Page 133 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 133

των στην Κίνα, σε συνδυασμό με τη συνε-
                                                                                χιζόμενη κρίση στον κατασκευαστικό
                                                                                τομέα που σχετίζεται με την αγορά ακινή-
                                                                                των, πιθανόν να μειώσουν τη ζήτηση για
                                                                                σιδηρομετάλλευμα. Από την άλλη, τα νέα
                                                                                μέτρα οικονομικής τόνωσης ενδέχεται να
                                                                                αυξήσουν τα επίπεδα εμπιστοσύνης των
                                                                                καταναλωτών. Ωστόσο, παραμένουμε
                                                                                συντηρητικοί ως προς την επίδραση που
                                                                                αυτό μπορεί να έχει στον κατασκευαστικό
                                                                                τομέα λόγω της υπερπροσφοράς ακινή-
                                                                                των στην τρέχουσα συγκυρία.
                                                                                Αρνητικά αναμένεται να κινηθεί και το
                                                                                εμπόριο άνθρακα, με μεγαλύτερη μείωση
                                                                                της τάξεως του -1,5%, καθώς η παγκό-
                                                                                σμια τάση μετάβασης προς καθαρές μορ-
                                                                                φές ενέργειας ασκεί πίεση στη ζήτηση.
                                                                                Αντίθετα, το εμπόριο grain (συμπεριλαμ-
                                                                                βανομένου του soybean) προβλέπεται
                                                                                να αυξηθεί το 2025 με ένα ποσοστό της
                                                                                τάξεως του 2,5%.
                                                                                Ο βωξίτης, τέλος, θα συνεχίσει να παί-
                                                                                ζει σημαντικό ρόλο στη ναυλαγορά και
                                                                                κυρίως στην αγορά των Capesizes, με τις
                                                                                ισχυρές εξαγωγές από τη Γουινέα προς
                                                                                την Κίνα να οδηγούν σε μια προβλεπό-
                                                                                μενη αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου
                                                                                βωξίτη κατά 5% το 2025. Συνολικά, το
                                                                                παγκόσμιο εμπόριο ξηρού φορτίου ανα-
                                              όλα αυτά παραμένουν εικασίες, όμως μια   μένεται να σημειώσει μέτρια αύξηση
                                              τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να οδηγήσει   της τάξεως του 0,9% το 2025, μετα-
                                              σε μείωση των κυρώσεων, κάτι που θα   φραζόμενο σε μια ελαφρώς μεγαλύ-
                                              περιόριζε την αυξητική τάση των τονομι-  τερη αύξηση των τονομιλίων κατά 1,2%.
                                              λίων που παρατηρούμε σήμερα.      Φυσικά, οποιαδήποτε αλλαγή πολιτικής
                                              Επιπλέον, μια πιο δραστική προσέγγιση   των ΗΠΑ σε σχέση με τις γεωπολιτικές
                                              στις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά   αναταραχές θα μπορούσε να επηρεάσει
                                              Θάλασσα θα μπορούσε επίσης να μειώ-  σημαντικά αυτό το ποσοστό.
                                              σει τα τονομίλια, κάτι που παρατηρείται   Συνεχίζοντας με την προσφορά πλοίων,
                                              σήμερα εξαιτίας της αυξημένης διέλευ-  στις αρχές Οκτωβρίου του 2024, ο στόλος
                                              σης από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπί-  των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου
                                              δας. Όπως αναφέρθηκε, όλα αυτά παρα-  αριθμούσε 13.927 μονάδες, με συνο-
                                              μένουν εικασίες, βασιζόμενες ωστόσο   λική χωρητικότητα 1.027,5 εκατ. τόνους
                                              στις δηλώσεις του νέου προέδρου των   deadweight (dwt), αντανακλώντας μια
                                              ΗΠΑ. Ένας ακόμα εξωγενής παράγοντας,   ετήσια αύξηση 3%. Αυτή η αύξηση είναι
                                              ανεξάρτητος από τη γεωπολιτική αλλά   συνεπής με τα ετήσια ποσοστά ανάπτυ-
                                              σχετιζόμενος με τα καιρικά φαινόμενα,   ξης του στόλου από το 2017, τα οποία
                                              είναι η αυξημένη χρήση της Διώρυγας του   κυμαίνονται γύρω στο 3% με 4%. Οι προ-
                                              Παναμά, που αναμένεται να επιβραδύνει   βλέψεις για το 2025 και το 2026 υποδει-
                                              τη ζήτηση τονομιλίων, φαινόμενο που έχει   κνύουν παρόμοια ποσοστά ανάπτυξης,
                                              ήδη αρχίσει να γίνεται αισθητό.   2,9% και 2,7% αντίστοιχα.
                                              Όσον αφορά τη ζήτηση, οι προοπτικές   Η μέση ηλικία του στόλου έχει αυξηθεί
                                              διαφέρουν μεταξύ των προϊόντων ξηρού   στα 12,4 έτη, σημειώνοντας αύξηση 3%
                                              φορτίου. Συγκεκριμένα, ξεκινώντας με το   σε σχέση με το 2023 και αποτελώντας
                                              σιδηρομετάλλευμα, για το 2025 η αγορά   την  υψηλότερη  τιμή  της  τελευταίας
                                              αναμένεται να παραμείνει σχετικά στα-  δεκαετίας (ο μέσος όρος ηλικίας για την
                                              θερή, με μια ελαφρά μείωση της τάξεως   περίοδο 2014-2024 είναι περίπου 10 έτη).
                                              του -0,5%. Τα υψηλά επίπεδα αποθεμά-  Επί του παρόντος, το 13% των πλοίων

                                                                                Δεκέμβριος 2024              133
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138