύλων για   εξαρτώνται από τη Διώρυγα του Σουέζ.   σωρινή άνοδος εξασθένησε γρήγορα
          την αγορά ξηρού φορτίου, συχνά αντι-  Ωστόσο, οποιαδήποτε συμφόρηση στη   εξαιτίας των πιέσεων στην ευρύτερη
          δρά σε διαταραχές σε μεγάλα ναυτιλι-  διώρυγα μπορεί να μειώσει τη διαθεσι-  αγορά ξηρού φορτίου, ιδιαίτερα καθώς
          ακά σημεία διέλευσης, όπως η Ερυθρά   μότητα πλοίων παγκοσμίως, ανεβάζο-  ο τομέας των πλοίων Capesize αντιμε-
          Θάλασσα. Οι εντάσεις ή οι πιθανές δια-  ντας έμμεσα τα ναύλα Capesize λόγω   τώπισε σημαντικές δυσκολίες.
          κοπές στις διαδρομές, ιδιαίτερα κοντά   της αυξημένης ζήτησης για πλοία που   Ένας από τους κύριους παράγοντες που
          σε κρίσιμα σημεία όπως το στενό Bab-el-  δεν χρειάζονται πρόσβαση στο Σουέζ.   οδήγησαν σε πτώση ήταν η επιβράδυνση
          Mandeb, έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη   Εν αντιθέσει, για τα πλοία μεσαίου μεγέ-  της αγοράς σιδηρομεταλλεύματος στην
          ναυτιλιακή δυναμική. Όταν προκύπτουν   θους, Panamax και Supramax, που χρη-  Κίνα. Ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας
          συγκρούσεις ή απειλές, οι ναυτιλιακοί   σιμοποιούνται κυρίως για τη μεταφορά   σιδηρομεταλλεύματος παγκοσμίως,
          παίκτες αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο   σιτηρών, λιπασμάτων και άλλων ξηρών   η ζήτηση της Κίνας αποτελεί κρίσιμο
          μεγαλύτερων χρόνων  διαμετακόμι-  εμπορευμάτων, βασίζονται περισσότερο   παράγοντα που επηρεάζει τη χρήση των
          σης, προσαρμογών στις διαδρομές και   στη Διώρυγα του Σουέζ. Οι διαταραχές   πλοίων Capesize και, κατ’ επέκταση, τα
          αυξημένων ασφαλίστρων. Αυτές οι δια-  στην Ερυθρά Θάλασσα επηρεάζουν   ναύλα ξηρού φορτίου. Τους τελευταίους
          ταραχές συμβάλλουν στην αύξηση του   άμεσα αυτές τις κατηγορίες, οδηγώ-  μήνες, η επιβραδυνόμενη ανάπτυξη της

          128                                                                                             NX
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133